Hej!
Jag har funderat en hel del, men inte kommit fram till någon, hur man bör investera vid (eller när det närmar sig) när man ska ta ut och använda sina besparingar.
Förenklat när jag läser/lyssnar på RT så bör man sänka sin aktieallokering när man närmar sig uttag, tex 90% aktier fram till 9-10 år före uttag, sänka det med 10% om året och vara 100% räntor/kontant när uttaget ska ske. Det kan ju vara bra för ett tydligt målsparande som tex. till en bostad, när man vet målet både i tid och summa.
Värre blir det när man tänker på pensionsfonder som i det svenska systemet för många blir en stor och tung del av pensionen och inte ”bara” PPM. Här är ju problemet att man ju egentligen inte vet varken summan som behövs och inte heller tiden.
Det känns orimligt att ligga 100% i räntor vid pensionsåldern när man i ”medel” lever 20-30 år till. Inflationen risker ju att fullständigt urholka värdet. När jag tittat lite på vad olika försäkringsbolag som förvaltar denna typen av pensionskapital säger, så är det lite luddigt. Typ att de rekommenderar en 25-30%ig allokering till aktier under uttagstiden. Det känns trubbigt och är det verkligen en bra rekommendation för spararen eller är det bra för försäkringsbolaget?
Här dyker det också upp en massa frågor i mitt huvud. Vad är en rimligt aktieallokering under uttag under lång tid, som tex. pensionslösningar? Vet man det så kan man ju börja dra ner aktieallokeringen ett antal år före uttaget sker, tex från 90% till 30% under tex 6 år (om nu 30% är en bra/rimlig aktieallokering under uttagstiden).
Samtidigt är man ju som mest känslig för en börskrasch precis när man börjar uttaget, dels eftersom man inte har mer inkomst (när i pension), och dels eftersom kapitalet är som maximalt. Bör man därför dra ner aktieallokeringen ännu mer inför uttaget (än vad försäkringsbolag tycker) och i så fall till vad?
Bör man därefter, när man tagit ut en större del av kapitalet efter ett antal år, återigen börja öka aktieallokeringen när man är mindre exponerad (förbrukat kapital och sannolikt är äldre/tröttare och inte orkar göra lika mycket) för att skydda sig mot inflation utifall att man lever längre än förväntat? Medelålder innebär ju att 50% blir äldre än så och många i framtiden kanske 100+ år. I så fall till vilket aktieallokering?
Vet någon om det finns forskning/studier på vad som är en bra uttagsstrategi? Jag kommer ihåg ett av avsnitt för länge sedan där Jan nämnde någon ”badkars” kurva för aktieallokering som Vanguard hade studerat, men jag hittar ingenting om detta att studera. Någon som hittat något på detta ämnet?