Ha föräldrarna som del av input: hur aktiva var de med ökande ålder?
Dina utgifter kommer nog att minska med ökande ålder.
Förenkla genom att tänka i femårsperioder.
Försök undvika att hamna över gränsen för statlig skatt.
Tänk igenom behovet av efterlevandeskydd för olika delar beroende på familjesituation.
Gillar mycket av det du skrev.
Speciellt:
-Att kolla på hur pigga föräldrarna var är väldigt tänkvärt.
-Har precis börjat med time buckets, som är riktigt bra (och ganska jobbigt då de är precis tvärtemot vad man gjort tidigare…)
Nu skall besparingarna minska.
Lämpligt upplägg beror mycket på hur ditt liv ser ut.
Här är några saker jag vägt in…
1 ålder nu
2 Hur tänker jag trappa ner arbetet.
3 När i tiden tänker jag pensionera mig helt
4 Se till att inte gå över statsskattegränsen om möjligt.
4 hur ser familjen ut som ärver en del mina pensioner.
* Fruns pensions nivå. När jag dör troligen minst 5 år före henne se till att hon får boost på ca +50% i säg 7 år till vore nice.
* Barnens lönenivå. ( Begränsas nytta att högavlönade barn ärver pension som 60+) Från mig eller frun
5 Vill jag ha efterlevandeskydd?. Det vill jag. Tag ut dessa efter eller på lång tid jämfört med andra pensioner som är utan efterlevandeskydd.
Jag har inte läst den själv, annat än de första kapitlen som lades upp gratis när den publicerades, men McClungs Living off your Money är en väl understödd och genomarbetad bok om strategier för uttagsperioden.
Det kan också vara värt att fundera över om du vill sitta på ISK eller depå. ISK har praktiska fördelar, och minimerar antagligen skatten i medianfallet om du tänker dö med noll, medan om man spenderar en konstant procent så är depå bättre. Framförallt så ökar ISK sekvensrisken, vilket är den dominerande risken vid uttag, så du löper en större risk att få slut på pengar om du sitter i ISK.
Jag siktar på en uttagstrategi som benäms: Amortization Based Withdrawal. För 55-68 årsåldern, dvs portföljen ska bara räcka 13 år.
Det gör att jag kan ta ut 7,69% av kapitalet per år!
Precis. Men jag tänker att en relativt hög andel a’ ~50% aktieindexfonder i kombination med statsobligationer & sparkonto så kanske man kan få ha liiite flyt och få det netto & inflationsjusterat.