Era portföljer 2023 (för pensionärer)

Hur ser portföljerna ut för er som inte längre sparar utan har börjat nagga på kapitalet? Dela gärna med er.

Jag använder min portfölj för att dryga ut pensionen med 1-2 pengar extra per månad:

• för 1 peng extra kan jag kan leva väl,
  • för 2 pengar kan jag leva överdådigt,
  • mer än så är lyxkonsumtion.

Portföljen består av två delar: sparkonto respektive billig marknadsviktad global indexfond.

Sparkontot ska räcka för att leva väl i 5-10 år (60-120 pengar). Där finns också en spenderpott på cirka 50 pengar som kan användas för plötsliga utgifter, både trevliga eller otrevliga.

Indexfonden är värd drygt 400 pengar.

Genom att anpassa månadsutgifterna (1 peng i dåliga tider, 2 pengar eller mer när det går bättre) ska portföljen räcka de max 40 år som jag har kvar.

7 gillningar

Vad avser ”pengar” i texten? :face_with_peeking_eye:

1 gillning

En “peng” är en enhet med ett värde som ligger mellan 1000-100000 kronor. :slight_smile:

Jag vill inte berätta alltför detaljerat om min ekonomiska situation. Genom att välja lämpliga storlek på enheten “pengar” kan man dessutom enkelt anpassa portföljen till sina egna förutsättningar.

1 gillning

77/23 portfölj låter lite modigt ? (Om jag har fattat rätt) Men storleken på portföljen tycker jag låter helt ok.

Tar du från sparkontot och fyller på från indexfonden efterhand? Verkar bra isf.

Jag har alltid tänkt att den exakta procentfördelningen inte är så viktig: klarar man en lång björnmarknad utan att behöva ta av sina aktiefonder så har man en försiktig portfölj. I mitt fall kan jag därför välja att låta aktiedelen vara hela 70% utan att ta alltför stor risk. (Mindre än 30 procent aktier tycker jag dock är olämpligt eftersom man behöver skydda sig mot långsiktig inflation.)

Jag har också stresstestat planen med en Monte Carlo-simulering på historiska data. Här är en likartad plan med mycket mer detaljer: The Problem with the 4% Rule (and Why You Could Retire Even Sooner)

1 gillning

Ja, tanken är att fylla på sparkontot från aktiefonden när det är lämpligt. Om börsen går väldigt dåligt så finns det utrymme att vänta genom att minska på utgifterna under några år.

Jag har en automatisk “löneutbetalning” från sparkonto till transaktionskonto varje månad. På det sättet behöver jag bara se över planen en gång om året. Det blir lite som att ha ett lönesamtal med mig själv.

2 gillningar

Precis. Hade tänkt köra liknande upplägg om något år. Skönt med automatiska överföringar så att det blir mer löneliknande, som man är van vid sedan tidigare.

100% XACTHDIV. Ska bredda mig lite till nästa år.

1 gillning

En intressant fråga kan ju också vara följande:

Hur ser pensionsportföljen ut jämfört med privatportföljen? Mer / mindre risk, eller kör ni ungefär samma?

2 gillningar

@Fristad Tack för att du delar med dig. Jag är i en liknande situation och har nyss sålt mitt företag. Jag får tillgång till pengarna nästa år och planerar att leva enligt 4% regeln.
Om jag använder samma enhet som du ”Pengar”=1000-1000000kr
Totalt får jag 100 pengar. Jag är van att få årliga aktieutdelningar från mitt företag som nu är sålt så nu tänkte jag att de skall ersättas med årliga uttag på ca 2,5 pengar.
Jag funderar att lägga upp det så här:
10 pengar går till att amortera lån och gåvor till barn.
5 pengar för att fira. Ny bil, resa.mm. Då har jag 85 pengar kvar.
15 pengar till buffert på sparkonto. 2% ränta efter skatt. Det är här jag tar ut mina 2,5 pengar årligen. (6 års buffert.
70 pengar på Lysa eller liknande. 100% aktier. (Buffert o amortera istället för räntor i portföljen)

Min ambition är att de 70 pengarna på Lysa/Global index/Svensk index skall avkasta 7%.
Skatt på ISK ca 1% och fondavgifter på 0,5% ger då en förväntad avkastning på 5,5% på mina 70 pengar.
Går börsen ner så säljer jag inga fonder för att fylla på bufferten utan väntar till den är tillbaka igen.
Jag har ju 6 års buffert så det bör hålla mig från panik.
Jag törs inte tänka DieWithZero innan jag provat min model över en börskrasch utan försöker leva på avkastning.

3 gillningar

Majoriteten av mitt kapital ligger i tjänstepensionen och det som är under utbetalningar har jag två olika förvaltningsvarianter på: en med mindre risk, typ Swedbank Global Dividend, breda fondet etc. å en mindre bit kör jag momentumstrategi med.
De försäkringar som jag ska börja ta ut om några år börjar jag dra ner risken i, men fortfarande inga räntefonder.
De försäkringar jag har mer än tio år till tar jag vanlig risk med, dvs blandat global indexfond, USA indexfond, lite fastighet, lite småbolag, Sverige index, lite ETFer, en del amerikanska och svenska aktier.

De privata pengarna försöker jag hålla orörda och där är ett ett sparkonto (ca 10% av mitt privata kapital) och sen fullt blås i två vanliga portföljer på ISK. Jag ser inte att jag ska behöva nalla av dem de närmaste 10 åren så det finns ingen anledning att dra ner på risken där.

1 gillning