Uttagsstrategier vid FIRE - går det att göra ett avsnitt?

Fråga som kom upp i chatten:

Uttagsstrategi vid FIRE. En idé på avsnitt kanske med någon expert på området. Försöka hitta generella slutsatser eller tumregler hur man kan tänka.

Under 55 finns bara privat kapital att leva på. Enkelt.

Efter 55 kan man oftast plocka ut TJP eller fortsätta leva på privat kapitel eller en mix. För/nackdelar?

Efter 66 minskar skatten på pensioner med runt 8-10%enheter. Ganska mycket. Ska man spara pensions uttagen tills dess?

Har man mycket stort pensionskapital kan det löna sig att ta ut tidigt för att minska statlig inkomstskatt om pensionen går över brytis. Borde vara fördelaktigt att undvika de 20% men i gengäld ta en 8-10% högre skatt från 55 till riktåldern. Kanske?

Har man bolån behöver man något att dra av räntan mot. Ska man då ta ut pension direkt efter 55 trots högre inkomstskatt?

@angaudlinn var också inne på fastighetsavgiften. Hängde inte riktigt med hur det påverkar för vi äger inte hus.

Påverkas skyddssystemet i Sverige negativt om man enbart lever på eget kapital. Ingen inkomst. Kanske, kanske inte?

Fångade jag in även dina tankar @angaudlinn

Typ sådana frågor :grinning:

Min spontana tanke är att vi absolut kan göra ett avsnitt - om vi hjälps åt med vad det ska innehålla och isf. vem vi skulle intervjua?

Min andra spontana tanke är att det känns svårt, då FIRE per definition nästan är unikt för var och en. Vissa kommer ju fortsätta ha en inkomst eftersom FI för dem är möjligheten att göra RE, men jag känner fortfarande ingen som gått ned till 0 inkomst efter att ha blivit FI. Sedan kan det som ovan skrivits kompletteras med pension, periodiseringsfonder i träda m.m.

Den tredje spontana tanken är en sak som slog mig i helgen, som lyder:

Om dina utgifter är mindre än 2% av din portfölj - då spelar i princip ingen uttagsstrategi / portföljallokering någon roll, du kan välja i princip vad som helst.

Den fjärede tanken - om vi kan hjälpas åt med frågor så kan jag absolut skicka ut dem och till olika människor och sätta ihop ett avsnitt.

Ping @axr, @jfb, @angaudlinn m.fl.

30 gillningar

Jag skulle främst vilja se ett fokus på FIRE-strategier riktade till personer med normala inkomster, låt säga upp till gränsen för statlig skatt. Jag menar då mer konkreta exempel på hur man kan tänka både i fråga om sparande och i fråga om ambitionsnivå. Där blir det ju också viktigt om man har ett yrke där det funkar att jobba halvtid eller att, överlag, skala upp/ner arbetstiden efter privat behov. Det kan ju komma dåliga tider med t.ex. ett större börsfall när man under 2-3 år tillfälligt vill öka sitt arbetsfokus istället för att ta av det sargade kapitalet.

7 gillningar

Det är dock en helt annan fråga/annan tråd.

Leva extremt sparsamt, bli Buddhist, ha en hög sparkvot, lyxa till det ibland.

1 gillning

De historier som redan redogjorts för visar väl på en del av detta men jag tänker i lite mer ”strukturell” form. Jag tänker exempelvis på:

1. Ålder när man påbörjar projektet
  2. Var man bor någonstans (billig eller dyr plats)
  3. Hur man bor (ägt eller hyrt boende, dyrt eller billigt ägt boende)
  4. Om man har ett flexibelt yrke gällande deltid eller där man kan växla upp/ner i arbetstid alternativt hoppa in/jobba extra.

Mycket av sådant här tonas ner i de individuella berättelserna. Det har inte så mycket med den ”egna resan” att göra och uppfattas därför inte som så spännande. Dock skulle jag säga att sådana här grundförutsättningar i praktiken spelar väldigt stor roll.

Att leva på ett visst sätt, ”bestämma sig” och hela den biten är givetvis viktig men själva grundsituationen spelar roll. Jag har t.ex. ingen aning om vad boende kostar på olika platser i landet. Det varierar så klart mycket. Man skulle ju inte behöva ”outa” allt men kanske prata om ”en mindre ort där en normal villa kostar två miljoner”. Då är ju förutsättningarna med ens mer tydliga.

