Uttagsstrategi vid väldigt Lean-FIRE?

Jag tycker mig se många FIRE-trådar i forumet just nu, eller så är det bara för att jag själv för tillfället går i sådana tankar. Oavsett väljer jag att starta en ny tråd utifrån min egen fråga. Ledsen ifall det blir upprepning om någon har frågat liknande i det senaste!

Min fråga handlar om hur man kan tänka när man ska börja ta utav sitt kapital.
I synnerhet om man som jag har ett ganska litet sådant.

Jag hade egentligen tänkt jobba 3-4 år till för att komma i upp 3 miljoner och kunna ta ut 10 k/mån. Nu har jag dock bestämt mig för att söka en tvåårig utbildning till hösten istället. Har dock inget CSN kvar, så det blir till att ta av de dryga 2 miljonerna som jag har skrapat ihop hittills.

Om jag har räknat rätt borde jag kunna ta ut 7 k/mån. De senaste fem åren har dock mina årsutgifter legat på i snitt 92 300 kr, vilket ju blir drygt 7,5 k/mån. Det är inte hela världen om pengamaskinen går back lite under åren jag pluggar. Jag tänker att jag nog vill jobba efter lite till att min utbildning är klar. Det är i alla fall min förhoppning. Men jag skulle nog kunna dra ner vissa utgifter och jag hade ändå gärna haft en plan utifrån ett scenario där 7 k räcker till, samt ett där det inte gör det.

Mina tillgångar är i nuläget uppdelade såhär:
ca 7 k buffert på lättillgängligt sparkonto
ca 90 k på lysas sparkonto
ca 840 k på med fördelning 57 % aktier/43 % räntor
ca 1,2 miljoner med fördelning 97 % aktier/3 % räntor

Ska jag omfördela?
Om jag fattat rätt ska man när man går från get-rich till stay-rich lägga allt i mellanhinken (60/40)? Men ska jag tänka annorlunda i det här fallet, då mitt break kanske inte blir mer än 2 år? Ska jag har 2 års buffert på sparkonto om börsen rasar?

Hur gör jag när jag ska ta ut pengar?
Görs det vid behov eller för man över en fast summa varje månad, typ som när lönen brukar komma? Finns något sätt som är smartare?

Tacksam för lite råd på vägen :slight_smile:

2 gillningar

Eftersom du bara ska plocka ut pengar i två år så behöver du inte göra någon omfördelning. Det är ju max 200k du behöver ta ut. Om det blir nästan genomsnittlig börsutveckling på de två åren så kommer du ha minst lika mycket pengar kvar när du är färdig.

1 gillning

Tack för svaret! :slight_smile: Har du några tips på hur jag kan plocka ut pengar på bästa sätt? En fast summa per månad och därutöver vid behov? Och från vilket konto är smartast att ta ut ifrån? Ska man bedöma det utifrån hur börsen går eller bunkra upp med extra buffert på sparkontot och ta därifrån?

Sorry, jag trodde det var en annan tråd jag svarade på men det är inte fel att läsa ändå.
För egen del skulle jag plocka från räntedelen först. Men det är min åsikt som är lika rätt/fel som någon annans.

Allt du behöver veta står här. Tyvärr en hel bergskedja av info att ta sig igenom (60 artiklar).