Omtag 4-hinkar, hjälp mig med feedback och kloka tankar!

Hej!

Eftersom jag och sambon har köpt ett hus och förutsättningarna har förändrats endel så behöver jag ta ett omtag på mitt sparande. Jag känner att jag just nu har svårt att få till om jag tar för mycket eller för lite risk. Jag brukar alltid få kloka råd när jag vänder mig till RT så tänker att jag kanske kan få lite feedback på följande:

Förutsättningarna:

• jag och sambon är ungefär 30 år.

• Vi har köpt ett hus där belåningen ligger på ca 4 ggr vår årsinkomst. Inflytt för några månader sedan. Inga större renoveringsbehov (vad vi vet). 85% belåningsgrad, jag stod för 10% av kontantinsatsen min sambo för resp. 5%. Med löfte om att jag får tillbaka min överskjutande del vid försäljning.

• Inga barn, men gärna i närtid.

• Ekonomin är upplagd så att vi betalar procentuellt av vår grundlön på alla gemensamma kostnader, jag tjänar bättre således betalar jag mer (ca 60/40).

• Jag har betydligt större sparande. Kanske 4-5ggr mer.

Såhär ser mitt sparande ut:

Lönekontot i skrivande stund: 25’ kr

För ekonomisk trygghet (5000kr månadsspar):

Buffert (sparkonto med 3,5% ränta): 300’ kr
Mellanrisk hink (75/25 Lysa): 240’ kr
Passiv hink (100/0 Lysa): 250’ kr

Tänkt endast för pension (2500kr månadsspar):

Avanza 80% LF global, 10% SEB sverige, 10% LF tillväxtm. Index: 160’ kr

Utöver detta ca 35’kr som jag fått av mina föräldrar i relativt dyra ”tech-fonder”.

Hur har jag tänkt:

• Jag vill ha en stor buffert så vi klarar ev. Föräldraledighet, bli av med jobb eller akutrenoveringar.

• Jag vill ta tillräckligt stor risk för att få ut ordentlig avkastning på lång sikt, med målet ”kunna göra vad jag vill och inte oroa mig över pengar”.

• Jag vill hjälpa min sambo så att hon känner att hon inte behöver vara orolig över pengar i vardagen. Hon har större behov av att spendera pengar än jag och det kan ibland lägga krokben för henne. Jag vill samtidigt att hon ska vara självständig både i inkomster och sparande för bådas skull ifall vi någon gång skulle gå isär.

Hur känner ni inför mina tankar ovan?

Hoppas ni har kloka tankar att dela med mig.

Jag kan svara hur jag tänker, så kommer du säkert få svar från andra som kan förklara hur dum i huvudet jag är om inget annat :smile:.

Min ekonomi liknar din. Såhär gör jag:

• 200 000 på räntekonto. Detta är en buffert som består av pengar jag kan behöva plötsligt (dvs snabbare än jag kan sälja av fonder)
  • Allt annat i global indexfond med hävstång (10% belåning är billigt på tex Avanza)

När folk resonerar att man ”ska ha räntor för kort sparande” gör de ett antagande att man är förlust-avers, dvs man är mer rädd för att förlora pengar än att missa avkastning. Personligen har jag inget emot att sälja en fond med 10% förlust om jag vet att den var en bra investering när jag köpte den.

2 gillningar

Tack för din input! Jag har tänkt tanken att ”förenkla” genom att helt enkelt köra stor buffert och resten indexfond. Frågan är ju bara hur stor bufferten då ska vara, så man inte tappar greppet ifall börsen börja sticka neråt kraftigt.

Tenderar att vara så att det är betydligt lättare att hålla huvudet kallt om inte det är pengar som ”påverkar tillvaron” i närtid… :slight_smile:

Har ni tecknat samboavtal och skuldebrev?

Alldeles för avancerat för min smak. Hade förenklat och kört buffert plus resten in i en billig, global indexfond.

Har ni kollat upp om ni har extra förmåner på jobbet i form av föräldralön?

1 gillning

Nyfiken… Vad kan uppstå som gör att du akut behöver 200 000?