Jag skulle vilja ha lite åsikter på min tänkta ombalansering.
För tillfället ser min portfölj ut:
8% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
8% Robur Access Sverige
7% Robur Access USA
18% Robur Ny Teknik
18% Robur Småbolag Global
21% Robur Småbolag Sverige
20% Robur Technology
I början hade jag enbart aktivt förvaltade fonder med 1.25% eller högre i avgift. Vilket jag vart rekommenderad av storbanken. Har sedan läst på lite grann och har sålt och bytt för att få mera indexfonder. Det jag hade tänkt var att balansera mina fonder enligt följande:
50% Robur Access Global
15% Robur Access Asien
15% Spiltan Aktiefond Investmentbolag eller Robur Access Sverige
5% Robur Ny Teknik
5% Robur Småbolag Global
5% Robur Småbolag Sverige
5% Robur Technology
80% indexfonder och 20% aktivt förvaltade fonder. Har tagit med de aktivt förvaltade fonder för att få lite “krydda” i portföljen.
Jag har mitt sparande i Swedbank och vill gärna ha kvar det så jag slipper ha konton hos flera olika banker.
När det gäller min sparhorisont så har jag tänkt att om börsen går fortsatt uppåt eller sidled de närmaste 1-2 åren så kan jag tänka mig köpa en bostad. Om det skulle bli en börskrasch så struntar jag i att köpa en bostad och min sparhorisont blir då 10+år.
Jag har också ett aktie- & fondkonto som har stigit 244% och totalt 317 000kr, bör jag sälja av allt och lägga undan 95100 för skatt på mitt buffert konto och sedan investera resten i mitt ISK enligt ovan?
Jag själv är inget fan av 5% positioner, utan att köra på en enkelt fördelning som jag inte känner att jag kommer vilja ändra på de kommande 10 åren.
Som grund:
En Globalfond
En Sverigefond
En tillväxtmarknadsfond
Hur kommer det sig att du vill ha ”krydda” i din portfölj?
Bra med en flytande sparhorisont, väldigt lätt att investera om man inte behöver plocka ut pengarna vid ett visst datum.
Däremot något jag funderar över är om du verkligen är så öppen med att skippa att köpa hus? Varför skulle du egentligen vilja köpa hus om 1-2 år men sedan plötsligt inte vilja ha ett hus? Vad är planen dom kommande åren, vad vill du förverkliga i ditt liv?
Det bör vara grunden för ditt sparande.
Vad är sparhorisonten på dessa pengar?
Brukar vara mest värt att flytta ett sparande till ett ISK, däremot så är just tidshorisont den största faktorn om det är värt eller ej🙂
Min nuvarande årliga avgift är 0,64%, skulle bli 0,38% efter min ombalansering om jag har räknat rätt.
Anledningen till att jag har bransch fonder är för att det har gått väldigt bra för dem, nu vet jag att historisk avkastningen inte betyder någonting för framtida avkastning men om jag skulle sälja bransch fonderna så skulle jag sitta och jämföra mot min portfölj varje kväll. Så tänkte att 20% i aktivt förvaltade fonder inte är så farligt.
Jag vart rekommenderar att ha lite “krydda” i min portfölj när jag var på besök hos min bank, för möjligheten att få bättre avkastning. Vet inte om det är ett bra val eller ej.
Anledningen till varför jag började spara är för att jag ville dryga ut min pension. Men använder jag ränta på ränta kalkylatorn och räknar med 4% avkastning per år så kommer jag ha alldeles för mycket pengar. Så då tänkte jag att jag gärna vill köpa en bostad för att komma in i bostadsmarknaden. Men jag trivs väldigt bra i min hyreslägenhet så känner ingen brådska med att flytta härifrån.
Sparhorisonten på pengarna jag har i Aktie- & fondkonto är ungefär samma som mitt ISK, antingen köpa bostad eller spara till pensionen. Men jag tycker att det skulle vara en skön känsla att sälja och skatta nu så har man redan gjort det och behöver inte fundera på det längre. De fonder jag har i mitt fondkonto är Swedbank Robur Kapitalinvest och Swedbank Robur All. Komplett vilket har haft en väldigt bra avkastning de senaste åren men som jag tror inte rekommenderas av personer på detta forum.