Jag har länge läst på forumet samt investerat via fondrobot i några år. Intresset för ekonomi och sparande är stort men inte på den nivå att jag vill analysera bolag och dylikt vilket har resulterat i att jag har valt fonder i stället för aktier som sparform.
Jag har inte lagt särskilt mycket vikt vid val av fonder då jag haft så små summor investerade, dock fick jag in en större summa pengar på mitt aktiebolag i slutet av förra året tack vare en försäljning av dotterbolaget och helt plötsligt rör jag mig med helt andra summor. Jag skulle därför behöva bolla det med er vänner på forumet för att se om jag är rätt ute med mina placeringar.
Privat
Ålder 40, inkomst 500 000kr/år. Bor i en bostadsrätt med 1 barn. Värderad idag till 1,8M. Belåning 1,1M, alltså ca 63%.
Planen är att inom en 5-årsperiod flytta till villa med partner som också har barn. Kostnad för villor i mitt område är 3-4M. Partnerns tillgångar är ca 0,5M.
TIN Ny Teknik A 76 000kr
Avanza Emerging Markets 64 000kr Plus Allabolag Sverige Index 58 000kr
Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1 41 000kr
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 170 500kr
Länsförs. Global Index 618 000kr
Aktier, lekhinken 107 000kr Summa ovanstående: 1 134 500kr
Jag har nu investerat ca 100 000kr per månad sedan jag fick in pengarna. Såhär i efterhand är jag glad att jag inte gick in med mer i början av året… Den stora frågan från mig är väl egentligen hur jag ska tänka framåt. Fortsätta investera resterande kapital? 100 000kr per månad? Allt in nu???
Jag har ett litet behov av kapital privat då villan ska köpas inom 5 år, samtidigt bör jag få ut ca 600-700 000kr från min bostadsrätt vid en försäljning. I övrigt är jag ingen person som köper bilar, båtar eller dyra saker vilket gör att jag inte har behov av så mycket mer pengar att ”leva för”.
Hur ser ni på min fördelning på fonderna och mängden likvider i aktiebolaget? Tanken är att spara så mycket som möjligt för framtiden, minst 15-20 år, för att kunna ge mig själv större frihet senare i livet. Värt att nämna är att jag inte har något separat pensionsparande utan ser aktiebolaget som detta. Aktiebolaget används för att göra mindre konsultjobb, 10-15 000kr/år.
TIN Ny Teknik A
Handelsbanken GI Småbolag Ind Cri A1
Dessa två innehaven har en snittförvaltning på 1.125%
Tom lite mer iom att majoriteten ligger i TIN Ny Teknik.
Dessa två innehaven står för 10,3% av ditt fondinnehav.
Tack för input på den. Jag har även en tanke att jag har väldigt stor del i Atlas Copco genom flera fonder (dels via Investor). Det är detta som gör mig orolig… Bör man istället fundera på fondrobot för aktiebolagets fonder när man är så pass osäker på sådana här saker? Eller finns det en vettig portfölj man kan sätta ihop som bör hålla över tid?
Du nämner inte om din partner har någon inkomst. Förutsatt att denne tjänar 20k/månaden eller mer så “behöver” ni inte ta ut mer kontanter för att köpa villan verkar det som. Även om den kostar 4M. För att slippa 3 % amortering.
Basportföljen ser ut att passa ditt behov. Det vill säga, 70 % globalfond (LF Global Indexnära som du har, eller någon annan. Jag har Avanza global). 10 % emerging markets, 10 % Sverige, 10 % globala småbolag, typ den handelsbankfonden du har där.
Så gör dig av med de andra så har du din basportfölj. Eller så skaffar du dig Lysa
Jag blir alltid nyfiken på vad målet med sparandet är och vilka förutsättningar som är viktiga. Är ju alltid svårt att ge råd utifrån sin egen situation på någon annans val.
Tex är ju planen för bostadsbytet högst väsentlig. Tex hur mycket som kan gå till handpenning, hur ni tänker er etc.
Ja det är bostadsbyte som är det enda vi kommer behöva lägga pengar på. Visst kan det bli tal om ett bilbyte någon gång men i övrigt skall det inte behövas pengar till något speciellt.
Jag kan tycka att det är skönt med max 70 belåningsgrad på en bostad, något jag har siktat på även med nuvarande bostad, för att slippa en allt för hög amortering.
Syftet med sparandet i övrigt är endast ekonomisk trygghet. Jag har under hela mitt vuxna liv känt en oro kring pengar (dagligen) trots att jag alltid haft en stabil ekonomi och ett hyfsat sparande. Därmed vill jag göra en trygg investering men har ändå vant mig vid tanken att ta en högre risk då jag är så pass långsiktig. Jag tror mina nerver mår bäst av ett fondsparande. Skulle jag äga enskilda aktier hade jag troligen besökt Avanza 8ggr per dag och bevakat detta.