Jag skulle vilja få feedback och input på hur jag ligger till i jämförelse med andra i liknande situation. Jag jämför mig endast med mig själv egentligen men vill gärna veta hur min process är i förhållande till något. För just nu känns mitt sparande lite trögt på vägen till första miljonen.
Jag är 38 år gammal, bor i hyresrätt med min sambo, inga barn. Jag har sparat sedan 2019 och just nu har jag 650 000 kr på ISK på Nordnet. Kör med 60% länsförsäkringar global index, 40 % Spiltan Räntefond Sverige. Har 8 st guldmynt Krugerrand och en liten guldtacka till ett totalt värde av 38 000 kr.
Jag har en lön på 43k netto, utgifter på 21k, automatiskt sparande per månad ligger just nu på 20k/månad, sambon och jag splittar 50/50 på alla fasta utgifter i månaden. Jag konsumerar nästintill ingenting förutom mat och jag har inget köpsug heller, vilket känns som en otrolig frihet för mig.
Har inga skulder (förutom CSN med låg ränta).
Så, hur ligger min process till i förhållande till andra här på forumet?
Om du sparar 20.000:-/mån så ligger du säkert på topp 3% i landet i sparande. . att jämföra med detta forum är ingen bra ide alltid
jag kan tycka en 60/40 i din ålder är lite konservativt, men beror ju på risken man vill ta
8st Krugerand o “bara” 38k antar du har 1/10oz då
O ja..det ÄR segt att spara o spara för att nå den där miljonen. . .men tid GÅR fort och i din spartakt är du snart där.
Jag har börjat o slutat spara flera gånger i livet få det va SÅ segt.
Men denna gången höll jag ut o hur mer jag får ju snålare blir jag o man vill spara mer o mer.
Men mål är bra att ha…inte bara att nån miljonen..utan vad man vill ha de ntill
Slår man in startvärde 650.000:. o månadssparande på 20.000:- med 7% avkastning i kalkylatorn tar det 14år att nå över 7Miljoner.
Låter som lång tid men jag är 14år äldre än dig o minns min 30års dag som igår
Jag bytte portfölj pga. att det var svårt att få en bra balans i månadssparandet i rikatillsammans-portföljen. Och dels för att jag ville ha mer fart vilket jag fick med 60/40 portföljen.
Det är per person jag tänker. Min sambo sparar också med 60/40 strategin. Sen är pension inte inräknat i det så de ska ses som en bonus längre fram är tanken.
Om jag skulle göra om min resa så tycker jag själv att jag gjorde en tabbe jag skulle vilja ändra tidigare. .
Jag sparade allt i EN pott. . o ju mer den växte ju mindre ville jag röra den..den blev min FIRE pott men det va mitt enda sparande.
I dag sparar jag 10.000:-/mån i FIRE ISK. . .o 2000:-/mån i “dom här pengarna skall du fan använda till nått kul” ISK . .o det borde jag gjort tidigare
Intressant och jag förstår hur du tänker i att använda pengarna till något kul.
Mitt resonemang är att jag tackar ja till saker och event och unnar mig upplevelser (inga prylar). Sen har jag jobbat mycket med personlig utveckling och optimerat min kropp att få i mig långa dopaminer varje dag istället för de farliga korta micro dopaminerna. Mer om det går att lyssna på i ljudboken “6 substanser som förändrar ditt liv”, otroligt bra ljudbok. Hormonerna endorfiner, oxitocin och serotonin är jag också noga med att få i mig naturligt varje dag.
Fast att jag inte konsumerar är jag väldigt lycklig tack vare det här. Det är de bästa sparhack jag kan ge någon!
Jämför gärna med vad en 100/0 avkastat under samma tid. 60/40 känns otroligt konservativt för DINKs. Jag vill inte uppmana till byte, för det avgör ni själva, men jämför inte äpplen och päron om FIRE är målet.