Vilket sparande har ni som mellanrisk-hink?

Jag har ganska nyligen blivit mer aktivt intresserad av min ekonomi och är ny här på forumet.
Jag har nog haft ngt för hög risk på de fonder jag automatiskt sparar i varje månad och knappt tittat på en g i halvåret, men samtidigt en lång horisont.

Känner nu ett behov av att ha en starkare "hink 2“, pga en rädsla för börsnedgång, men har eg en god ekonomisk situation och sover gott. Stay rich fas, då, även om det låter självgott i mina öron… Get safer, kanske.
Nu undrar jag vad ni satsar i som ett tryggare alternativ?

Jag har köpt avanza auto 4 men inser att den kanske också hör hemma mer i hink 3?
Och har ett lysa konto med ca 60% aktier med ett lägre månadssparande.

Mvh/Muppo

1 gillning

Jag har min mellanrisk fylld med bostad, resten (förutom buffert) i passiva 90/10 portföljen. Men ska väl sägas att jag är någonstans mittemellan ”get och stay rich”.

1 gillning

Jag har mellanriskhinken för att skydda lågriskhinken mot inflation samt som målsparade för 4-8 år.

Består av 45% aktiefonder, 45% räntefonder och 10% råvaror.

Exakt innehav och fördelning kan du se här:
https://www.shareville.se/medlemmar/mattias-a-1/portfolios/524800/yield

1 gillning

Det här låter som en fin mellanriskhink. Jag har själv hela min mellanrisk i ett 60/40 konto på Lysa. Rör den aldrig, så månadssparet går in på högrisk istället. Men den ligger fint där och säkrar upp!

(“Rör den aldrig” var en förenkling. Jag rör den 1 gång om året då jag flyttar över vinsten från mellan till högrisk. Min mellanriskhink är fast och behöver inte växa.)

1 gillning

Vi kör samma. Har valt att ha 200 000 kr här, resten är vår bostad som har 50 % belåning.

1 gillning

Vad gör du de år portföljen istället går minus? :slight_smile: månadssparar du igen i den så att beloppet kommer upp i rätt nivå eller flyttar du över från lågrisk eller högrisk? Eller låter du det vara tills den har ökat i värde igen och når upp till målbeloppet? :slight_smile:

2 gillningar

Bra fråga! Lysa är så pass nytt för mig så att jag inte hamnat i det läget ännu. Det kanske får bero på hur mycket det har minskat, men jag tänker att jag som regel fyller på hinkarna med månadssparandet. Så då skulle jag skifta så att jag sätter in till mellanrisk tills den är “full” igen.

5 gillningar

Va? Trodde börsen gick upp 10% varje år :lying_face:

1 gillning

Haha :joy::money_mouth_face:

Skämt åsido, så är det nog bra att ha en plan hur man ska fylla upp sina hinkar igen efter de år som portföljerna gått back.

1 gillning

I det jag betraktar som mellanrisk hink så ligger följande. Ska tilläggas att jag är 50+ därav den lägre riskprofilen

• Inkomstpensions ”kapitalet”
  • Bostad (ingen belåning)
  • Några Trad pensioner (ej flyttbara)
  • Större delen av tjänstepensionen som fondlösning med 60/40
  • RT portfölj för att täcka väntade men i tid okända kapitalbehov (renoveringar, hälsokostnader, större dyrare prylar)
2 gillningar

Tack för svar och edit @Alec :muscle:

Lite att tänka på, lite att läsa på.

@Dr.Dink Inte funderat på att flytta över lysa vinst i högriskhinken, då krymper ju mellanriskhinken i praktiken och jag vill nog ha den på de % av mitt sparande jag (ännu inte…) valt. Hur resonerar du kring det?

@JFB

Gillar din lösning. Jag är inte 50, men väl 40+ snart och målet att hitta en bra balans med en något större andel i en lägre risk zon.
Hur stor andel av ditt sparande har du i denna lösning?

