Hur har det blivit för folk som har kommit upp i sina FIRE planer? Mina planer är att spara ihop pengar och leva på utdelningar som huvudinkomst, liknande konceptet FIRE.
(Följande, samtliga belopp är relativa:)
Det jag tänker är att spara ihop ungefär 7 miljoner kr och fördela dem på utdelningsaktier med minst 5% årlig utdelning. Det ger en årsutdelning på c:a 350 000 kr och uppåt. Dessa har jag tänkt placera på ett sparkonto (ev. inlåningsränta räknas inte med i min prognos). Därifrån har jag tänkt att ta ut 30 000 kr i månaden som en ”nettoinkomst”. Det är ungefär vad jag har i nettolön idag och det klarar jag mig bra med för jag lever inget extravagant liv.
Orsaken till att jag vill göra detta är, som för många, att själv kunna bestämma vad jag vill göra med min tid och mina dagar. Det jag funderar på är vad jag går miste om eller inte har tänkt på genom att göra på detta sätt.
Jag är införstådd med att jag inte kommer att få någon SGI från Försäkringskassan eftersom det är inkomstbaserat från förvärvsarbete, men det spelar ingen roll eftersom ersättningarna (SJP och FP, TFP osv) ersätter inkomstbortfall och utdelningarna kommer ju ändå oavsett om jag blir sjuk och barn tänker jag inte skaffa ändå.
Tjänstepensionen kommer stanna men det gör ju inget eftersom utdelningarna kommer fortsätta även när jag är pensionär och jag har ju den allmänna pensionen. Banklån antar jag väl att jag inte kan ta eftersom jag ”inte har någon inkomst” och under förutsättningen att ISK fortsätter med Schablonskatten så blir väl det ”min skatt” att betala?
Jag hittar bara artiklar om detta som ”drömmar och mål”. Men jag hittar ingenting om någon som har gjort så här, verkställt och kommit ut på andra sidan där de berättar hur det faktiskt är? Man är ju bara människa och kommer väl isåfall agera liknande som många andra. Jag tänker väl att min konsumtion kommer att öka på grund av massa extra tillgänglig fritid. Men är de något mer som man kan behöva ha i åtanke, om man ska vara realistisk? Hur ser det ut på andra sidan egentligen och vad missar jag?
Generellt kan du göra högre (inflationsjusterad) uttagsprocent till lägre risk genom att välja en mer tillgångsdiversifierad portfölj än utdelningsaktier.
T.ex. en blandning av marknadsviktat aktieindex och obligationer.
Vilka är dina urvalskriterier för dessa aktier ?
Hur gör du för att undvika (förutse) situationer där bolag kraftigt sänker eller slopar utdelningen såsom var fallet för SBB och Castellum ?
Jag inbillar mig att man sover bättre på natten med 7 mkr i indexfonder, snarare än enskilda aktier, men är det en utdelningsportfölj du vill ha så kör på. Jag rekommenderar det dock ej.
Exakt hur man vill ha sitt kapital placerat får någon smartare än jag uttala sig om. Rent livsfilosofiskt så finns det väl inga större nackdelar. Mycket mindre stress. Oändliga möjligheter att hitta på vad man vill.
Om man är intresserad av och fyller sin tid med ‘billiga’ saker som träning, friluftsliv, promenader, fotografering eller vad det är som lockar så blir det inte just något dyrare än innan heller.
Väljer man att resa och shoppa ohämmat så kan det se annorlunda ut
En viktig sak är att planera sina dagar så att de inte bara rinner iväg på ingenting. Mycket fritid ger större planeringsbehov. Tro det eller ej.
Hur mycket av dom 30k netto sparar du? Är det 10? Då bör du ju klara dig på uttag om 20 i månaden när du går ut i friheten. Räkna endast på 5% uttag ifall du kan hoppa på och jobba låt säga 25% ifall du märker att väskan börjar urholkas med så stort uttag som 5%.
/Richard