Punkten fyra här är mer direkt kopplad till möjliga utttagsstrategier men även kostnadsläget. Allting hänger ihop. För den som har väldigt hög inkomst och även hög sparkvot är allting rent ekonomiskt ganska enkelt. Man går i mål och frågan är mest vid vilken ålder.

Med mer normal inkomst blir grundförutsättningarna långt mycket viktigare för både möjligheterna att spara men också vilka uttagsstrategier som blir möjliga. I det senaste avsnittet (Jesper nr 2) nämndes tur vid bostadsaffärer som en faktor och det var ändå en bra poäng. Det är viktigt att hålla isär faktorer som är:

1. Planerbara för var och en
  2. Mer unika eller iallafall svårare att planera för
  3. Beror på slumpen och är i princip omöjliga att planera för eller kopiera

Beroende på ålder när man börjar kan ju främst punkten 2 se olika ut. Ju tidigare man börjar desto lättare är det att göra informerade val.

1 gillning

Det här är ju ett ämne som jag av förståeliga skäl verkligen skulle vilja höra ett avsnitt om! Men kan det vara för nischat?

Men lika fullt, som jag skrivit i en annan tråd: Uttagsstrategier pratas det väldigt lite om i FIRE-sammanhang, ofta (gissar jag) för att de som syns och hörs har någon annan inkomst så att deras faktiska uttag ur portföljen blir ganska litet. Men givet hur stort beslutet att leva på kapital är så är det ju lite förvånande hur lätt det verkar tas på denna fråga.

Saker jag skulle vilja ha med i innehållet:

• Sequence of Return Risk, och hur det kan hanteras. Detta tror jag är den enskilt största riskfaktorn på detta tema
  • ”myten om utdelningsaktier” som säkert kassaflöde jämfört med att ta ut från en traditionell portfölj
  • hink-strategier vid uttag
  • svagheter med 4%-regeln och vad som är en faktiskt säker SWR.
  • Belåning som verktyg vid löpande uttag

Jag vet faktiskt inte vem i Sverige som skulle vara lämpad att prata om detta ur ett lite mer teoretiskt perspektiv, annat än ”så här gör jag”. Så lite klurigt…

Det mest heltäckande som skrivits på området finns här: https://earlyretirementnow.com/ Där finns också en bra men ganska avancerad simulator som använder bland annat CAPE-ratios och framtida kassaflöden (pension) för att avgöra en bra SWR. Verktyget år ju amerikanskt så det kräver en del skohorn att få in svenska förhållanden.

15 gillningar

Ja! Gärna ett avsnitt om uttagsstrategier vid FIRE/pension. :+1:

Sparhorisont är något jag gärna får fler förslag och tankar på. Sparhorisont för FIRE/pension kan ju pågå väldigt lång tid då uttagsfasen kan vara typ 30-50 år. Själv leker jag med tanken att årligt uttagsbelopp för de närmsta åren bör styra den totala risknivån.

Jag tycker att det vore nog så intressant att höra ”hur andra gjort”, likväl som teoretiska resonemang. Det finns dom som satt allt på bankkonto till dom som, liksom jag, brottas med olika fördelningsstrategier. Man kan ha ”die with zero” som målsättning eller vilja bevara en slant till barnen.

4 gillningar

Tänker man kan intervjua någon av dina oberoende rådgivare som säkert hjälpt folk göra FIRE

Visst är FIRE optimeringen individuellt men det innebär ju inte att det inte kan finnas ”dos”, ”donts” och tumregler.

För att ringa in det lite mer så ser jag det som tre olika grupper där man slutar jobba och ska leva på det man har

Traditionell pensionering

Typiskt vid riktålder +/- ett par år vilket nog gäller de allra flesta i Sverige. En del för de vill jobba in i kaklet och trivs med det. Lägger ingen värdering i det.

Uttag av pension är ganska standard. Enklare pusslande för att få rätt uttagsprofil (mer i början om man vill, tidsbestämt vs livslångt)

Privat kapital mest till för oförutsedda högre kostnader och guldkant

Pensionskapitalet är nog betydligt större än privat eget kapital för denna gruppen. Typ leva på pensionen och krydda med eget kapital

Fat FIRE

Den gruppen du nämner som egentligen kan göra vad som helst för det finns pengar i överflöd.

