Kommer få ut ett arv/livförsäkring på någonstans mellan 1-2 miljoner (boupptecknaren säger 1,3 miljoner, banken säger 1,6, föräldrarna säger 1 miljon) och letar egentligen efter åsikter eller ett bollplank kring upplägget kring hur de ska investeras. Mina vänner lever i princip lön till lön och mina föräldrar lever på att “aktier och sånt där gör bara att man förlorar pengar, jag testade en gång och blev av med 10000 kr” så är inte jättelätt att få råd därifrån.
Men om mig;
Just nu har jag en lägenhet värd ca 1,2 miljoner med 400k i lån, student så lever på CSN och mitt sommarjobb avskedade i princip alla vikarier precis innan sommaren så har levt på sparpengar under sommaren. Har fasta kostnader på ca 5000 i månaden (hyra, el, värme, internet, ränta+amortering) samt rörliga utgifter på ca 5000kr och resten går till sparkonto (räntekonto med fria uttag och 2k till ISK).
Är relativt van vid att spara via indexfonder, har i dagsläget ca 100k uppdelat i ungefär LF global 40% , LF USA index 20%, LF EU index 20%, en kort räntefond 10% och LF Sverige index 10%. Går via månadssparande till ISK, 2k i månaden, och justerar upp/ner % när det exempelvis är valår i USA och liknande då börsen brukar bli svajig annars går det på automatik.
Nu till mina tankar, som jag gärna vill ha råd kring, räknar på 1 miljon och tänker att det blir mer så ökar jag bara vad som går in i indexfonder och utdelningsaktier.
400k in i mina nuvarande indexfonder, dock större vikt på den globala (kanske 60%-70%) och sen resten uppdelat på övriga fonder.
200k i utdelningsfonder, exempelvis investor, tele2, banker etc med relativt stor spridning dock viktat mot investor som redan har en viss spridning.
200k på ett räntekonto med uttag för oförutsedda händelser samt större köp typ en resa när tillfälle finns. Har exempelvis även tänkt köpa ny laptop samt glasögon under hösten. Och med tanke på att arbetsmarknaden är lite katastrof just nu så tänker jag att de kan fungera utifall jag inte hittar sommarjobb nästa sommar heller. Realistiskt sett så blir det dock 30k för en sommar utan jobb, 20k för större köp och kanske max 10-15k för en resa så förmodligen kommer jag att flytta över det i indexfonder mot julen/våren beroende på vad jag faktiskt köper.
200 k för att betala av ena lånet, det hade frigjort 1000 kr i månaden vilket hade kunnat gå till att amortera ner det andra lånet eller bli månadssparande till ISK.
Tankar? Åsikter? Eller ska jag bara köra in 800k i LF global?
Sistnämnda, du har redan mer home bias i dina nuvarande fonder så att köra utdelningsaktier ovanpå det känns lite mycket. Hade bantat ner så att det mesta ligger i en global index fond och haft home bias på kanske 10% men helt upp till dig. Det är kaka på kaka med global fond och samtidigt köra LF USA/EU. 200K buffert låter som en bra idé med tanke på sitsen du är i när det kommer till arbete men du har faktiskt egentligen väldigt låga fasta och rörliga kostnader vilket ger dig mer utrymme. Du har även 10% räntor i fondportföljen vilket kanske skulle kunna vara en större buffert för den tuffa arbetsmarknaden på ett vanligt räntekonto.
Vet inte hur gammal du är men tror du behöver titta närmare på din riskprofil, det spretar åt många ställen med dina innehav (blandportfölj, stor buffert, räntor, betala av bolån). Samtidigt har du förutsättningarna för att vara mer aggresiv och du tänker sunt. Jag gör antagandet att du säkert är runt min ålder vilket betyder att vi båda har tiden på vår sida men det gäller att hitta balansen mellan att leva och spara.
Har funderat på att banta ner till bara en global indexfond, men samtidigt tycker jag det är rätt skönt att ha lite mer spridning på de olika marknaderna (även om LF global är typ 30% USA), räntefonden är mest med som en stabil fond som har bättre avkastning än ett vanligt räntekonto även om den på lång sikt kommer ge sämre avkastning än en globalfond.
Anledningen till att jag vill ha lite utdelningsaktier är för att få små tillskott i kassan som antingen kan återinvesteras eller användas till annat.
Är 30 så har en del tid på min sida. Tanken kring bolånet (som är uppdelat i två lån á 200k st) är ju att för varje lån som betalas av så får jag 1k mer i månaden att röra mig med vilket kan gå till amortering eller ISK.
De 200k som kommer bli en buffert kommer också användas till nöjen men är som sagt ganska nöjd med min livssituation nu så kommer mest användas till större köp.
Välkommen till forumet. Grattis till en fin ekonomisk situation vid en ung ålder.
Jag skulle säga att den relevanta frågan är:
Vad är målet med ditt sparande?
Vad ser du att du behöver pengarna till de kommande åren?
Vilka tids- och möjlighetsfönster ser du?
Vad är viktigt för dig?
Hur vill du bo framgent?
För det blir klurigt att ge någon slags åsikt annars. Jag skulle även unna mig ett möte med en finansiell rådgivare, för jag upplever ovan som ganska spretigt och framförallt utan en tydlig plan, utan det känns lite som min egen portfölj innan jag började flerårsprojektet att städa upp den.
För t.ex. vid 33 års ålder köpte jag och Caroline vårt hus och då gick det 1.5 miljoner i kontantinsats. Ett sådant scenario med barn gör ju att pengarna ska investeras helt annorlunda.
Jag tänker att målet med mitt sparande i princip är till pensionen eller i alla fall långt in i framtiden (så minst en 20 års horisont).
Har som sagt inga större planerade utgifter, och med tanke på en lägenhet med låg belåningsgrad så tänker jag att vid en eventuell flytt så frigör jag ju en del kapital via den.
Är också som sagt ganska nöjd med min livssituation idag och känner inte att jag “saknar” något och håller rätt bra koll på min ekonomi.
Kan hålla med om att min plan är spretig, men jag tänker att om mina bolån betalas av så sänker jag min månadskostnad rejält vilket “framtidssäkrar” ganska bra då jag har råd att lägga mer i månaden på annat samtidigt som jag inte påverkas av ränteläget. Det är liksom alltid lättare att sänka utgifter än att öka inkomster.
Indexfonderna, via ISK, är ju mest för att jag är lite lat och tycker det är behändigt att sätta upp ett sparande som gått på automatik och i princip bara rullat på under några år.