Lönsamt att börja ta ut tjänstepension?

Jag vet inte om jag tänker rätt?
Jag är 60 år och kan börja ta ut tjänstepension.
På tjänstepension betalar man avkastningsskatt och på ISK en schablonskatt. Så de kan vi för enkelhetens skull kvitta.

Om börsen går upp kommande åren så stiger värdet på tjänstepensionen, men när jag sedan tar ut det så får jag betala över 30% i skatt.

Om jag börjar ta ut tjänstepension nu och kan stoppa undan en hel efter skatt in i ISK så får jag samma ökning där, men den värdeökningen kostar inte över 30% i skatt.

Det beror ju på hur mycket jag kan spara, om skatten på ISK förblir densamma, hur utvecklingen på börsen blir framgent osv.

Men har jag råd att fortsätta arbeta?

• Vissa tjänstepensioner kräver att du går ner i tid/slutar jobba för att få ta ut dem.
  • Se till att du inte ökar din procentuella skatt om du tar ut tjänstepension utöver lön, t ex går över gränsen för statlig skatt.
  • Skatten sänks (just nu) avsevärt när du fyller 66, så det kan löna sig att ta ut mer av pensionen efter detta.

Med det sagt så planerar jag att gå ner i tid och ta ut tjänstepension så fort jag kan när jag fyller 55, där de pengar jag inte lever upp kommer gå in i min ISK.

Det spelar väl ingen roll om du betalar 30 % nu eller 30 % om 5-10-15 år? Rent matematiskt då. X * Y * 0,7 eller X * 0,7 * Y där X är ditt belopp på TJP och Y är avkastningen - antagen samma för TJP och eget ISK.

1 gillning

Men från ISK är det ju inte 30% skatt på värdeökningen.

Nej men du får bara avkastning på 70 % av beloppet eftersom skatten dras innan det kommer in på ditt ISK.

3 gillningar

Name of the game är väl att undvika marginalskatt. Om möjligt.

1 gillning