Hur funkar uttag ur privat pension?

Undrar lite över hur uttag och beräkning av privat pensionförsäkring fungerar?

Om jag har 1.000.000:- i en försäkring som ska betalas ut under 5å, hur beräknas utbetalning ?

• Aktuellt belopp delas på antalet år som det ska betalas ut 1.000.000:-/5år=200.000:-?.
  • Det räknas en viss värdeökning så att uttaget blir något högre än i exemplet ovan?
  • En beräkning görs vid varje utbetalning på kapitalet som finns vid utbetalningstillfället delat på kvarvarande period?

Kan man fortfarande placera sin pengar och byta fonder när utbetalningen är startad eller är det andra regler då ?

1 gillning

Vanligt att man kan fortsätta handla/placera i fonder i fondlösning. Det kan finnas vissa restriktioner som tex. att man inte längre får hålla enskilda aktier eller ETFer när den är i utbetalning (tex. hos Avanza). Det kan också finnas olika alternativ inför uttag så bäst är att fråga bolaget vad som gäller. Det finns ju en uppsjö av lösningar.

Utbetalning ur fondlösning fungerar som så att innehav sälj av motsvarande den andel man tar ut varje månad. Så tex. på 5 år, 60 månader, så sälja 1/60del av innehaven av första månaden och betalas ut, nästa månad 1/59del av innehaven osv. osv. till sista månaden när allt säljs av och betalas ut.

Alltså utgår utbetalningen från andelen av innehaven. Inte en andel av värdet. Dvs. om innehaven går upp i värde så blir det mer utbetalt. Går innehaven ner i värde så blir det mindre utbetalt.

Sen finns det varianter även på detta. Tex. Avanza IPS så kan man välja vad man vill sälja av och så länge likviden finns på IPSen så tar de i första hand pengarna där, i andra hand säljer av innehav. Det kan man tex. använda om det är en börskrasch och man inte vill sälja av aktiefonder utan tar från räntefonder istället. Lite som att man obalanserar löpande under uttaget.

3 gillningar

tack det var precis vad jag undrade!

Om jag tänker att gå ner på halv/deltid vid 55 är det smartast att ta ut pensionerna redan vid 55 eller börja ta av sparande? Borde skattemässigt vara smartast att ta pensionerna först och ur aspekten om jag behöver låna pengar?

1 gillning

Ja, det kan vara så men samtidigt är jag inte säker på hur banker ställer sig om man ska låna mot pension, kanske speciellt om pensionen kan variera. Finns en mängd andra aspekter också tex. om man inte betalar tillräckligt i skatt så kan man tex inte utnyttja RUT/ROT avdrag. Såklart behöver inte all skatt man betalar vara på inkomst utan även kapitalinkomst beskattas ju och kan dras mot. Även ISK schabloninkomst kan användas att göra avdrag mot.

Vi är några stycken (@angaudlinn och jag tex.) som har puffat för att @janbolmeson skulle göra ett avsnitt om det men jag tror han tycker det verkar lite otydligt så bra om du fyller på lite i tråden nedan.

Den heter lite olyckligt “uttagsstrategier” vilket då riskerar att leda folk in på SWR och hur mycket % av portföljen man kan ta ut men det är inte tänkt att vara om det. Utan mer typ “hur påverkas ekonomiska livet” när man gör FIRE/RE. Vad ska man tänka på tex. kring avdragsrätt, bolån, försäkringsskydd, hur påverkas socialförsäkring mm mm.

Kolla gärna in tråden :slight_smile:

2 gillningar

Det finns olika varianter. Dels kan det vara denna variant som du säger, men det kan även vara så att de räknar ut ett belopp som gäller ett år och efter ett år så räknas det om - så har jag på mina utbetalningar från min icke kollektivavtalade fondförsäkring hos SEB. Upplever dock att det första sättet är det vanligaste.

1 gillning

Ja ok men det är samma princip fast uträkningen sker per år istället för månad.

2 gillningar

Därav att man oftast landar i

:joy:

2 gillningar

Om du tänker jobba deltid och ta ut pension de sista åren så får du tänka på gränsen för statlig skatt.

1 gillning

www.minpension.se har uttagssimulering/planering. Det kan vara värt ett besök och se vad olika uttagsstrategier ger. Den har även med skatteeffekter.

1 gillning

Japp det går att hantera om det skulle vara ett problem.

Har lagt många timmer med att pilla på olika möjligheter där, bra tjänst.