Jag räknar (och räknar och räknar) och vill antagligen ha onödigt stor säkerhetsmarginal innan jag trycker på pensioneringsknappen (innan 60). Som börsen gått på siståne har jag ju inte kommit närmare att våga… Men jag tror jag fick en liten knuff i rätt riktning när jag insåg att jag har lite oräknade tillgångar i form av ränteavdrag! Tänker jag rätt?
Om vi för enkelhetens skull tänker att jag betalar 100 000 kr/år i bolåneränta, så får jag dra av 30% av det på skatten i ränteavdrag. Det blir 30 000 kr.
För att få göra det måste jag förstås betala skatt, så det krävs att jag plockar ut tjänstepension och inte bara lever på sparkapital från kassakistan (dvs sparkonto och ISK).
Om jag plockar ut 180 000 kr / år i tjänstepension, så dras det ca 45 000 kr i skatt från det.
Med ränteavdrag på 30 000 så blir det alltså i praktiken bara 15 000 kr jag betalar i skatt.
Om jag dessutom har lite RUT-/ROT-projekt så kan jag utnyttja dessa 15 000 kr till sådana avdrag.
Med andra ord kan jag räkna med att behöva plocka ut 30 000 - 45 000 kr mindre per år ur min kassakista än jag trodde. Det gör skillnad!
Skattemässigt är det alltså absolut inte smartast att vänta med att plocka ut pensionen till efter 67 då skattesatsen sänks (eller vilken ålder som nu råkar gälla när det är dags). Kan man redan tidigare “kvitta bort” skatten på pensionsutbetalningarna mot ränteavdrag så får man en svårslagen skattesats.
Hoppas jag inte haft otur med tankeverksamheten nu. Har jag det?
Glöm inte att ränteutgiften i första hand kvittas mot inkomst av kapital, det vill säga schablonintäkten på ditt ISK. Om du är redo att gå pension så tänker jag att du har ganska mycket pengar på ditt ISK, och därför hsr en stor schablonintäkt? Ränteutgiften kvittas 1-till-1 mot schablonintäkten.
Schablonintäkten på ISK är i år (2023) 2,94%. Det innebär att du får kvitta hela ränteutgiften ifall ditt ISK innehåller minst 100 000 / 0.0294 = 3,4 miljoner kr.
ROT och RUT kan också dras från skatten på kapitalinkomster, men då är det från själva skatten. För att kunna utnyttja 15000 kr i ROT/RUT behöver du ytterligare 15 000 / 0,00882 = 1,7 miljoner kr på ISK-kontot (2023 års ISK-skatt).
Aha, på det viset! Det hade jag inte koll på. Eller snarare, jag visste väl egentligen men det fanns inte i mitt medvetande.
Bra ändå att kunna kvitta lite ränteutgifter, oavsett hur det blir med storleken på tjänstepensionsuttagen.
Slutsatsen blir nog att uttagsplanen blir oförändrad jämfört med hur den såg ut innan jag började fundera på ränteavdrag, d.v.s. jag delar på uttag från tjänstepension och sparande med målsättning att hamna på ungefär samma beskattningsprocent före och efter pensionsåldern (runt 67 år). Det blir väl runt 25% före och 20-23% efter enl. mina prognoser/uträkningar.
Nu vet jag inte exakt vad du syftar på, men mitt feltänk var att jag fick för mig att jag kunde plocka ut lagom mycket tjänstepension så att skatten på den matchar det ränteavdrag jag får göra. På så sätt skulle jag i praktiken slippa skatta för pensionsuttaget. Jag tänkte inte på att jag redan kvittar bort räntekostnaden med schablonintäkten på ISK. Jag trodde alltså att jag skulle lämna möjligheten till ränteavdrag outnyttjad om jag inte tar ut någon tjänstepension. Helt fel vet jag nu. Tack @emilv
Det ligger en del skatteförändringar framöver för de som tar ut pension. På så vis kan det vara vettigt att skjuta på de uttagen några år.
Kanske inte gäller dig, men väl andra som är födda 57-59. Sedan säger väl regeringen att man avser minska de effekterna. Men är lite osäker på dagens status.
Nu kollade jag noggrannare, jämförde med info från deklarationen och förde in data, samt framför allt petade in pension i pensionsfältet istället för lönefältet. Hoppsan! Jag har visst fått jobbskatteavdrag i mina slarviga inmatningar tidigare. Det lär man ju inte få om man inte jobbar, så där sprang skatten upp 15-20 000 kr.
Hmm, men det har jag inte sett på uttagsplaneraren hos minpension. Den matchade min felaktiga inmatning på skatteverket nästan på pricken! Jag får nog lov att gräva lite mer här tror jag.