Säkra likvida medel eller hoppas på "ränta på ränta"?

Hej! Misstänker att mitt inlägg gränslar olika kategorier här på forumet. Är nybörjare både här och relativt grön på ”pengar” eller snarare hur de ska förvaltas/användas. Är 57 år, egenföretagare, mycket lågt löneutrymme tillgängligt. Men har ett rätt bra sparkapital och tror jag ligger precis inom 4’e steget på rikedomstrappan här. Drömmer om att pensionera mig vid 60. Tänkt strategi är att leva på besparingar fram till 65 och då börja ta ut pension och tjänstepension. Förutom fastigheter och lite pensionskapital ligger det mesta i globala indexfonder på ISK. Ni mer erfarenhet, borde jag redan nu ta ut från ISK och ”säkra” kapital, eller ligga kvar med indexfonderna ett tag till och satsa på att de börjar röra sig uppåt igen? (Nu går de väl mest sidledes…) Väldigt tacksam för lite olika resonemang och infallsvinkar.

1 gillning

Jag skulle säkra upp kapital genom att successivt börja slussa över till ett Fasträntekonto.
Att förlita sig på börsen ger endast sömnlösa nätter.
Bättre då, när du nu kommer att behöva kapitalet inom “snar” framtid, med en fågel i handen än 10 i skogen.

1 gillning

Många tänker att risken skall vara 0 när de går i pension. Men för de allra flesta så är det mins 20 år till i livet. Då hinner det hända en del. När det gäller företaget så får du fundera på hur du ska ta ut pengarna från det ( ligga i träda) och sen plocka ut tills kassan är tömd. Du har ju pensionen som kommer varje månad. Att likvidera ISKerna tror inte jag är en bra idé om du inte tänker på att die-with-zero.

1 gillning

Tackar för tankar. Två lite olika spår:) Är definitivt ingen fan av sömnlösa nätter. En anledning till att gå i pension är ju att sova bättre! Men jag kan tillägga att min långsiktiga plan är “die with zero”. En fråga jag ofta ställt mig men känt mig för dum för att fråga om är sparhorisonten. Är den i mitt fall 3 år (2,5) eller är den 28 år? (Riktar in mig på runt 85 år)

Jag skulle säga att den snarare är 15 med tanke på die with Zero. Det är mitt på skalan.
Med summorna du nämner har jag svårt att se att det inte funkar fint ändå, men vill du hänga på “min modell” så har jag 2-3 år på fasträntekonton och resten i aktiefonder.

1 gillning

Så I mitt fall, hade du redan nu smugit över 2-3 års kapitalbehov till ett räntekonto nu, eller väntat lite - typ till det är “dags” om 2,5 år? Oavsett så menar du att man sedan hädanefter med viss periodicitet ser till att föra över från ISK till räntekonto?

Teorin är att pengarna du ska använda första året i pension om tre år ska ligga 30/70, pengarna för år 2(om 4år) 40/60…. etc.

Med 3år kvar till 5års kostnader blir det omkring 50/50 totalt. Så 2,5års budget på räntor.

Risken minskar till pensionsdagen, men efter du gått i pension kan du börja stegra upp risken igen.

Jag vill börja med att säga att mitt sätt inte automatiskt är rätt, men jag valde hursomhelst att låta månadssparandet den sista tiden landa på fasträntekonton istället för mina vanliga fondkonton. Då byggdes krockkudden naturligt och jag fick samtidigt chans att se hur det övriga kapitalet rörde sig utan nytillskotten.

Så om du nysparar eller tar ut i klump eller flyttar ett belopp varje månad, det är ju upp till dig och vad du känner är bäst. Men jag kan säga att snart ett och ett halvt år in i FIRE har det känts väldigt bra med den där krockkudden och ett av mina konton har jag tömt när börsen dök i tullröran.

Skamlös reklam, om du inte sett, här är avsnittet på min YouTube-kanal om uttagsstrategin:

2 gillningar

Ska absolut kolla in videon. Man får vara opportunist, så skamlös reklam är i sin ordning! Ju mer jag dykt i forumet här så känner jag mig rätt ensam och lite av en outlier i det att jag har en låg lön och har haft under lång tid, men har tillgångar som kanske är över snittet. Dvs jag har i princip inte pengar att månadsspara med (annat än ett par tusen i månaden) och litar helt på ISK-fondernas välvilja. Mitt intryck är att forumets resonemang i grunden går ut på att man har en bra lön vilken man använder för att bygga sitt kapital på ett eller annat sätt. Jag har mitt kapital. Det blir inte mer liksom. Ja kanske ett arv lite längre fram.

1 gillning