Jag vet inte om jag tänker rätt?
Jag är 60 år och kan börja ta ut tjänstepension.
På tjänstepension betalar man avkastningsskatt och på ISK en schablonskatt. Så de kan vi för enkelhetens skull kvitta.
Om börsen går upp kommande åren så stiger värdet på tjänstepensionen, men när jag sedan tar ut det så får jag betala över 30% i skatt.
Om jag börjar ta ut tjänstepension nu och kan stoppa undan en hel efter skatt in i ISK så får jag samma ökning där, men den värdeökningen kostar inte över 30% i skatt.
Det beror ju på hur mycket jag kan spara, om skatten på ISK förblir densamma, hur utvecklingen på börsen blir framgent osv.
Vissa tjänstepensioner kräver att du går ner i tid/slutar jobba för att få ta ut dem.
Se till att du inte ökar din procentuella skatt om du tar ut tjänstepension utöver lön, t ex går över gränsen för statlig skatt.
Skatten sänks (just nu) avsevärt när du fyller 66, så det kan löna sig att ta ut mer av pensionen efter detta.
Med det sagt så planerar jag att gå ner i tid och ta ut tjänstepension så fort jag kan när jag fyller 55, där de pengar jag inte lever upp kommer gå in i min ISK.
Det spelar väl ingen roll om du betalar 30 % nu eller 30 % om 5-10-15 år? Rent matematiskt då. X * Y * 0,7 eller X * 0,7 * Y där X är ditt belopp på TJP och Y är avkastningen - antagen samma för TJP och eget ISK.
Jag startade en en ganska lång tråd kring ungefär detta i höstas med frågan om man förlorar något på att ta ut tjänstepensionen så fort som möjligt. Jag är 60 och funderade på att ta ut det mesta på 5 år innan jag går i pension. Det segade ganska länge innan en påläst kvinna hintade om det förhöjda grundavdraget. Mina kalkyler visade att jag inte förlorade något nämnvärt, eller kanske tjänade lite på det. Jag var dock redo att betala för att få mina pengar disponibla tidigare…
Den avgörande faktorn var att det förhöjda grundavdraget har en ”v-formad” kurva.
Det stiger mot basbeloppsgränsen där den peakar och sedan planar ut vid högre inkomster. Jag balanserade det hela så att mitt pensionsuttag fram till 70 ligger nivå för maxat grundavdrag, därefter lite lägre livet ut. Detta betyder med dagens basbelopp ett grundavdrag före skatt på typ 111000 och ingen statlig skatt.
Hade jag valt att ta ut tjänstepensionen under samma period hade jag hamnat på ungefär samma skatt som jag betalar nu.
Jag känner att jag gjorde ett perfekt beslut.
Idag har dom dock höjt pensionsåldern till 66, så jag kanske jobbar lite till…
Komplettering.
Jag blev nyfiken på hur grundavdraget ändrats i år, och kollade efter. På årsinkomst mellan 390000 och 554000 kr är det 117500 kr. Låt säga att man lägger sig på nivån 517500 för att det ska vara enkelt att räkna. Då betalar man sin kommunalskatt på 400000. Det blir lite grovt 130000, och 25% i skatt. Hade jag tagit ut tjänstepensionen under dessa år hade jag betalat ca 120000 kr/år mer i skatt under 5-6 år. Det är diffen mellan att betala 25% i skatt enligt ovan och en nästan maxad skatt på den simulerade årsinkomsten.
Komplettering.
Jag blev nyfiken på hur grundavdraget ändrats i år, och kollade efter. På årsinkomst mellan 390000 och 554000 kr är det 117500 kr. Låt säga att man lägger sig på nivån 517500 för att det ska vara enkelt att räkna. Då betalar man sin kommunalskatt på 400000. Det blir lite grovt 130000, och 25% i skatt. Hade jag tagit ut tjänstepensionen under dessa år hade jag betalat ca 120000 kr/år mer i skatt under 5-6 år. Det är diffen mellan att betala 25% i skatt enligt ovan och en nästan maxad skatt på den simulerade årsinkomsten.
Nu sitter jag och läser på och räknar för att planera att sluta jobba innan pensionsåldern är uppnådd. Grundavdrag hade jag ingen koll på när jag vaknade i morse. Nu har jag läst på lite.
Som jag tolkar det så finns det både grundavdrag (som du inte nämner) och ett extra “högre grundavdrag” (som är det du räknar på i ditt exempel), och att dessa läggs ihop. En förutsättning för att få det extra “högre grundavdraget” är att man fyllt 66 år. I ditt exempel skulle du då få dra bort ytterligare 14 200 (det lägsta beloppet vilket är var man hamnar då man maxar det högre grundavdraget) innan du betalar kommunalskatt.
