Ändrad beräkning minpension.se?

Loggade in på minpension.se och såg ett betydande tapp i prognosen efter årsskiftet 2026 jämfört med den jag fick i december 2025 med samma månadslön som beräkningsunderlag. Även den förvalda avkastningen 1,9 procent är densamma.

Enligt prognosen jag får nu i januari 2026 är pensionen 7,5 procent lägre än innan årsskiftet. Inte så kul upptäckt. Är det nya delningstal som spökar? Har de räknat med att fler lever längre?

1 gillning

Det är förmodligen för att de justerar för inflation. Fortsätter du tjäna samma utan löneökningar fram till pension så blir ju pensionen sämre än prognos eftersom prognosen räknar med någon procents löneökning per år. När du får höjning i år bör det vara bättre igen.

(inlägg raderat av författaren)

Jag tolkar det som att du inte gått i pension än? Från 2026 utgår man från riktålder när man räknar. Kanske det kan vara det som spökar?

Pensionsmyndigheten redovisar här hur pensionen räknas om…

Jag antar att om man vill följa prognosförändringar över tid måste man logga in typ en gång i månaden på minpension.se och repetitivt spara undan skärmdumpar (eller liknande )av prognosen?

Det stämmer, är 53 år. Min riktålder för pension är 68 år och är den ålder jag har haft i bägge prognoserna, december 2025 och nu i januari 2026. Samma lön ifylld. Nu skiljer det 7,5 procent i pensionsprognosen helt plötsligt.

2 gillningar

Skumt. Jag kan inte se samma hos mig.

Kanske har det något med prognosen för intjäning att göra isf eftersom jag inte betalar in något mer?

Något för RT att ta tag i och reda ut :slight_smile:

Dum fråga o lite OT, men om jag går in o kollar hur mycket jag har o vad jag får så är väl den summan baserad på rikt ålder o trolig livslängd.
Men om man passerar trolig livslängd står det 0:- då i kapital?

Jag har ingen skärmdump att jämföra med, men från minnet är prognosen närmast identisk.

I mitt fall är tjänstepensionen betydligt större än den almänna pensionen. Kanske har de ändrat något i hur den allmäna pensionen prognosticeras, så det har mindre inverkan i mitt fall än mot någon som har motsatt förhållande?

Ingen skillnad för mig heller. Jag är 63 år och kollar prognosen för pension vid 65 eller 66 år.

För ett tag sedan hade jag dock temporärt en minskning på 15% i prognosen. Det var nog ett pensionsbolag som rapporterade in noll under en uppdatering.

Hur som helst håller jag nu ett öga på intjänat kapital på MinPension också.

Min har gått upp lite sen de fixade till riktåldern.

Mitt har gått upp marginellt, runt 0,2%, sen senast jag kollade i november. 47 år gammal.

Ser ingen minskning (utan att ha skärmdumpar) i mitt totala pensionskapital från december 2025 till januari 2026. Det är bara prognosen som är 92,5 procent av vad den var för en månad sen. Surt.

Tillägg: Har skickat en fråga i inloggat läge till minpension.se om vad tappet beror på i mitt fall, får se vad de svarar.

1 gillning

Nej, lever du längre (och har valt livslångt uttag) så bekostas dina slantar av alla andra som dött i förtid (samt nästa generation då). Så matematiken baseras på uppskattad livslängd, men utbetalningarna upphör inte för att du råkar överleva detta datum.

3 gillningar

Jag menar inte att utbetalningar slutar, det vet jag att dom inte gör.
Men jag menar tittar jag IDAG har jag ju ett visst kapital intjänat, och det kommer väl minska när jag slutat jobba och börjar plocka ut.
Så om jag blir 90år o kollat på intjänat kapital så borde det väl ha varit 0:- i flera år?

1 gillning

Aha, du menar såååååå! :smiley: Jag förutsätter att den bara “fyller på” staplarna med det du fått fram till din beräknade dödsdag och att det inte anges något totalbelopp, eftersom du är i uttagsfasen.

1 gillning

Hmm kanske blir så, med tjp delen är det ju enklare där du kan välja .
Tar du 10år blir det ju summan du har delat i 120. Men samma där väljer du livslångt så bör pengarna vara nere på 0:- runt 85års ålder o då fyllas på, men fylls det på per månad eller år. . hmm lite OT så släpper det men blir lite nyfiken. .Mor har inte bankID så kan inte be henne kolla :wink:

1 gillning

Min har inte nått förbi förväntad livslängd än tror jag, men jag ska fasen be henne logga in för det vore intressant att se hur det ser ut då. :+1:

Ja, det stämmer.

När jag för ett par år sedan påbörjade uttag av både allmän och tjänstepension, så hände lite olika saker under fliken “intjänat kapital” i MinPension:

• inkomstpensionen visar 0 kr
  • premiepensionen visar aktuellt innehav
  • tjänstepensioner varierar i vad de visar (inget innehav eller aktuellt innehav)

Nu har jag pausat alla uttag, och då visas följande:

• inkomstpensionen visar aktuellt innehav
  • premiepensionen visar aktuellt innehav
  • tjänstepensioner varierar i vad de visar (inget innehav eller aktuellt innehav)

Som jag har förstått det fylls innehaven på med arvsvinster kontinuerligt, så det händer inget särskilt när man passerar sin åldersgrupps beräknade medellivslängd.

En viktig parameter i sammanhanget är delningstalet.

Citerat från Pensionsmyndigheten

Det du sparat ihop under livet, saldot på ditt inkomstpensionskonto vid pensioneringen, omvandlas till ett beslut om en livsvarig årlig pension. Det görs genom att dividera kontosaldot med ett så kallat delningstal, som huvudsakligen beror på förväntad återstående livslängd vid pensionsuttaget. Nuvärdet av de kommande livsvariga utbetalningarna motsvarar det belopp du hade på kontot.

Om du återkallar din pension kan beslutet om de årliga utbetalningarna åter omvandlas till ett belopp på inkomstpensionskontot genom att multiplicera pensionens årsbelopp med det delningstal som gäller vid tidpunkten för återkallandet. Pengarna ”försvinner” således aldrig, de har bara formen av ett värde på kontot så länge du inte tagit ut din pension och värdet av livsvariga pensionsutbetalningar när du tagit ut pensionen.

5 gillningar

Tack @Andresen - toppeninfo! :+1:

1 gillning

Jag hittade bara en skärmdump från 2023, men min pension verkar ha räknats upp med cirka 2000kr per månad.

Sen vet jag inte hur rätt prognosen är, då jag får pension avsatt via sjukersättningen, AFA och kanske LÖF i framtiden. Sen saknas sjukersättning som val under inkomst, så har fyllt i utan arbetsinkomst.

Men ska nog lägga till en flik i mitt excel-ark för pensionsprognosen. Så det går att spåra.

1 gillning