Jag har eget sparande dvs 2mkr. Denna summa kommer eventuellt växa till 6,5 mkr när jag går i pension. Det är ett isk konto på avanza.
Kan man räkna att jag endast behöver betala ungefär 1% skatt på hela beloppet varje år. Dvs vid pension när jag behöver göra uttag tar jag ut pengarna skattefritt eftersom jag redan betalat skatten som idag görs årligen via deklarationen.
Jag räknade lite och 6,5 mkr med 1% isk skatt blir 65000kr/år.
Har jag 7% avkastning och tar ut den summan per år dvs 455 000kr minus 65000kr i skatt blir det ca 15% i skatt jämfört med 30% inkomstskatt som ska betalas när tjänstepensioner/allmän pension börjar tas ut.
Är det bättre att pensionsspara i isk eller ska man hellre låsa in pengarna i ett pensionssparande och slippa betala isk skatt varje år.
Vad ger minst skatt i längden?
Ang tjänstepension. Vad är med ekonomiskt, att ta ut den snabbast möjligt dvs ca 5år och placera i isk konto eller låta den fortsätta växa och ta ut bara det som behövs ?
Mina tjänstepensioner har min familj som förmånstagare så pengarna brinner inte inne.
Årliga skatten på pensionsfonder är lägre . Ca 0,4 % om jag minns rätt.
Dessutom betalas lägre motsvarande “arbetgivaravgift” på dessa pengar . Ca 5-6% lägre.
DVS om man kan få pengar som alternativ avsatta till tjänstepension finns det en direkt uppsida räknat i % . Sen tillkommer effekten av statskattegränsen. Om man betalar statlig skatt på sin inkomst kan löneväxling vara extra lönsamt om man slipper statlig skatt som ålderspensionär.
Nackdelar med avsättning som tjänstepension är…
Kraftfull extra skatt vid uttag av alla typer av pension före riktåldern . Ca 10% extra skatt vid exempelvis uttag av 35.000 per månad i pension.
Dvs ca 42.000 extra skatt varje år…
Går inte komma åt pengarna innan 55 års ålder ( nuvarande regler) .
DVS om exempelvis socialdemokratisk ledd regering får för sig att höja beskattning i framtiden kan låsta pengar utsatta för framtida beskattning var lite extra B . (Det sägs (googla) att en mycket tveksam överföring till statskassan på i dagens penningvärde 415 friska Miljarder SEK från pensions relaterade fonder gjordes 1999 när gamla pensionssystemet avvecklades .)
Min tanke hur jag kommer hantera min pension: Sparar privat på isk så jag kan gå ned i arbetstid bekvämt vid ca 55 års ålder
Kommer börja ta ut från tjänstepensionen så snart jag kan
Då jag inte ser poängen i att ha mina pengar inlåsta hos någon som jag inte litar på kan förvalta dem. Sen ser jag inte poängen i att “vänta” med att ta ut tjänstepensionen eller allmäna pensionen, utan vill så tidigt som möjligt ha åtkomst till MINA pengar.
Det enda säkra är döden. Å vid 60+ finns inga garantier. Utan jag vill kunna bestämma över mina pengar så snart som möjligt även fast det inte är lika “fördelaktigt”.
Så som svar på din fråga. Spara på isk för enklare uttag, lås inte in din pension
Har du tjänstepension via din anställning idag?
I så fall går en privat pensionsförsäkring bort eftersom sparandet då inte är avdragsgillt i deklarationen.
Ang. skatten på tjänstepensionen så kräver det att du har en bruttopension på minst 30 tusen/månad om du tar ut den innan du får det förhöjda grundavdraget respektive över 70 tusen/månad om du har det förhöjda grundavdraget för att hamna så högst som 30% skatt.
Om du har existerande tjänstepensioner så betalar du onödigt hög skatt om du tar ut dem så snart som möjigt och på så kort tid som möjligt. Speciellt om du inte har behov av pengarna. Då är det bättre att dra ut den i tid. Du kan ju räkna på vad det kostar dig i extra skatt att ta ut den tidigt.
Ang. efterlevandeskydd kan det vara bra att veta att det hos många aktörer och avtal finns en bortre åldersgräns när efterlevandeskyddet inte längre gäller.
Riktålder och skatten hänger inte samman. För oss som är födda 1962 har riktålder 67 år men sänkt skatt först vid 68 år. Min pension räknar fel men de vill inte ändra.