Nya göttiga funktioner på minPension.se

Idag har minPension.se bland annat uppdaterat simulatorn och uttagsplaneraren. De två helt mest efterlängtade funktionerna är ironiskt nog funktioner som har funnits innan men som har tagits bort. De är:

• att garantipension nu visas
  • att du nu kan sätta en tid för när du slutar arbeta och en tid för när du börjar ta ut din pension

Efterlängtade funktioner. Själv kommer jag att laborerar lite med den sista (då jag lyckligtvis inte är i nivå att få garantipension) i veckan för att se hur det ser ut.

22 gillningar

Den var efterlängtad och ser ut att fungera bra.

5 gillningar

Kollade själv att jobba till 55 jämfört med 60 och 65.
5 eller 10 års ytterligare inbetalning till allmän pension gav 0 kronor mer i pension från 70+. Man ser att samma lön ritas ut 5, respektive 10, år till, men det ger ingen effekt på det livsvariga…

Det är ju helt sjukt. Måste vara en bugg. Har felanmält

2 gillningar

Jag får skillnader om jag väljer olika sista år/månad att arbeta, men den är rätt liten. Ser lite skumt ut faktiskt. Jag får ungefär samma resultat med uttagsplaneraren. Dock har jag inte ändrat startpunkterna för uttag, om jag gör det för att täcka upp för åren mellan sluta arbeta och att jag kan ta ut allmänpension så blir det förstås en rejäl sänkning.

Det funkar nu även att räkna på uttag av ITP innan 62 vilket inte har gått förut hos minpension.se .
Resultatet blev konstigt i simulatorn, men verkar vara korrekt i uttagsplaneraren.

Edit /
Det funkar i simulatorn också om man ändrar till korrekt lön under inställningar istället för valmöjligheten att ändra lön inne i simulatorn.

2 gillningar

Surt, funktionen “Sluta jobba” går ej använda för mig. Hade det på känn att jag är livegen.

EDIT: Verkar vara en bug. Kan inte välja “Sluta jobba”. Byter avtal och då går det, och sen går jag tillbaka och byter tillbaka till verkliga avtalet så upddateras siffror för riktiga avtalet. Kan sen inte justera “Sluta jobba”, utan måste gå tillbaka och byta avtal först igen.

1 gillning

Tack för bra info! Alltid kul att räkna på, gissar att det sedan kanske ändå inte blir just så.

Kan väl tycka att en bugg är att de säger att jag kan ha rätt till garantipension. Det är ju lite knasigt faktiskt, det är jag nog rätt långt ifrån, med tanke på att jag började jobba som 19 åring, med bra lön.

Tycker också det är dumt att förväntad avkastning går på allmän pension och tjänstepension. Jag menar (förlåt om de som tycker olika, men det är ett exempel) att räkna med 4% över inflation för en TJP i globalfonder på en kollektivavtalade fondavgifter tycker jag inte är helt oskäligt.

Däremot så allmänna pensionen där är det väl 2.1 ganska rimligt att förvänta sig, trots AP7 i premiepensionsvalet.

Jag pratade med minPensions kundtjänst igår och de har en bugg för vissa kollektivavtal. De hade dock inte identifierat vilka. I min Facebook-grupp är det personer som säger att KAP-KL och AKAP-KL inte verkar fungera.

Hur menar du? Menar du att du vill kunna separera förväntad avkastning på olika komponenter (håller med, men antar att det skulle förvirra för den stora masan). Minpension premium plus skulle vara trevligt

1 gillning

Exakt så, men de borde ju ha en avancerad version, så att man använder modell efter kunskapsnivå. Tycker exempelvis att det är väldigt lite information, kanske borde finnas en röd grön skala, där 7 är röd som en varning medan fyra och fem orangea, 2-3 grönare. Sedan på den mer avancerade versionen mer text, t.ex att om man väljer 7% (över inflationen) så räknar man med att slå index i princip.

Avkastningen har tidigare bara justerats på fondförsäkringarna, dvs inte på traditionell eller inkomstpensionen. Jag har inte hört att det ska vara ändrat. Så du kan mkt väl skruva upp avkastningen och då bör det bara ändra på Premiepensionen och fondförsäkringar i tjänstepensionen.

1 gillning

Tack för bra svar! Jag såg ju inte till de separata delarna, klart den ändra pga PPM.

Det låter logiskt men det står inget om det väl? “Förväntad värdeutveckling på dina pensioner” är det beskrivet som där man gör valet.

Det rimliga vore att man har separata inställningar för trad och för fond.

Nej det står tyvärr inte, men efter att ha gjort hundratals simuleringar både för egen del och tillsammans klienter och studenter så är det min uppfattning att det är så. Om du visar detaljer i försäkringarna så kan du laborera själv och se om det ändrar sig eller inte är du ändrar på avkastningen.

Det är väl rimligt att man inte kan justera avkastning på traditionell förvaltning, då det är en försäkringsprodukt där försäkringsbolaget gör en kalkyl som de sedan gör ett löfte på för att räkna ut garantinivåer.

Det funkar så du beskrev, delvis. Inkomstpensionen påverkades inte och inte Alecta. Men min gamla trad “ITP Avtalspension” jag behållit som “försäkring” mot allt som ligger i fonder ändrades utvecklingen på, vilket jag inte hade förväntat mig. Man får helt enkelt undersöka själv. Dock lutar det nog åt att jag kommer att göra mina egna simuleringar via något Python-program eller liknande så att jag kan simulera mer detaljerat per försäkring. Använder man något man inte riktigt förstår hur det fungerar så kan man ändå inte lita på det.

1 gillning

Förhoppningsvis får man mer än vad garantinivån säger, detta kan man ju simulera.

Jovisst, men det kan ju vara att en del företag inte vill att minpension gör överoptimisitiska prognoser på deras produkter.

Men som du säger, hemmabyggd minpension är bäst för oss med kliniskt behov av detaljnörderi. Det tvingade mig att lära mig detaljerna i systemet, och nu med den förbättrade simulatorn kan jag äntligen verifiera mina beräkningar för 55 år åtminstonde. Lite onödig begränsning där, varför inte 50…Hmm, ska kolla om man kan hitta anropet som görs till servern med parametern 55 och se vad som händer om man gör ett annat anrop

Vad är det för anrop? Har du lyckats fiska upp data från ett API på minpension.se? Hur? Du kanske menar att du väljer andra parametrar än vad GUI:t tillåter?

Precis, skicka andra siffror än vad man kan ställa in. Det finns officiellt API, men jag har inte kollat på information om den utan tittar bara på anropet i utvecklarvyn i browsern

Anrop med parametrar är
https://api.minpension.se/pensionsprognos?manadslonFast=XXX&avtalsomradeId=YYY&fondtillvaxt=9&sistaArbetsmanadAlder=**ZZZ**

Sen får man använda lämpligt verktyg (python/bash etc) för att plocka ihop ett anrop med den loginnyckel som man ser i anropslasten

Fick dock inget svar då ZZZ var mindre än 660, dvs 55 år, så tji fick jag.