Framgångsrika företagare som byggt ett större bolag och gjort exit. Folk som ärvt en riktigt stor summa pengar och lämnar arbetslivet. Typ över 20 MSEK per person i hushållet.

För dessa är pensionskapitalet sannolikt försvinnande litet vs egna privata kapitalet. Spelar alltså inte någon roll hur man tar ut pensionskapitalet.

FIRE eller RE

Den gruppen jag och som jag förstår andra här på forumet tillhör som när en önskan att leva på det man skrapar ihop.

Det kan säkert vara folk mellan 45-60 som vill ”gå” tidigare men behöver planera det vettigt. TJP tillgängligt från 55 år för de flesta, övrigt pension vid riktålder.

Sannolikt är pensionskapitalet i paritet med det egna privata kapitalet. 30/70 till 70/30 typ. Pensionen behöver tas ut på ett vettigt sätt så man inte skattar bort kapital i onödan (eller får man jobba längre)

Det är även för denna gruppen som saker som ränteavdrag på bolån vs inkomstskatt och hur uttag påverkar socialförsäkringssystemet kan var viktigt så man inte gör något korkat.

Även mht flexibilitet vid pensionsuttag så kanske man ska vara försiktig med att ta ut pensioner tidigt som förhindrar en att eventuellt återgå till arbete om det krisar (självförvållat eller samhällskris). En del förmånsbestämda pensioner förhindrar en att jobba mer än 20% om man väl påbörjat uttag. Kanske en ”dont”

Det är för denna gruppen - oavsett om det är vid 45 eller 55 - som jag menar att ett avsnitt hade varit intressant mht att hitta dos, donts och tumregler som man sedan kan applicera i sin individuella situation.

Att ha någonstans att börja tänka. Jag själv har famlat runt i detta i åratal men tror jag landat i något vettigt, men jag kan ju ha haft otur när jag tänkt :grinning:

27 gillningar

Ja, snälla!

Tänker frågan inte handlar om FIRE utan hur kan man säkerställa en uttagnings-strategi för att, med hög säkerhet, genera x tusen i månaden över tid?

Det borde ju inte vara beroende av dina kostnader eller hur många tusen du behöver :slight_smile:

Sedan kanske man kan titta på olika sätt att uppnå en passiv inkomst

Tex de som kör pure index, index+TJP, fastigheter kombinerat etc

Samt ifall hur det skiljer ifall man vill trygga inkomsten i 50 år (FIRE vid 30) eller 30 år (FIRE vid 55)

Jag har ju legat bakom en del av tjatet och nu knuffade @JFB mig i chatten igen.

Jag tänker ett avsnitt med ganska “hårda” siffror och exempel vore värdefullt. Hur påverkas den vanliga ekonomin av FIRE, redan innan pension? Det var här jag var inne på hur avdrag, bidrag, avgifter och skatter slår i förhållande till varandra. Sedan påför man/vi/jag pensionsutbetalningar av olika slag och vad händer då?

Simpelt exempel: public service-avgiften går på inkomst. Den försvinner om man lever på ISK-uttag, men återkommer om pensionen börjar ramla in.

Simpelt exempel 2: Fastighetsavgiften baseras på taxeringsvärdet och påverkas av taket, men den tar ingen som helst hänsyn till om ägaren har 100k eller 100M på kontot.

Simpelt exempel 3: Om man som FIRE-pensionär vill byta värmepannan, är ROT kört då? Dags att vänta till man tar ut pension istället? Eller är det kanske t o m vettigt att tömma nå’t mindre skräpkonto med pensionstillgångar för att få utrymme för bytet?

Allt ovan gärna ur flera perspektiv; t ex “Singel-Simon”, “Sparsamma Svenssons” och “Ur-fas-paret Piña colada-sörplaren Per och Bullshitt-jobbaren Berit”.

Jag kan säkert komma på fler saker, men rent generellt tänker jag optimering av de tillgångsslag man har. Är det t ex värt att som min nya nemesis Mikael Nyman säger: jobba längre för högre pension (förutsatt att pengabingens slantar räcker) eller finns det (skatte)vinster som kan göras genom att börja ta ut pension tidigare och istället låta pengabingen jäsa?

