Feedback på mitt sparande - På väg till miljonen

Jag svarade ju tidigare med vad jag tycker är det minst dåliga sättet att jämföra dig med andra. Men även i det avsnittet saknas många bakgrundsfaktorer och all jämförelse blir därför svår.

Däremot vill jag applådera dig och din sambo till en suverän privatekonomi. Ni lever på mindre än ni tjänar och kan spara till era mål.

Vad är era mål med sparandet?

Tack för boktips! Den ska jag läsa.

Står att han både bor i hyresrätt och saknar skulder förutom CSN. Aldrig fel att läsa inlägg innan man ställer frågor. Att korrekturläsa sitt eget är inte heller en dum idé.

1 gillning

Utan att kunna backa upp det med data skulle jag säga:

Du har en lön över genomsnittet i Sverige, men här på forumet är det många som tjänar mer.

Du har ett månatligt sparande runt 20k, detta är mer än de flesta här på forumet och väldigt högt jämfört med “vanligt folk”.

Du har en sparkvot runt 50 %, vilket också är mer än de flesta här på forumet och väldigt högt jämfört med “vanligt folk”.

Du har med avkastning fått ihop knappt 700 000 på sex års sparande, det är inte illa men talar för att din nuvarande höga sparkvot har varit lägre historiskt (eller du har haft betydligt lägre inkomster).

Du är 38 och har sparat sedan 2019. Vissa börjar väldigt tidigt och andra är sena på sparandebollen. Strax efter 30 får ändå betraktas som relativt tidigt.

Du har inget ägt boende vilket har fungerat som en broms jämfört med många andra i samma ålder som kanske köpte en lägenhet i 25-årsåldern och har fått avkastning med hävstång på denna.

Du är 38 och har inga barn, de flesta har vid denna ålder genomgått några småbarnsår med lägre inkomster.

Som några andra har varit inne på har du en ganska försiktig fördelning av räntor respektive aktier, många kör omkring 100 % aktier med sina långsiktiga pengar.

Sammanfattningsvis: din nettoförmögenhet är antagligen i det lägre spannet här på forumet, medan din spartakt är i det övre spannet. Om du fortsätter gneta på med sparandet kommer du tids nog få en hög nettoförmögenhet också.

4 gillningar

Är en ganska hög takt på sparandet i förhållande till lönen. Känner igen mig att suget på konsumption i vardagen helt enkelt är ganska lågt. Är bufferten lagom för er situation? Är där god samsyn med sambo på ekonomiområdet? Inga stora planer inom 10 år i form av gemensam ekonomi, köpt bostad eller barn?

Mycket bra jobbat!

Bostadssituationen är att vi bor i en hyresrätt. Och om vi får barn är planen att flytta till från en 3:a hyresrätt till en 4:a hyresrätt. Vi kommer inte köpa bostadsrätt eller hus.

Målet är förtidspension.

Ja, bufferten är på 30 000 kr. Sen om de sker någon större utgift tar vi klarna-kreditkortet och betalar, sen betalar de nästkommande månad. Ja, vi pratar mycket ekonomi och vi delar samma värderingar med förtidspension som mål. Nja, möjligtvis 1 barn men absolut inte köpa bostadsrätt eller hus. Vi har tänkt att flytta till en större hyresrätt om det skulle vara brist på plats i nuvarande hyresrätt.

1 gillning

Jag tror inte målet är förtidspension. Det som tidigare hette förtidspension heter nu sjukersättning, och jag hoppas inte du har som mål att få nedsatt arbetsförmåga pga sjukdom och tvingas till detta. Det låter ju inte så glassigt. Äldre släktningar kan nog bli konfunderade över dina planer.

2 gillningar

Språkpolisen CarlJohan. Du förstår vad jag menade, så jag behöver inte förklara mig.

1 gillning

Jag hade nog funderat lite på hur man ser på risk, om du ska fortsätta att fylla på 60/40 portföljen eller kanske skapa en ny 100 % portfölj utöver eller kanske bara ha större buffert för att känna sig säker och ha resten i 100 % aktier. För ska du spara till pension så är det ju ganska många år kvar tills dess.

Kan också känna igen mig i att nästan spara lite för mycket när man väll insett hur bra det är att spara i fonder :slight_smile:

Om inte redan nämnts kan du ju också kolla på fyra-hinkar-tänket och fördelar något i stil med:

Buffert-hink: 50.000 kr sparkonto

Krockkudde-hink: 150.000 kr 50/50 global aktieindexfond och blandade räntor

Investerings-hink: resterande i global aktieindexfond

Lek-hink: annat du kan tänkas vilja leka investering med

Finns ingen anledning rent konkret att du med de förutsättningarna (relativt ung, bra lön, inga skulder mer än CSN, inga barn och hyresrätt) inte ska kunna ta lite mer risker (men ändå låga) med mer i en global aktieindexfond.

Jag är nöjd med min riskprofil. Jag känner att jag behöver 40% räntor för att må bra. Och under corona när de kraschade med -30% var min portfölj endast -12% tack vare räntorna som fungerade som en krockkudde.

Nu när räntorna är högre går också Spiltan Räntefond mycket bra, så känner mig tacksam för att jag sedan långt tidigare hade 40% räntor i portföljen.

Sen ligger jag på 7% i tillväxttakt per år med 60/40. Och det är en lagom nivå för mig känner jag. Vill sova gott om natten som Jan brukar säga :slight_smile:

1 gillning

Mår du bra av det så ska du såklart fortsätta med det. Men om det är ett långsiktigt sparande så menar jag att det inte spelar någon roll att din portfölj “enbart” föll 12%? Sedan covid har börsen återhämtats (rejält!) och du kan dra samma jämförelse omvänt också; din portfölj har pga din krockkudde kanske också “enbart” gått upp X ( ange valfri lägre procentandel).