Hej kompisar i eller nära FIRE hur håller era kalkyler?

Nu är det svajigt på riktigt känner jag.

Håller era kalkyler ihop trots detta jätteras? Om det inte snabbt studsar tillbaka förstås.

För egen del så gör det nog det pga ränteplaceringar, direktavkastning, fastigheter osv men det blir inte så fett.

Kanske, kanske går det så illa så att jag måste börja jobba igen. Hemska tanke :scream:

2 gillningar

Svårt att räkna på hur snabbt det måste gå. Det blir rätt avancerad sequene of returns-matte. 4%-regeln är heller inte baserad på att börsen alltid ska ligga runt ATH för att hålla, men en återhämtning vore välkommet.

2 gillningar

Ingen aning, för vi är mitt i nu, men jag har gått och väntat på en rejälare korrigering och nu är den väl här? Oron sparar jag och uttag är inte aktuella just nu.

Skamlös reklam: Jag spelade visserligen in i onsdags, men tuggar ändå lite om det i dagens avsnitt på tuben (släpps 14.30 idag).

8 gillningar

Jo det får man väl kalla det :slight_smile:

Frågan är när det bottnar ur. Det krävs nog att mr Orange marginaliseras eller plockas bort.

1 gillning

Jag hoppas på de få republikaner med förstånd i kongressen.

5 gillningar

Japp. De har börjat visa sig lite tydligare de senaste dagarna. Inte många ännu men det måste börja någonstans.

2 gillningar

Ja, kalkylen håller.

1 gillning

Får lyssna på det. Trevligt att träffa dig i förra veckan. :heart:

2 gillningar

Jag är i FI och kalkylen håller fortfarande.

1 gillning

Detsamma! :grinning::+1:

1 gillning

Jo, det gör den absolut. Försiktig portfölj där vi även nu i raset så kan vi höja risken stegvis från nu -20% och var 10%are. ingen vet var botten kan vara men tror väl inte vi är där riktigt än, men lika bra börja handla för man vet ju aldrig. Kanske Trumpen drar tillbaka allting.

Det läskiga med detta, tycker jag, är att känslan är lite densamma som i finanskrisen “går systemet åt helvete på riktigt nu”. Men samtidigt, antingen återhämtar börsen sig och man har gjort vettiga köp “billigt” eller går allt åt helvete, men då har man ju andra problem än att oroa sig för börsen, då är det mer överlevnad och i så fall får man väl jobba igen😅

Gissar väl att vi inte kommer att dra på på kostnadssidan utan vara lite “frugala”. Blir lätt så när marknaden är kass. På så sätt stretchar man ju cash så det varar längre.

Håll i, håll ut! :slight_smile:

4 gillningar

Om det håller är såklart omöjligt att sia om, men forskningen visar att det borde det med en väldigt stor sannolikhet. Jag är glad att jag inte har 100% aktier och kan ombalansera min portfölj för att köpa billiga aktiefonder inom kort.

1 gillning

Men tänk på alternativkostnaden du haft för detta torra krut. :crazy_face:

4 gillningar

Jag slutade jobba 1 december förra året, men har lön året ut. De senaste årens uppgång, i kombination med “ett år till”-syndromet har gjort att jag har en rejält tilltagen säkerhetsmarginal i mina kalkyler. De senaste dagarnas nedgång har visserligen minskat min säkerhetsmarginal, men den är fortfarande onödigt stor.

4 gillningar

Upp ca 2-3% på aktierna i år ca 25 mille innehav. Ligger med ca 75 mille redo för köp.

Hittils går det bra. Spenderade ca 25k förra månaden i utgifter för mig och min fru. Med nuvarande tempo räcker pengarna länge.

Vi brukar ligga strax under 40k per månad för helåret så hittils ser vi ut att klara kalkylen.

Jag har börjat baka bröd också det sänker månadskostnaden lite ifall det skulle bli knapert.

6 gillningar

Lite så tänker jag. Kommer gå in med ett större belopp här någon gång framöver, sålänge ned-trenden av allt att döma verkar hålla i sig.
Om det krackelerar ännu mer och att de pengarna inte kommer ha givit avkastning om 30 år när jag behöver dem, så har jag nog haft bra mycket annat att vara orolig för i första hand…

3 gillningar

Då kan du lugnt luta dig tillbaka och betrakta skådespelet :slight_smile:

1 gillning

Fire bygger väl på DA och inte dagliga fladdriga kurser.
För nån som är FIRE borde ju kursen vara irrelevant.

Nja. Det beror väl på hur du tar ut avkastning på ditt kapital.

Skummad värdestegring från t.ex. fonder = värdet är högst relevant

DA eller räntor påverkas långsammare men lär ju inte bli opåverkade om allting kraschar till höger och vänster. Inte pengar i madrassen heller för den delen…

Börser som rasar och ev depression är väl dåligt för alla sparare utom några få som spelar på nedgång och ev fyndköp på botten.

1 gillning

Hade siktat på att sluta jobba i sommar men skjuter nog lite på det nu. Har det väldigt lugnt på jobbet och kan jobba var jag vill (just nu i Spanien).
Skulle väl kunna funka ändå, men det känns som att timingen skulle kunna vara bättre. La om en del av besparingarna i en “Allvädersportfölj” i början av året. Tyvärr var det visst en väderlek jag missade… :wink: Den har gått sådär måste jag säga.

3 gillningar