FIRE. Faktiskt uttag (omröstning)

Jag tycker det är intressant att förstå vad personer som begått FIRE faktiskt tar ut från sitt kapital för att täcka sina levnadsomkostnader. Har letat runt lite här och på övriga ställen på nätet. Har hittat många diskussioner om ämnet men aldrig någon sammanställning.

Finns det någon? Om inte så kan vi skapa en Svensk variant med nedanstående förutsättningar:

• Kapital och utgifter beräknat för en person
  • Kapital = fria medel + tjänstepension
  • Uttagsprocent baserat på ögonblicksbild innevarande år
  • Kapital och uttag i bruttotermer
  • Skatt t.ex. ISK är utgift

Man kan välja helt andra parametrar men låt oss ta denna utgångspunkt.

Det finns hur många anledningar som helst att ligga högt eller lågt i uttag men hur gör ni egentligen just nu? Jag gör omröstningen anonym då det kan vara känsligt att skylta med dessa uppgifter även på ett mestadels anonymt forum. Vill ni diskutera utfall eller er egen syn på saken så kör bara kör.

• Tar ut mindre än 1% av kapitalet årligen
  • Tar ut 1-2% av kapitalet årligen
  • Tar ut 2-3% av kapitalet årligen
  • Tar ut 3-4% av kapitalet årligen
  • Tar ut mer än 4% av kapitalet årligen
0 röster
1 gillning

Jag kommer ligga så högt över det så ingen ide att rösta. .
men så kommer jag ta ut allt på runt 12år tills jag fyller 65år

Sen är väl frågan vad “ta ut” räknas som. . jag kommer ha:
ISK->Fasträntefond->Sparkonto->“lön”

Och ISK är uppdelat på Global, Sverige o räntefonder.
Så vissa år blir det ju att ta från Global/Sverige delen…andra räntefonderna men normalt Fasträntedelen o fylla på den vid bra börsmånader/år

2 gillningar

Bra poäng som visar hur svårt det är att få till någon sorts vettig startpunkt på jämförelsen.

FIRE = Täck utgifter fram till pensionen blir ju helt annorlunda. Kanske riktlinjen för uttag då blir kapital genom/antal år kvar till pension snarare än kapital/25?

Ta ut = uttag för att täcka egna kostnader för livet tänkte jag oavsett var det kommer ifrån.

1 gillning

För mig är det extremt förenklat så jag räknat, ,

1 gillning

Beloppet som går till att betala skatt på KF, ISK och sparkonto, räknar du in det i uttagsprocenten? Eller vill du veta uttaget “skattat och klart”?

1 gillning

För mig är det också mindre än 30 år kvar tills jag får allmänpension som täcker en del av utgifterna, så jag ligger inte heller på 4%.

Man kan titta lite på procenten här:

1 gillning

Det är inget vidare att sikta på att ta ut en fast summa varje månad/år. Man får ha en basnivå som täcks av ~2% uttag och sedan anpassa resten till portföljens utveckling. Man får alltså anpassa sina utgifter.

Första ämnet i denna video kan rekommenderas.

4 gillningar

(inte röstat)

Jag har uppnått FI, men valt att inte göra RE än.
Har dessutom en sparkvot på över 50%, vilket innebär att mitt s.k. DWZ slutdatum flyttas två månader för varje månad jag arbetar.
Skulle jag gå FIRE idag kommer uttagen inte ligga vid 3-4% utan antagligen lite lägre.

Innebär att jag har “för mycket pengar” just nu och ser över hur jag bäst använder dem redan nu.
Till exempel bygga uterum för att höja livskvaliteten/husstandarden etc.

Lyckas jag använda en del redan nu till saker som förbättrar livet kommer jag nog få sätta mig ner och räkna lite mer i detalj på hur mycket jag ska ta ut.

4 gillningar

Återkommer när jag kollat upp tjänstepensionen (som jag inte kan röra än). :sweat_smile::+1:

1 gillning

Ännu en bra fråga. Jag tänker egentligen brutto. Dvs all skatt blir utgift. Det blir enkelt och bra för ISK-tillgångar. Bökigare för andra depåer och tjp. Väldigt svårt att få det 100% korrekt samtidigt som det ska vara enkelt…

Jag tog stora spann i röstningen just pga det.

1 gillning

Tycker för övrigt att Amortization Based Withdrawal (ABW) är bästa sättet att basera sina uttag på. Då utgår man alltid utifrån vad värdet är på innevarande år, kan ange om man vill ha minskande eller ökande uttag (eller likvärdiga) över tid samt kan ange förväntad avkastning på portföljen (kan anta lägre avkastning vid höga bubbelnivåer eller högre avkastning efter krascher exempelvis).

https://www.whitecoatinvestor.com/amortization-based-withdrawal-vs-safe-withdrawal-rates/

4 gillningar

Du får tänka att du kan använda den innan riktig pension annars måste jag ju ändra parametrarna ju :wink:

Jo, jag förstod den tydliga avgränsningen. :+1:Men jag är på stan och minns inte ens hur mycket slantar som ligger i tjp. :sweat_smile:

1 gillning

Intressant läsning!

Får fördjupa mig i det konceptet.

1 gillning

Exakt 3% är ju två olika svarsalternativ. Det går ju inte! :crazy_face:

(Jag bedömde i mitt svar att jag troligare landar under än över.)

1 gillning

Svårt att se något mönster i det där än så länge.

Möjligen att rätt många tar ut mycket från kapitalet pga få år till pension och att många tar ut ganska lite pga välfyllda lador eller låga levnadskostnader?

2 gillningar

En annan variant är att ta ut endast en del av pensionen och toppa upp från kapitalet.
Ålder och pensionskapitalets tillgänglighet spelar en stor roll här.

1 gillning