4% beräkning på pensionskapital

Hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag ska tänka kring min situation.

Jag har:

• 8 mnkr i privat sparande
  • Ca 7,7 mnkr i pensionssparande. Varav ca 5,7 mnkr är tjänstepension +ppm (dvs det valbara som kan placeras i något avkasta)

Min fråga är: Om jag går i pension imorgon, hur stort belopp kan jag ta ut per år utan att kapitalet minskar över tid (jag skulle vilja att mina efterlevande får kapitalet i arv). Jag har svårt att veta hur jag ska tillämpa 4%-regeln på pensionskapitalet då det dels ska beskattas när det är dags och dels då det inte är tillgängligt förrän om 14 år (jag är 41 år).

Är det så enkelt som att ta 4% på det privata kapitalet och 4%*0,7 på den valbara delen av pensionskapitalet?

Det framräknade beloppet ovan är det sen det som jag tar ut i sin helhet idag av det privata sparandet (eftersom att tjp är otillgängligt)?

1 gillning

4% regeln bygger på uttag som förbrukar kapitalet på 30 år (med viss sannolikhet som säkerhetsmaginal).

Vill du klara detta:

Måste din uttagsprocent vara lägre än 4% enligt 4% regeln (4% av ursprungliga kapitalet och inflationsjusterat).

Du behöver välja uttagsstragegi för att kunna beräkna förväntat uttag. Finns många andra än fixt inflationsjusterat belopp årligen.

Skatt är generellt något du får inkludera i din beräknade förbrukning. Så uttagsprocenten behöver inkludera pengar till att betala skatten.

1 gillning

Du kan inte tillämpa sådana regler på pensionspengar. De SKA tas ut på viss tid. Om du tar ut på tex 10 år så får du varje månad ut 1/120 del av värdet (något förenklat). Om du tar ut livsvarigt så räknar bolaget ut din förväntade livslängd och betalar ut månadsvis. Principen är att pensionskapitalet ska vara noll efter sista uttagsmånaden.

Privat kapital där du själv bestämmer hur du vill ta ut, där kan man använda tex 4% regeln

3 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

För kapital som du kan styra över själv brukar man i runda slängar prata om 2,5% om du tänker dig ett evigt uttag utan minskat värde. 4%-regeln kommer, som Nattugglan nämnde, med vissa förutsättningar kring tid och risk.

2 gillningar

ok, så uttaget ska vara lägre än 4% för mitt ändamål då.

Men hur ska jag tänka kring pensionskapitalet? Det jag skulle vilja är att räkna uttaget storlek på 1 kapital och för att göra det först komma fram till hur mkt av pensionskapitalet som är medräkningsbart. Därav min tidigare fråga med hänvisning till att det är skatt vid uttag av tjp.

Så säg att jag vill chansa lite och hålla uttag om 3%.

I mitt huvud så är kapitalet =privat sparande + tjänstepension×(1-förväntad skattesats).

Sen att det inte praktiken blir uttag från det privata fram till 55 års ålder spelar ingen roll tänker jag, för det ligger investerat i bägge håll och handlar för mig då mest om huruvida det är placerat i en tjänstepensionsförsäkring eller uttaget och placerat i ett investeringssparkonto.

Svaret på den här frågan hjälper mig att besvara hur stort uttaget, i det här fallet 3%, blir i nominella termer och därmed kan utvärderas för att checka av om det är tillräckligt för att täcka utgifterna.

I stället för att använda förenklade schablonregler kan du logga in på minpension.se och göra en prognos där. Det är fortfarande bara en prognos, men antagligen betydligt bättre än att räkna med en fast procent av totalbeloppet.

Till skillnad från det privata kapitalet har pensionen ett försäkringsmoment. Om du skulle övereva längre än förväntat får du fortfarande pension, men det privata kapitalet kan ta slut om du inte tar höjd för längsta möjliga uttagstid och sämsta möjliga börsklimat.

