Hej,
Min plan är att gå i pension om ca 5 år och då är jag runt 50 år. Därefter kommer jag inte ha några pengar att månadsspara och ska då bara leva på mitt kapital. Planen är att varje år plocka ut årets “lön” och sedan ombalansera.
Min fråga är hur jag ska hantera mina portföljer efter den dag jag har slutat jobba? Ska jag fortsätta med de fyra hinkarna med olika tidshorisonter eller ska jag kanske helt gå över till Rika-Tillsammans-portföljen för att ta så liten risk som möjligt?
Jag känner osäkerhet eftersom jag inte kommer kunna utnyttja en nergång på börsen med nytt kapital. En tanke är att kanske ombalansera oftare om börsen sjunker för att på så sätt dra nytta av en nergång. En annan tanke är att kanske bara ta ut pengar från räntefonder vid en större nergång på börsen och vänta med ombalansering tills börsen har återhämtat sig. Detta för att inte sälja dyrt vid nergång.
Tankar och tips om hur jag bör agera och hur mina portföljer bör se ut (inkl hinkar) den dagen då jag gått i pension.