Funderar på att trappa ner från att ha arbetet 100-150% sedan avklarade studier. Håller precis på att lämna bostadsrätt för radus med en 50% belåning som jag inte planerar att amortera något mer på. Har även ett hus i Spanien som vi tillbringar våra vintrar på. Jag har egentligen 5 år fram till att jobba med med pensionstillgångar på över 7 MSEK och ungefär lika mycket i ut-skattat kapital så känns det som pengarna räcker för våra behov.
Planen är att börja ta ut en del spridda pensions-placering på runt 1 MSEK över 5 år och i övrigt leva på avkastning från kapital men även ta ut en del av kapitalet för att hitta en någorlunda jämna uttag fram och över pension. Planen är att kapitalet ska ge ganska jämn fördelning fram till jag fyller 80.
Fasta kostnader landar runt 14.000 / månad för hus i Sverige och Spanien.
Mina kalkyler med 5% avkastning på kapital visar att 50-60.000/månad inte borde vara något problem. Då har dock inte räknat med ISK skatt
Tar gärna emot tips och tankar kring detta från andra i forumet som kanske funderar i liknande banor
Har eget företag som jag försörjer mig
Bra att tänka på den elaka skatten på pensionspengar uttagna innan riktåldern.
Häraden 9-10% extra skatt på pensionsuttag. Ex ca 3200 SEK extra vid 35000 pension per månad.
Jag fick bita i det halvsura äpplet då jag inte har tillräckligt med redan skattade tillgångar att leva av jag vill avvara under ens ett kalenderår innan riktåldern. Jag skulle kunna ha haft nytta av det genom att flytta fram mer av pensionsuttagen till efter riktåldern.
I ditt fall borde du fundera över det också.
Det man bör väga in är om man ändå tror att fortsätta förvalta alla sina ISK pengar är bättre pga av att man kan placera bättre och kommer lyckas avkasta bättre än STATEN även om beskattningen är säg ca 0,6% mer årligen .
Här nedan kan man labba med vad inkomster och pensioner ger i skatt. Sätt in 1956 som födelseår om du vill se vad skatten blir efter riktåldern.
Välkommen @MHedback !
Här finns bra instruktioner och ett verktyg för att testa din situation:
Tack för svar, Tanken är endast att ta un en liten del pension mellan 60-65, max 1 MSEK för att få lite inkomst, kommer även ha lite utdelningar från bolaget att leva på. Resterande del kommer tas från utskattat kapital, avkastning samt även uttag på 1-2 MSEK under dessa år för att få en jämn övergång när pensionen kickar in vid 65
Hej,
Har snubblat in på denna FIRE-tråd då jag nyligen lärde mig begreppet.
Kanske OT och då ber jag om ursäkt, men hur investerar ni för FIRE-konceptet?
Jag har försökt hitta högavkastande aktier men lyckas sådar, är det en ide att ha stora delar i exempelvis “Norden exact högutdelande” eller US REIT?
Vad har ni för tips som “säkert” ger en FIRE-rimlig avkastning?