Jag har ärvt ett hus som jag funderar på att sälja och sedan bara leva på kapitalet. Jag befinner mig med andra ord någonstans i slutet av konsolideringsfasen och början av avvecklingsfasen.
Om jag säljer kommer jag att befinna mig i följande situation:
Ha cirka 4,8 miljoner kronor i likvida medel. (Med risk att låta krass, men jag kommer även att ärva en lägenhet av min mor som kommer att inbringa ytterligare cirka en miljon.)
Jag är 41 år och har inga barn. Jag är även skuldfri. Klarar mig idag utmärkt på cirka 8000 kronor i månaden då jag är duktig på att hushålla med pengar. För att öka livskvaliteten något, säg att min månadsbudget blir 12 000 kronor.
Ekonomiskt oberoende är något subjektivt. Min definition är att vara herre över min egen tid, inte att omge mig med hög materiell standard. Jag är därför beredd att leva enkelt såsom jag gör idag.
Säljer jag huset så kommer jag dessutom att flytta från Sverige till ett billigare land. Jag har inga barn och ingen familj som håller mig kvar.
Hur jag ska göra i min situation? Investera en del av kapitalet i fonder för att kompensera för inflation? Eller hela kapitalet och leva efter fyraprocentsregeln? Jag har lätt för att oroa mig, så någon högriskinvestering vill jag helst undvika. Hellre låg avkastning och mindre oro.
Är helt ny vad gäller både fondsparande och investeringar i allmänhet, så jag är tacksam för alla råd jag kan få. =)
Räkna baklänges; vilken avkastning (%) krävs för att du ska leva ekonomiskt oberoende? Jämför sedan din önskade avkastning med olika kombinationer av placeringsalternativ för att hitta en lämlig risknivå. Om du upplever att risken ändå alltid blir för hög så har du inte tillräckligt med kapital.
Överslagsräkning: 4% av totala nu investerade beloppet (50/50-portfölj). Om du använder mindre än det per år, så kan du klara dig åtm 30 år. Sök på 4%-regeln och Trinity study.
Jag har extremt lätt för att oroa mig. Därför känns börsen läskig, framför allt risken att förlora mina pengar.
Så låt oss säga att jag sprider mina risker väl i exempelvis fonder och nöjer mig med lägre avkastning för att på så vis få lägre risk. Som jag har förstått det har börsen en förmåga att alltid återhämta sig, även vid större börskrascher.
Men rent hypotetiskt, vad skulle krävas för att jag aldrig skulle få tillbaka mina pengar trots en bra riskspridning? Asteroidnedslag?
Allt kan hända. Har du bra riskspridning och investerar i världen via globala indexfonder så är det mycket osannolik att du aldrig får tillbaka dina pengar. Med en tidshorisont på 10 år har det aldrig hänt mig veterligen.
Däremot, hade du investerat alla dina pengar på japanska börsen Nikkei index i December 1989, så hade du fortfarande legat runt 8% minus 30+ år senare förutsatt att du inte köpte mera i nedgången. Inte förlorat allt, men minus.
Det är därför man säger, investera inte pengar du behöver inom 10 år.
Jag hade själv en liknade situation men med långt mindre pengar. Har månadsparat extra under den här nedgången i år, med ett par större extraköp då och få efter extra röda dagar.
Om jag vore dig, sätta in allt på en gång skulle jag inte göra, då risken finns att så fort det faller några hundra tusen första veckan säljer du av och kommer aldrig tillbaka. Bättre sätta upp ett rejält månadspar över 2-3 år och njuta av att börsen går ner och du får billigare tillgångar i din pengamaskin eller om börsen går upp, njuta av att maskinen resan puttrar på
Vad har du för övrig pension? Dvs hur länge måste detta kapital räcka? .märk också att 8000 idag kanske motsvarar 5000 om två tre år och kanske 3-4000 om 10 år i köpkraft, jag skulle definitivt räkna med en rejäl inflationen under de kommande 10 åren.
Visst frågar han om hur vi skulle gjort, men det handlade mer om hur pengarna ska förvaltas (som jag tolkar det).
Hursomhelst, jag är inte i TS sits eftersom jag har barn och en vilja att bo i Sverige. Däremot är vi lika i det här med väldigt låga levnadskostnader och tankar om FIRE.
Jag tänker i banorna att du bör sätta 2-3 års utgifter på ett fasträntekonto med ränta och insättningsgaranti. I ditt fall snackar vi då ca 400k. Övriga slantar i ISK i breda indexfonder och kanske även räntor för att stilla oron.
Spara 100k där du når det. Se 50k som korttidspanikfond och fira för 50k när du slutar jobba.
De 4,3M du har insatt bör ge 172k årligen även vid låg risk. Ramlar det sedan in en miljon till ”så vägen” så gör det ju inte ont heller.
Inflationen kommer på lång sikt att erodera ditt kapital kraftigt om du inte investerar en betydande del av det på börsen. Det finns alltså en stor risk med att inte låta pengarna växa.
Läs på om 4%-regeln som länkats tidigare här ovan. Investera sedan i en bred indexfond (svensk eller global, eller mix av de två) med låga avgifter.