Innan man hunnit fylla 66 år får man bara det vanliga grundavdraget. Det maxas till 37 200 kr för inkomster i intervallet 131 200 till 151 100 kr.
Så tolkar i alla fall jag Skatteverkets sida om grundavdrag:
På skatteverket finns en bra räknesnurra för skatt man skall betala och alla detaljer. Man matar in alla sina uppgifter för inkomster , pensioner mm och var man bor och ut trillar alla detaljer om skatten att betala inkl grundavdrag olika avdrag mm etc. Sist jag kollade fanns till och med inkomståret 2022 med.
Hmm, en rättning av mig själv och ett frågetecken om räknesnurran.
Rättningen av mig själv gäller min tolkning av grundavdragen. Skatteverket skriver:
Hur beräknas det högre grundavdraget?
Grundavdraget och det högre grundavdraget baseras på respektive inkomstårs prisbasbelopp. Beloppen för högre grundavdrag och vanligt grundavdrag räknas först fram separat, och sedan läggs de båda beloppen ihop och avrundas till närmast högre hundratal kronor.
Det är säkert sant, men jag missade att tabellen med förhöjt grundavdrag innehåller värden där det vanliga grundavdraget redan lagts till. Man ska alltså inte själv summera de två. Då stämmer de grundavdrag som räknesnurran visar.
Frågetecknet gäller den lägre skatt man betalar som pensionär (från 66 eller 67 års ålder). Räknesnurran verkar räkna med ca 31% skatt oavsett om jag låtsas vara född 1965 eller 1945.
Hmm, kanske en missuppfattning till från min sida? Den lägre skatten (ca 10% lägre) som jag har läst om på olika ställen kanske bara är en matematisk omräkning av det högre grundavdraget?
Hej Frusse… Mjae…
Det brukar vara så att man kan ange kommun och även om man är medlem i kyrkan och få exakt rätt kommunalskatt. Glöm inte att ange att du vill se detaljerna i beräkningen av alla delar. Man kan se statlig skatt separerat angiven.
Det som stör dock är att nästa års detaljer om skatten brukar sättas formellt sent och ex 2023 är inte tillgängligt ännu. OBS att statsskattegränsen ökar >10% 2022 till 2023 enligt senaste information.
Om du kollar här nedan kan man se att kurvorna för genomsnittlig skatt är identisk mer eller mindre för pensionär och arbetstagare under 2022 utom för riktigt låga pensioner/löner.
Jag har inget intresse numera att titta på dom olika delarna skatt mm och bena i dom. Ett ologiskt kaka på kaka lapptäcke med flera hittepå namn och ibland komplex uträkning sedan länge.
Använder Skatteverkets snurra för att kolla effekten av det jag gör med pensioner mm på marginalen.
För den som tar ut allmän pension är det bra att komma ihåg att den har en utmärkt “gaspedal”.
Man kan ändra den mellan 0 och 100% när man vill med 1 månads varsel online med snabbt automatiskt? beslut. Om man ger dom 2 månader får man direkt en automatisk prognos på hur mycket man kommer få när man matar in idee till ändring.
Tjänstepensioner man ev börjat ta ut går tyvärr oftast inte att ändra på. Bra om man behöver hålla nere mängden statlig skatt vid ev flitigt extraknäckande visst år. Då skjuter man upp uttagen av allmän pension till senare när dom flesta som pensionerat sig sig helt inte kommer upp i nivåer för statlig skatt. Dvs senare utbetalt men för dom flesta ca 20% lägre skattesats på det du skjuter upp. Nästan en halvering av skatten! om pensionen ligger på 30.000 per månad.
Hej igen,
Ramlade in på tråden igen av en slump.
Jag saknade en simulator för det totala perspektivet, så jag fick börja labba med excel.
Det var svårt att simulera med mina medelstora kunskaper i excell.
Jag gjorde det som sagt tidigare enkelt för mig.
Brassade på och tar ut tjänstepensioner och privat pensionssparande, eftersom jag med de regel/ålderstyrda pensionerna kan landa i intervallet för maximalt grundavdrag.
För att förstå och planera de regelstyrda pensionerna kan man använda simulatorn på min pension.
Sedan är det ytterligare en möjlighet som nån skrev ovan, att styra pensionsuttaget efterhand så att det optimerar vad man får ut efter skatt.
Jag är fortfarande nöjd med mitt beslut/val efter ett drygt år.