Fyller 62 nästa år och tänker gå hem för gott, nu orkar jag inte jobba längre.
Frågan är om det finns några alternativ till pensionsuttag som är bättre än andra med mina förutsättningar.?
Jag har bollat i uttagsplaneraren en del och förutom det uppenbara med att varje framflyttning av uttag ger några sedlar mer i månaden så har jag svårt att se några konkreta saker som gör någon märkbar skillnad.
Mina förutsättningar idag:
Månadsbehov netto med dagens nivåer ca 20 000:- (15 000:- räcker men marginal är inte fel)
Allmän pension 4,3 MSEK
Tjänstepension 2,3 MSEK
Kapital 1,5 MSEK
Inom 10 år kommer ett arv om 1,0 MSEK
Första tanken är att ta ut tjänstepensionen på 10 år och lägga undan överskottet, och efter det tionde året kompensera den allmänna pensionen med kapital och arv.
De flesta verkar resonera som dig, men jag tänker lite tvärtom. Jag börjar med att leva på sparkapital och skjuter på alla pensionsuttag tills de vuxit till sig så att jag kan leva på enbart pensionerna. Problemet med att komplettera en låg pension med sparkapital är att eftersom jag inte vet hur gammal jag kommer att bli vet jag inte heller hur stor del av kapitalet jag kan använda per år.
En nackdel med att leva enbart på kapitalet några år är att man får 0 kr i ”officiell” inkomst, vilket kan ställa till det om man t ex vill köpa eller hyra ny bostad.
@Monica kommer ju inte säga det själv () men jag skulle säga att boka ett möte med henne för att räkna på just det här. Vi pratar just i veckans avsnitt om hur viktigt det är att få rätt på uttagen - det finns många faktorer att ta hänsyn till.
Nackdelen med “noll inkomst” är jag medveten om men kalkylerar med att den inte blir aktuell.
Jag har inga lån idag och sitter med mitt drömboende så länge jag orkar fysiskt.
Det där med grundavdragen, vad gör det grovt i pengar netto och hur skulle man göra för att komma runt det med mina förutsättningar?
Jag förstår hur du tänker, men är det inte smartast att ta ut tjänstepension iallafall, så snabbt man kan? Jag menar, om du avlider efter 10 år och då fått ut alla pengarna, har också dina anhöriga mer pengar att ärva, då du har använt mindre av privata pengar och faktiskt försökt maximera uttaget av pensionen?
Det enda sättet att göra pension möjlig att ärva (speciellt statlig) är att ta ut så mycket som möjligt så fort som möjligt. De former som finns för arv av pension är väldigt kostsamma och jag tycker inte de verkar löna sig.
Jamen det är ju en viktig uppenbarelse att få tidigt i livet, vill man säkerställa att inte pappa staten dikterar villkoren för pensionen så måste man göra något själv. Men jag tror att många inte fattar det. Jag upplever stor förvirring när jag nämner för vänner och bekanta att det inte finns en chans att jag jobbar efter 60, eller kanske ens 55.
Ja lite så, sedan är jag inte den som känner att det brinner i fickorna bara för att det ramlar in lite pengar, så även om jag tog ut tjänstepensionen på kort tid så kommer överskottet per månad inte att slösas bort utan snarare placeras på ett sansat sätt. Att spara till ett arv är inte prio, min nästa generation är redan på fötter så det räcker tack och lov.
Utmaningen är att veta vilka utgifter man har över tid resten av livet, och det är förstås skrivet i stjärnorna.
Som jag lever nu med allt jag kan önska och lite till kanske jag orkar i 10-15 år till max (bor på gård) sedan lär det säljas och trappas ner. Och den dagen kommer det in ytterligare x MSEK på kontot.
Men attan, det här är inte lätta beslut att ta baserade på rena spekulationer…
Ett tips är att planera detta lite mer i detalj och sätta siffror på det. Självklart kan planer ändras, men om du har en plan kan du lättare göra bra val idag.