Jag undrar om man väljer att gå i pension vid 55 års ålder och har pengarna på ett tjänstepension konto.
Hur beskattas månads uttag beroende på vilken typ av investering man lagt pengarna i?
Om jag har förstått det rätt, om pengarna investerats i fonder. Så betalar man inkomstskatt 32% och marginalskatt om man når över en viss gräns.
Om man istället investerat sina pengar i akter(investmentbolag), dubbelbeskattas då uttagen?
30% på den vinst man gjort på aktier samt även vanliga inkomstskatten 32%?
Om pengarna är på tjänstepensionskonto så beskattas uttag som pension inget annat. Spelar ingen roll vad för innehav det är. Dock är det ovanligt att man kan äga något annat än fonder på dessa konton, speciellt under uttagsfasen.
Skatten beror på hur mycket uttag där man både kan hamna en bra bit under och över kommunalskatten (typiskt runt dryga 30%).
Du kan räkna på det för din situation med länken nedan. Välj andra knappen ”Räkna ut skatt” där du fyller i de olika slagen av inkomst för att räkna ut skatten. Bra för att se totalbilden om man både har inkomst av tjänst och pension. Enklast är att räkna på helår (sätt december överst i räknaren) och fylla i beloppen per år.
I SKV appen fyller man i sitt födelseår. Man kan även simulera hur det ser ut vid tex 65 och 66 (då skatt på pension går ner i nuläget) baserat på nuvarande skattesatser såklart.
Ok! Självbrukar jag kolla i skattetabellerna. Därav att det för några år sedan blev en aha-upplevelse för mig att pension före 65 skattades högre än vanliga jobbinkomster.
Ja det är verkligen en aha upplevelse hur de olika avdragen slår
Tex 360 kkr per år typisk svenska medellön för min kommun och inte med i svenska kyrkan
Skatt som inkomst av tjänst = 22%
Skatt som pension före 66 år = 31%
Skatt som pension efter 66 år = 22%
Sen kommer nog 66 års gränsen att flyttas uppåt. Som jag förstår det pensionsålder + 1 år och att det kommer att vara liknande för nya ”riktåldern” dvs + 1 år. I mitt fall sannolikt riktålder 66 år och sänkt skatt på pension vid 67 år … om nu staten inte ändrar på allt, som de/vi såklart kan göra när som, om det krävs.
Fram till i år kunde man betala 0% i skatt på svensk tjänstepension om man bodde i Portugal. Nu har den möjligheten dock tagits bort. På Malta kan man komma undan med 15%, dock minimum €7 500 per år. Kanske finns något annat land där det är billigare?
Funderar även om man istället sparar pengar i ett privatspararande på ett ISK konto.
Låt säga att vi har två scenarion
Vi lägger alla sparande pengar i investmentbolag
Vi investerar alla sparande pengar i indexfonder.
Vid 55års ålder, så vill vi ta ut pengarna. Förutom den årliga schablonskatt som man betalar. Är det ytterligare skatter som ska betalas för scenario 1 eller 2?