Men jag ser detta som ett program som tar fokus på de som går tidigare och då primärt FIRE-folket eftersom det kan handla om vinster med att plocka ut på olika sätt i relation till det ihoparbetade kapitalet. Så nej, inget allmänt pensionsavsnitt och inget för de med redan enorma tjänstepensionssäckar. Det finns ju redan. :smiley:

18 gillningar

Håller med helt om detta. Det är detta pusslande som är utmaningen. Sedan behöver man inte lägga ner jobbet utan det kan finnas olika hybrid-varianter. Här spelar det stor roll vilken typ av jobb man har och vilken typ av arbetsgivare. Variationen är med all säkerhet mycket stor.

1 gillning

Jag tycker @JFB sammanfattar det bra.

Med mer än 500 pensionsplaneringar i bagaget så vågar jag påstå att det allra viktigaste är att skapa förståelse och överblick för de tillgångar man har och de tillgångar som kan förväntas i en framtid.
Detta i kombination med att man lämnar en flexibilitet att eventuellt avvika från plan om något oförutsett inträffar.

Jag har mött kunder i alla förmögenhets- och samhällsklasser upp till 400 miljoner kr även om dem med 9-siffriga belopp inte var speciellt många, dock hade dem lika många allmänna frågor som vilken lågavlönad arbetare som helst - alla är vi nybörjare på att gå i pension även om de ekonomiska förutsättningarna är olika.

Det som var gemensamt för de allra flesta var att nya frågor och funderingar växte fram under resans gång, många gånger långt efter pensioneringen startat.

7 gillningar

Bara jag som inte ser något problem med att @janbolmeson gör ett gammalt hederligt monologavsnitt på 55 minuter där han riktigt gräver ner sig i teorier, tankar och filosofier likt de första avsnitten?

Eller att du och Caroline kör ett avsnitt där en tar en sida var. Det kräver kanske (för) mycket förberedelse. Jag vet inte om @carolinebolmeson är såpass intresserad. Fastän hon, likt jag, är en forskare i grunden och vi biomedicinare gillar att gräva fram fakta :wink:

Eller att ni bjuder in en person som har gått FIRE i mer än 5 år och kan tala lite från erfarenhet. Jag tänker som en svensk MrMoneyMustache.

7 gillningar

Detta är nog individuellt också. Vi har tex en plan som inte följer RTs experts rekommendationer, ej heller Pensionsmyndighetens experters rekommendationer.

Vår plan är att plocka ut så mycket som möjligt så fort och så tidigt det bara går för att göra mer kapital möjligt att ärva. Dvs dra ut det ur det svenska svarta hålet och in på ett privat aktie konto som kan ingå i ett dödsbo :nerd_face: även svenska tjänstepensioner kan ha väldigt dålig deal för efterlevande. Hade vi skattat i Sverige hade vi nog aktat oss för brytpunkt för statlig skatt iofs. I övrigt hade vi nog haft samma plan.

Vill man inte att det ska ärvas, och skattar i Sverige så kan man ju vänta lite och skatteoptimera via låg skatt efter 66 års ålder eller vad det nu blir i framtiden, 76 kanske :woozy_face:

3 gillningar

Känns som ett omöjligt projekt att göra ett avsnitt om detta.
Alla FIRE är olika och personliga med vitt skilda förutsättningar och mål.
Det som passar en passar inte en annan.

3 gillningar

Om avsnittet lyckas förklara och föreslå hantering av detta har avsnittet ett existensberättigande.

2 gillningar

Svaret på sequence of return risk brukar vara “guard rails”, samt att sälja rätt typ av tillgångar först (tex fixed income). Finns fler metoder vore det intressant att lära sig.

Låter enkelt men även en privat portfölj behöver en strategi för uttag. Jag tycker detta är mer centralt och faktiskt lurigare än skattefrågor. Bond ladders är tex en strategi som inte är helt lätt att realisera som EU medborgare eller svensk, men som går att använda med lite DIY. Långt ifrån enkelt dock.

Ska köpa hem ordentligt med pop corn… Det här kan bli intressant :nerd_face::popcorn::beer_mug:

Du låter som en drömgäst för avsnittet :grinning:
Ping @janbolmeson

3 gillningar