Jag tänkte göra ett litet tankeexperiment med FIRE i tre olika varianter, och räkna ganska enkelt.
Det är upp till var och en att sätta in sina egna siffror på vad man behöver per månad och i hur många år.
Om någon vill göra FIRE med bankkonto, där man tar ut pengar, vi kallar det FriLön (FL), varje månad i (Å) År.
Fri-Kapitalet (FK) som behövs är ju FK=FL*12 *Å.
Om man vill ha t ex 20k i plånboken varje månad att leva på i 30 år
behöver man ha 20 000 * 12 *30=7,2 MKr på kontot.
(Nu räknar jag inte med inflationen, så det krävs mer.)
Med 4%-regeln behöver man ha: FK=(FL*12)/4%.
20 000*12 /0,04=6 MKr
Alltså 4%-regeln kräver 1,2 MKr mindre kapital än bankkontovarianten.
Slutligen tittar vi på om man har kapitalet i utdelande tillgångar,
t ex kvartals- eller månadsutdelande aktier.
Bara för att ta ett verkligt exempel:
ALM Equity Pref., som delar ut 2,10 kr/aktie varje kvartal, och har haft åtminstone samma utdelning sedan 2017.
På nuvarande kurs på ca 115 Kr, innebär det en direktavkastning på (2,10*4)/115=7,3%.
Vid Covidkrisen i Mars 2020 kunde man köpa den för under 90 Kr.
En genomsnittlig köpkurs på det skulle innebära 9,3% direktavkastning.
Det finns fler svenska kvartalsutdelare på runt 7,3% så vi använder det i exemplet.
FK=FL12 / 7,3% : 20 00012 /0,073=3,29 MKr
WOW, nu behövs bara drygt HÄLFTEN av kapitalet jämfört med 4%-regeln!
Och det spelar ingen roll hur mycket kursen går ner på aktierna, SÅ LÄNGE DE DELAR UT.
Har man t ex X000 st så kommer det X*2,1 000 Kr in på depån varje kvartal.
För er som nu tänker att utdelningar är ett nollsummespel jämfört med att sälja. Dvs att man förlorar på kursen vad man fått i utdelning.
Om det vore sant så skulle kursen gått ner med 8,4 Kr per år sedan t ex 2017, dvs 42 Kr från slutet av 2016 då den stod i 107 Kr.
Nu alltså i 115 Kr och sedan dess kan man ha fått 42 Kr/aktie i utdelning…
Man kunde alltså köpt 1000 st för 107k, fått 42k under tiden och sålt dem idag för 115k (om man hade behövt).
Självklart ska man ha fler än en sådan aktie, men detta är ett exempel på principen för denna strategi.
OBS: Detta är INTE en köprekommendation! Alla ansvarar för sin egen investering.
Med detta inlägg hoppas jag inspirera genom att visa att det krävs mindre kapital för FIRE än du kanske trodde.