1 gillning

Du behöver hantera tiden innan du tar ut pension och tiden efter du börjar ta ut pension separat. Och glöm inte att ta med i beräkningen av pensionen att du slutar arbeta. Pensionen beror ju också på när man börjar ta ut den, så det är bättre att kolla på minpension.se och försöka prognosticera hur mycket pension du kommer få från en viss ålder.

Sedan ser du hur väl ditt privata kapital täcker tiden fram dit, med de marginaler du vill ha. Som @angaudlinn säger ovan så är ett sätt att tänkta kring att med väldigt stor sannolikhet bevara kapitalet att ta ut ungefär 2.5%. Men om du har kapitalet i fonder på en ISK är då i runda slängar 1%-enhet av det ISK-skatt. Så enligt den modellen kan du bara använda 1.5%. Detta är ju väldigt konservativt.

Historiskt har ju ett uttag på 4% (alltså i vårt fall ungefär 3% att leva på, 1% till skatt) ofta lett till att kapitalet ökar, även på lång sikt.

Och för att förtydliga, när man i dessa sammanhang pratar om 4% eller 2.5% så brukar man mena att man beräknar 4% av kapitalet första året och sedan tar och inflationsjusterar den summan. Så att även om kapitalet ett år skulle minska med 15% så ökar ditt uttag med inflationen från föregående år. Det tär ju på kapitalet. Det är därför 4% har blivit den klassiska regeln över trettio år, trots att börsen över tid har avkastat betydligt bättre än 4%.

1 gillning

Hej abc1, och välkommen till forumet.

Jag har liknande frågeställningar som du, och har räknat på uttagsstrategi både i en egen excel, Monte Carlo-beräkning och 4%-regeln. Siffrorna skiljer lite i utfall mellan de olika metoderna, och inte i någon av beräkningarna vågar jag tänka att det finns en fast sanning för min uttagsstrategi.

Jag börjar landa i att det för min egen del blir viktigare att ha en flexibilitet i mina utgifter, att jag kan dra ner utgiftsnivåerna om jag ser att jag knaprar för mycket på kapitalet. Men jag ser att lika viktigt för att jag ska ha ett liv som jag gillar är motsatsen, att öka potten jag spenderar, nu när det faktiskt finns pengar.

I år har jag tränat på att dra upp mina utgifter, för att göra saker jag älskar, med de jag älskar. Och det är alldeles underbart.

Hej,

Gällande försäkrat moment och garanterad utbetalning. Stämmer det även om det är premiebestämd försäkring placerat i fondförsäkring?

Det blir ju särskilt viktigt för att veta om privata kapitalet ska räcka till 55 års ålder eller till 67 års ålder.

Här förklaras hur man kan simulera det. Tråden förklarar också hur man räknar på olika typer av pensioner och andra innehav och får med totalen.

Om du har en pensionsdel där du kan välja placering själv finns det så vitt jag vet ingen garanterad utbetalning. Om du gör dåliga placeringar kan du spela bort hela beloppet.

När jag skrev om försäkringsmoment avsåg jag försäkring gällande hur gammal du blir. För det privata sparande måste du om du vill vara säker på att pengarna inte tar slut för tidigt ta höjd för din längsta tänkbara livslängd när du beräknar hur mycket du kan ta ut per år. När du dör kommer det som är kvar gå till dina efterlevande i form av arv.

Pensionen däremot delas av alla med samma pension. Det innebär att du tilldelas pension baserat på en genomsnittlig livslängd i stället för en maximal livslängd. Om du skulle leva längre än genomsnittet får du ta del av de pengar som blev över efter de som dog tidigare. När du dör kommer det som är kvar gå till dem som överlevde längre än dig.*

Du kan alltså ta ut större del av pensionspengarna per år än du kan ta ut från privat sparande utan att behöva bekymra dig om att pengarna kan ta slut på förhand.

*) Man kan genom att välja efterlevandeskydd få en del pensioner att fungera som ett mellanting mellan privat sparande och pension utan efterlevandeskydd.

Det kan säkert variera men det känns som att det vanligaste är att möjlighet till livsvarigt finns. Jag har ITP1 och där kan man få livsvarigt. Har en äldre SEB Tryggplan också, samma sak där.