Uttagsstrategi vid väldigt Lean-FIRE?

Jag tycker mig se många FIRE-trådar i forumet just nu, eller så är det bara för att jag själv för tillfället går i sådana tankar. Oavsett väljer jag att starta en ny tråd utifrån min egen fråga. Ledsen ifall det blir upprepning om någon har frågat liknande i det senaste!

Min fråga handlar om hur man kan tänka när man ska börja ta utav sitt kapital.
I synnerhet om man som jag har ett ganska litet sådant.

Jag hade egentligen tänkt jobba 3-4 år till för att komma i upp 3 miljoner och kunna ta ut 10 k/mån. Nu har jag dock bestämt mig för att söka en tvåårig utbildning till hösten istället. Har dock inget CSN kvar, så det blir till att ta av de dryga 2 miljonerna som jag har skrapat ihop hittills.

Om jag har räknat rätt borde jag kunna ta ut 7 k/mån. De senaste fem åren har dock mina årsutgifter legat på i snitt 92 300 kr, vilket ju blir drygt 7,5 k/mån. Det är inte hela världen om pengamaskinen går back lite under åren jag pluggar. Jag tänker att jag nog vill jobba efter lite till att min utbildning är klar. Det är i alla fall min förhoppning. Men jag skulle nog kunna dra ner vissa utgifter och jag hade ändå gärna haft en plan utifrån ett scenario där 7 k räcker till, samt ett där det inte gör det.

Mina tillgångar är i nuläget uppdelade såhär:
ca 7 k buffert på lättillgängligt sparkonto
ca 90 k på lysas sparkonto
ca 840 k på med fördelning 57 % aktier/43 % räntor
ca 1,2 miljoner med fördelning 97 % aktier/3 % räntor

Ska jag omfördela?
Om jag fattat rätt ska man när man går från get-rich till stay-rich lägga allt i mellanhinken (60/40)? Men ska jag tänka annorlunda i det här fallet, då mitt break kanske inte blir mer än 2 år? Ska jag har 2 års buffert på sparkonto om börsen rasar?

Hur gör jag när jag ska ta ut pengar?
Görs det vid behov eller för man över en fast summa varje månad, typ som när lönen brukar komma? Finns något sätt som är smartare?

Tacksam för lite råd på vägen :slight_smile:

2 gillningar