Portföljen är bättre än inget sparande alls Men det finns försbättringspotential anser jag.
Vill höra först erat resonemang kring val av fonder och fördelningen? Som det ser ut nu så har ni 50% globalt och 50% i två smalare Sverigefonden. Zero t.ex med bara 30 innehav.
Allt är ju såklart en smaksak och man har personliga preferenser. Personligen gillar jag att investera så brett som möjligt och nära marknadsvikt vilket innebär att jag lägger majoriteten i globalfond och bara en väldigt liten skvätt i Sverige. Sverige är ju trots allt bara 1% av marknaden.
Ja du, har egentligen ingen riktig tanke mer än att jag försökt att läsa lite på olika forum och hemsidor gällande förslag på fonder. Dessa 4 val har då dykt upp och som förslag på bra fonder att spara långsiktigt i till en låg avgift. Därav att vi började spara i just dessa
Intresse finns det i överflöd gällande allt som har med ekonomi att göra men som sagt så är kunskapen om just fonder mycket begränsad.
Ska jag skrota någon av ovanstående helt och byta till annan eller ska jag lägga till ytterligare en fond? Isåfall vilken?
Fonderna i sig är det kanske inget fel på (förutom Avanza Zero anser jag) men däremot reagerar jag på fördelningen. Jag gissar att ni valde likafördelning pga smidighet eller något sådant?
Som jag skrev tidigare så tycker jag att man ska investera så brett som möjligt och nära marknadsvikt. Det har ni inte gjort. Långt ifrån.
Det första jag hade gjort vore att byta Avanza Zero till Plus allabolag Sverige index som har ca 300+ innehav, jämfört med Zero som har bara 30st. Plusfonden kostar 0,2% i avgift och är dyrare än Zero som är gratis men jag tycker absolut att kostnaden är rimlig för att få en fond som är 10x bredare.
Det andra jag hade gjort vore att ändra fördelningen och placera majoriteten i globalfonden. Ca 70-80% i den åtminstone. Samt 10-20% i Plusfonden. Då får man en mycket bredare portfölj och som återspeglar marknaden bättre. Men fortfarande liten (ändå 10x mer än marknadsvikt, tidigare hade ni 50x)) övervikt i Sverige.
De sista 10-20% kan man se som spekulation/lek/fomo eller vad man vill kalla det. Lägg spiltanfonder här. Kanske 5% eller 10% i varje.
Du måste inte ha massor med olika fonder. Det är helt ok att ha 100 % i en global indexfond givet att en buffert på sparkonto finns på plats. För den intresserade kan en mindre andel utgöra den sk spekulationshinken. Vid en 20 årig sparhorisont så kan det vara smart att utnyttja Avanzas belåning (obs höjer din risk) på ca 10 %.
Jag har tänkt samma tanke och jag tror att den största anledningen till att jag har valt flera olika fonder är för att det är roligare
Har också kollat på de där med belåning men där kickar den fega sidan in.
Har till exempel betalat av 620 000kr av vårt huslån under året. Inte det smartaste att göra kanske då utvecklingen på börsen antagligen är bättre med tiden. Men där visade sig fegheten och den känslomässiga biten med att bli av med lån som annars hänger över huvudet och som ska betalas oavsett
Försöker hålla en balans i ekonomin för att kunna spara så mycket som möjligt istället för belåning. Är inga höginkomsttagare, varken jag eller min man. Jag jobbar natt som undersköterska och min man kör lastbil 7-16 mån-fre. Har dock växt upp med en mening som ofta upprepades och det var ”det är inte dom höga inkomsterna som nödvändigtvis gör dig rik. Det är dom låga fasta utgifterna”. Ser det också som en sport att hålla nere kostnaderna och spara så mycket det går utan att dra ner på aktiviteter och upplevelser med barnen . I bufferten har vi avsatt 4000-6000kr varje månad för konsumtion och aktiviteter. Med tanke på att vi bor i en mindre by bland kossor och skog så räcker den summan för oss
Men nån gång i livet kanske belåning passar bättre rent känslomässigt än vad det gör nu