Välkommen tillbaka ![]()
Jag är ingen expert men har börjat fundera på detta för det har varit upp även i en annan tråd som en av frågorna m.h.t. FIRE. Inte exakt din situation men liknande just problematiken att man inte har inkomst av tjänst. Se länk till tråden nedan
Om du har ISK i Sverige eller AF/Depå och har kapitalinkomster från dessa (schablonintäkt kallas det för ISK) så ska de vara avdragsgilla mot ROT. Så det kanske du kan kolla. Har du kapitalinkomster som ger skatt på över 50 tusen så ska du kunna dra det mot ROT. Kanske värt att kolla med Skatteverket. Kräver sannolikt dock mycket kapital för att du ska betala så pass mycket i vinstskatt på kapital (30% av intäkten)
Max ROT är 50 tusen kr per person så det är väl också något du får väga in. ROT är också max 30% av arbetskostnaden för renoveringen. Alltså måste arbetskostnaden överstiga cirka 170 tusen (50 tusen / 30%) för att maxa ROT avdraget, vilket det nog lätt kan göra med den renoveringen du avser på 750 tusen.
SINK skatt betalar man bara om man är begränsat skattskyldig i Sverige som jag förstår det. För att återigen bli obegränsat skattskyldig så måste du öka din anknytning till Sverige. Tex. skriva dig i Sverige igen, äga en bostad, eller något liknande. Kanske inte värt det för att få igenom ROT avdrag. Kan ju strula till annat i landet du bor.
Men visst om du inte ha andra inkomster (kapital) och ändå skulle skriva tillbaka dig i Sverige (tex. vid en hemflytt) så kan det ju vara lönt att ta ut tjänstepension för att året efter i deklaration kunna göra ROT avdraget. Man måste som jag förstår det först ha inkomsten under året för att dra ROT i nästa års deklaration.
Skatten på 24 tusen i månaden lär väl hamna på runt 30% kommunalskatt (lägre om du är 66+ år) så med den inkomsten blir det väl en 85 tusen i skatt per år, vilket skulle räcka för att maxa ROT med marginal. Kolla på SKV vad skatten skulle bli för din kommun och om du är med i kyrkan eller inte. De har bra räknare under “Räkna ut skatt” typ.
Det är väl det ovan som jag hade kollat upp och funderat på. Lycka till ![]()