Helt sant, tror det är få som upplevt en krasch som har det så.
Ungefär såhär:
35 % Aktier
20 % Råvaror (inkl råvaruaktier)
35 % Guld
10 % Cash/räntor
Sparhorisonten är nånstans mellan 2-5 år
Intressant upplägg
skulle du kunne beskriva innehaven lite mer?
Jag får den allokeringen genom att köpa (månadsspara) i fonderna AuAg Precious green och Tenoris One. Men eftersom Tenoris One investerar i trender och kan gå kort vissa innehav så varierar den totala allokeringen.
Min aktiedel kommer till stor del från AuAg Precious green och därmed är större delen grön teknik.
Så min mellanrisk är långt ifrån en klassisk 60/40.
Fonden Tenoris One verkar intressant. Kan du berätta mer om den?
Tenoris One beskrivs som en allvädersfond och investerar i tillgångar som har låg korrelation med varandra. De investerar normalt enbart 10-20 % i aktier. Andra tillgångar kan vara råvaror, guld och valutor som exempel.
Skulle tipsa om denna artikel där de förklarar mer om fonden om du tycker den verkar intressant. Tenoris One ser ett gap i marknaden och siktar på att slå sig in på den svenska fondmarknaden!
Min mellanhink är sprängfylld av mitt ägda boende, så i övrigt har jag ingenting i den. Jag slänger in allt tämligen aggressivt i hink 3 och 4.
8 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Skulle ni känna er trygga att göra en FIRE med dessa premisser?
Att ändra 55-års gränsen är bara symbolpolitik. Tror jag läste en undersökning att mindre 1% av de som är anslutna till ITP tar ut pensionen innan 60 år.
Av dom som gör det så är det huvudsak två kategorier.
Människor med svår sjukdom som förkortar deras liv.
Företagare som har jobbat extrem hårt utan mycket semester.