Min mellanriskhink, där jag enbart räknar pengar på avanza och inte bostad eller liknande, har jag egentligen som mål att ha 200k i med 60 % aktier, dvs 120k aktier 80k sparkonto.

Nu har jag börjat spara till bröllop och har valt att således öka storleken till 300k med samma fördelning. Jag vill inte sälja av mina fonder men räknar med att jag kan fylla på genom att månadsspara i fonder och sparkonto samtidigt.

Alla mina sparande i marknadsinstrument har jag i en ”mellanriskhink” fast jag inte kallar den så.

Typ 65% aktier, 10% hedgeinstrument, 25% räntor. = fortfarande en ganska hög risk för en medelsvensson. Believe me or not.

Har min ”högriskinvestering” i mgmt equity andelar i bolaget som jag jobbar på.

E: BTW, bostaden är konsumption. Vi kommer att se en börskrasch, stigande räntor och rasande bostadspriser under detta decennium. Ta ner din risk nivå för att inte stressa din ekonomiska situation. Buffert och 90/10 är ett ekonomiskt självmord i det långa loppet.

2 gillningar

Alla större kostnader som ev kan bli aktuella för mig inom rimliga ramar men som är svåra att veta när i tiden när de kan komma (om de kommer) verkar ligga kring 200 000 kr (tänk exempelvis ny bil, större renovering, tillskott till kontantinsats vid ev bostadsbyte etc). Så jag kör på en mellanriskhink på ca 200 000 - 250 000 med ca 40% aktier, 30% räntor och 30% guld. Därtill räknar jag även det belåningsbara utrymmet i bostaden till mellanriskhinken, vilket i dagsläget är ca 10% av bostadens amorteringsgrundade värde.

1 gillning

Tycker det låter klokt att bestämma sig för hur stora hinkarna ska vara i % av totalen och sedan hålla det. Jag har (precis som vi hör flera andra här i tråden) istället bestämt att mellanriskhinken ska vara ett visst belopp, och så håller jag det på den satta nivån. Men som sagt, är inte där och pillar mer än årsvis.

Och när jag sa att min mellanriskhink inte behöver växa syftade jag på att den pga min trygghetsnarkomani redan är något överdimensionerad…

Du menar tjänstepensionen i 60/40 portfölj? Isf är det väl runt 20% av totala kapitalet inkl alla pensioner och bostad.

Jag tror det bästa för dig hade varit att köra igenom 4 hinkars principen om du inte redan gjort det?
Den hjälpte oss att skapa överblick och lägga de olika delarna i olika hinkar med lämpliga portföljer beroende på kvarvarande spar-år. Ens ekonomi ser väldigt olika ut så bäst är att göra sin egen totalbild och sedan justera totala risken/aktieandelen om den blir för hög eller höja om för låg.

Jag och min fru närmar oss 30 års ålder. Vi räknar [bostad-bolån] till mellanrisk men har också ett konto på Lysa med en 60/40-portfölj som vi också räknar till mellanrisk. Syftet med Lysa-kontot är att ha en likvid del av mellanriskhinken så att vi aldrig behöva ta av passiva hinken eller aktiva hinken i händelse av till exempel plötsligt behov av större renovering.

Vissa skulle nog hävda att vi är väl försiktiga, för vi har en ganska stor bufferthink också, men vitycker att det känns bra :slight_smile:

Beror dock på hur fördelningen ser ut. 60/40 mellan en 90/10 (t.ex. lysa) och sparkonto känns mellanrisk.

1 gillning

Japp. Pratar om läget ”buffert: 1-2m utgifter på kontot + kreditkort, mellanrisk: bostad, resten i högrisk 90/10 (tom 100% aktier)” som många syns ha idag.

Det kommer att bli väldigt stressande vid lågkonjuktur eller tex skilsmässa om man agerar på det där viset.

2 gillningar