Hej. Hur resonerar majoriteten angående den pension man tjänat ihop, ingår den som en del av det kapital som man har som grund när man räknar 4% regeln. Min plan är att gå tidigare och räknat ut att vår familj bör ha ett kapital på ca 10 miljoner men då har jag inte tagit med det jag har tjänat ihop i allmän och tjänste pension. Går jag runt 55 så kommer jag få ca 13000 mellan 55-65 sen stiger det till 28000 från 65 och framåt, så säger prognosen på min pension idag.
Det skulle betyda att vi har in ca 800000 vilket jag gärna skulle sänka mot att gå nått år tidigare.
Tänker jag rätt?
Jag har skippat 4%-regeln och räknar endast med att leva på sparkapitalet fram till dess pensionen kan ta vid därefter lever jag på pensionen.
Jag är numera pensionär vid 62.
Jag har, innan jag gick i pension, laborerat med att ta bort lön in i uträkningen vid olika pensionsåldrar för att se hur det slår på utfall av pensionen.
Lagt in inkomst efter skatt i excel per år framöver. Därefter lagt in kapitalet med en beräknad avkastning och hur mycket jag tror att jag kan ta ut för att bibehålla kapitalet. Där är ju 4 % ofta nämnt som realistiskt. Jag räknar allt i reala termer för det blir lättare att få en överblick. Jag räknar med att både pension och avkastning ska kompensera för en inflation på 2 %.
Jag har alltså inte räknat in kommande pension som en klumpsumma och sedan räknat 4 %.
Bedömer att jag får ca 7 % realt i total avkastning på kapital som jag har på börsen med 100 %. Sedan har jag en ganska stor buffert på bankkonto som jag klarar mig gott på i minst 5 år.
Jag lägger pussel med pensionerna först och låter uttag av sparandet fylla upp till min önskade utgiftsnivå.
Sedan kan inte pensionskapitalet i allmänna pensionen ärvas på samma sätt som det egna kapitalet (och för övrig pension beroende på efterlevandeskydd), så 4%-regeln är inte fullt ut tillämpbar, särskilt inte för allmän pension som aldrig kan ta slut så länge du lever.
Mitt råd är att hantera pension och eget sparande som två kombinerbara separata enheter.
Om du har mindre än 30 år kvar till pensionsutbetalning, strunta i 4%-regeln. Räkna bara årsbehov x antal år kvar. Simulera på minpension.se hur mycket din pension minskar för att du slutar jobba tidigare. Kompensera minskningen med ett kapital som du använder 4%-regeln på. (månadsminskning*12)/0,04= kapitalbehov.
Personligen så räknar jag inte in pensioner och hus utan utgår endast från kapital som finns på konto eller placerat i aktier och fonder som jag därmed kan konvertera till pengar med kort varsel.
Pensionen får bli en bonus som kommer runt 65.
Det beror nog på hur gammal man är. Har man jobbat i många år och har nära till pension så är det nog rätt vanligt att pensionskapitalet vida överstiger det privata kapitalet. Är man ung och tänker sig FIRE i unga år kanske man kan försumma pensionskapitalet. Jag räknar med det självklart, men räknar inte med 4%-regeln.
Jag anser att det absolut inte går att räkna in pensionskapitalet som grund för FIRE med 4%-regeln. Det går inte använda det kapitalet fritt. Det är stora begränsningar när och hur dom pengarna kan disponeras. Däremot kan man göra simuleringar och räkna med inkomsterna från pensionskapitalet i sin FIRE-plan.
Jag räknar heller inte in orealiserad vinst i mitt boende. För att kunna använda dom pengarna behöver jag sälja huset och dessutom skaffa ett annat boende med köp eller hyra.
Håller med Zaphod här ovan. Räknar på samma sätt.