Halloj,
Jag har just nu allt mitt sparande i tre fonder:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag,
Storebrand Global All Countries A,
Swedbank Robur Access Global A.
Jag är 54 år och känner att det börjar bli aktuellt att successivt minska risken i mitt sparande.
Vilka alternativ skulle ni rekommendera att jag gradvis övergår till, när marknadsläget har stabiliserats ?
Vi är lika gamla och jag har liknande fonder som du, har dock en 65/35 portfölj där räntedelen består av Robur korträntefond och Storebrand obligation 50/50.
Aha, så du har 65% av ditt kapital i dessa aktiefonder som jag spaltade upp här ovanför och sen 35%, och då fifty fifty, i Robur korträntefond samt Storebrand obligationen ?
Kommer att få garantipension och ingen tjänstepension, då jag aldrig har varit ute i arbetslivet.
Jag äger min bostadsrätt och har inga lån eller övriga skulder. Är ensamstående utan barn och får månaden att gå runt.
Har sparat kapital på ISK, placerat till 100% i aktiefonder (Globala indexfonder samt Spiltan Aktiefond Investmentbolag)
Mina fasta utgifter matchar i dagsläget mitt sjukbidrag, plus/minus noll.
Har även ett IPS på 1,5 miljoner som börjar betalas ut efter 2037.
Frågan är hur hög risk jag bör ta – om jag ska fortsätta ha allt på ISK i aktiefonder eller börja minska risken ?
Om du får garantipension + utbetalning från IPS mellan 64-74 års ålder som täcker dina levnadskostnader med marginal så behöver ditt sparande på ISK täcka kostnader efter 74 års ålder och därmed är sparhorisonten lång och 100% aktier utöver en buffert en bra väg att gå för att låta pengarna växa på sig så gott som möjligt.
Men jag rekommenderar en oberoende rådgivare som tittar på helheten och verkligen gör kalkylen.
Så du menar att det inte är någon brådska att trappa ner risken ännu – att jag kan ligga kvar med 100 % aktiefonder i åtminstone tio år till?
Det jag får in i dagsläget räcker för att få det att gå runt, och jag har allt på det torra och under kontroll, samt en buffert som täcker fem månaders utgifter om något skulle hända.
Ja om du klarar dig till 74 med nuvarande stöd och IPS + Garantipension så har ju dina ISK-pengar en horisont på 20 år och om kanske 10 år är det läge att trappa ner risken.
Men om det finns risk att delar av ISK-pengarna behövs före 74 års ålder bör du rimligen allokera dem därefter.
Kanske utöka bufferten ifall garantipensionen minskar eller ändras på något vis.
Hur IPS är fördelad spelar såklart roll
Summan på ditt ISK spelar såklart roll om du har utrymme att plocka av den redan före 74 för att få guldkant på tillvaron.
Jo, jag valde 10år.
Idagsläget är det 1.5 milj placerat i Swedbank Robur Access Global A.
Har jag tur är det 2 milj när jag börjar plocka ut. Det blir cirka 16.000 kr extra per månad.
Hm, kanske ska det skattas med 30% med ?
Isf cirka 11.000kr/mån.
Kände att 10 år blir bra, kan placera pengar i ISK eller i buffert om det visar sig vara generöst taget att plocka ut IPS på bara 10 år.
Går i tankarna att minska risken något, är 52år. Men jag håller på det ett tag till. Just nu är det aktiefonder i fokus, 80% Globalfond samt 20% Sverige. Inom sin tid kommer jag att sälja av 10% ur globalfonden för att investera i en räntefond.
Förenklat svar:
Jag är 40/60 (A/R) baserat på
1 är 56 villgåvid 60
2 mer orolig för nedsida än hungrig på uppsida pga har redan “tillräckligt”
Fast egentligen har jag en mycket merkomplex portfölj som delvis ärsom ovan,delvis allvädersportfölj, men det blir för långt att beskriva så tänket ovan förklarar hur jag tänkt
MEN Du måste gå igenom samma frågor som jag har - finns massa bra material här men om jag punktar upp detviktigaste:
1 total förmögenhets situation
2 ålder nu och vid planerad pension
3 är du beredd skjuta pensionsdatum vid börsfall?
4 uppsida vs nedsida-hur ser du på dessa ?
Kanske missade något men tror dessa är de viktigaste för din fråga