Fråga som kom upp i chatten:
Uttagsstrategi vid FIRE. En idé på avsnitt kanske med någon expert på området. Försöka hitta generella slutsatser eller tumregler hur man kan tänka.
Under 55 finns bara privat kapital att leva på. Enkelt.
Efter 55 kan man oftast plocka ut TJP eller fortsätta leva på privat kapitel eller en mix. För/nackdelar?
Efter 66 minskar skatten på pensioner med runt 8-10%enheter. Ganska mycket. Ska man spara pensions uttagen tills dess?
Har man mycket stort pensionskapital kan det löna sig att ta ut tidigt för att minska statlig inkomstskatt om pensionen går över brytis. Borde vara fördelaktigt att undvika de 20% men i gengäld ta en 8-10% högre skatt från 55 till riktåldern. Kanske?
Har man bolån behöver man något att dra av räntan mot. Ska man då ta ut pension direkt efter 55 trots högre inkomstskatt?
@angaudlinn var också inne på fastighetsavgiften. Hängde inte riktigt med hur det påverkar för vi äger inte hus.
Påverkas skyddssystemet i Sverige negativt om man enbart lever på eget kapital. Ingen inkomst. Kanske, kanske inte?
Fångade jag in även dina tankar @angaudlinn
Typ sådana frågor
Min spontana tanke är att vi absolut kan göra ett avsnitt - om vi hjälps åt med vad det ska innehålla och isf. vem vi skulle intervjua?
Min andra spontana tanke är att det känns svårt, då FIRE per definition nästan är unikt för var och en. Vissa kommer ju fortsätta ha en inkomst eftersom FI för dem är möjligheten att göra RE, men jag känner fortfarande ingen som gått ned till 0 inkomst efter att ha blivit FI. Sedan kan det som ovan skrivits kompletteras med pension, periodiseringsfonder i träda m.m.
Den tredje spontana tanken är en sak som slog mig i helgen, som lyder:
Om dina utgifter är mindre än 2% av din portfölj - då spelar i princip ingen uttagsstrategi / portföljallokering någon roll, du kan välja i princip vad som helst.
Den fjärede tanken - om vi kan hjälpas åt med frågor så kan jag absolut skicka ut dem och till olika människor och sätta ihop ett avsnitt.
Ping @axr, @jfb, @angaudlinn m.fl.