Nya göttiga funktioner på minPension.se

Tyvärr är problemet med uttagsplaneraren kvar för alla som anmäler nytt uttagsdatum för sina kommande tjänstepensioner. Anmälde detta i mars till dem och fick även Sveriges Ingenjörer att uppmärksamma Pensionsmyndigheten att prognoserna uteblir och uttagsplaneraren slutar att fungera när man behöver den som mest. Men vem vet, kanske nästa år? Se nedan
image

Men vi har ju alltid våra excelblad eller hur?

Buggen heter “Pensionsystemet är överbelastat”…

Talar mer och mer för behovet av att göra en egen prognosfunktion.

Du kanske är så pass ung att detta alternativ inte tillåts av (s)taten? :wink: Kanske ingår du i den generation som helt enkelt måste jobba? :wink: Först smyger man in det som en bugg på minPension.se. Sedan glömmer man att rätta den. Sedan när du går i pension visar det sig att det som stod stämde :wink: :smiley:

1 gillning

Minpension är ett bra verktyg men varning för att lita på Minpension fullt ut och bara titta på “sista raden”. Det finns både buggar och klart mysko brister i funktionalitet jag har sett. En bugg som funnits i flera år är en ca 10 dubbling av en ITPK pension (Ca +1MSEK) dyker upp plötsligt i översikten om jag labbat med tider lite. Lita heller inte heller på att alla pensioner du har syns där även om det är en stor och välkänd svensk arbetsgivare med kollektivavtal. Vissa försäkringar kan vara helt vara helt osynliga på Minpension. En överaskning för en vän när 40.000SEK extra per år livsvarigt “dök upp” vid pensioneringen. Jag rekommenderar att använde den detaljerade “simulatorn” dom erbjuder. Där ser man utfallet i detalj av pensionsdelarna. När man börjat ta ut vissa pensionsdelar visas dessa kanske inte alls längre. Totalsumman pensionskapital kan helt plötsligt minska kraftigt av den orsaken. I vissa fall visas ändå framtida pension korrekt men en pensionsdel jag tar ut just nu syns inte i redovisade siffror.

Tack för info! Detta ska bli kul att testa, precis vad som behövdes.

Nehepp:
Pensionsmyndighetens beräkning av allmän pension är för tillfället stängd. En pensionsprognos för allmän pension kan därför inte göras.

De nya funktionerna kanske håller på att bug squashas.

"
minPension är inte tillgänglig från kl. 15:00 2022-06-18 till kl. 06:00 2022-06-19 på grund av systemuppdateringar hos Pensionsmyndigheten. Det kommer att vara möjligt att logga in men vissa delar av tjänsterna kommer inte att vara tillgänglig
"

1 gillning

Det räcker med att du anmäler ett nytt uttagsdatum hos ditt försäkringsbolag, utan att du har börjat ta ut pensionen, för att det skall sluta fungera

Tillfälligt menar du? Antar att det självläker senare?

Det här skickade jag till Pensionsmyndigheten tidigare och även till Sveriges Ingenjörer

” Det står att jag inte längre kan göra prognoser då jag har flyttat fram utbetalningsdatumet för min pension. Är detta temporärt? “Begränsningar i prognosen För en eller flera av dina pensioner kan möjligheterna att göra prognoser vara begränsade hos minPension. Detta eftersom du har beslutat om ändrat uttag av pension”. Ert tidigare svar: Det är inte någonting temporärt utan det är vanligt att pensionsbolagen inte längre skickar in uppgifter till oss efter att du har flyttat fram utbetalningsdatum för din pension. Kontakta ditt pensionsbolag för att få en prognos för en pension som inte visas på minPension. Min begäran nu: Då min pensionsprognos nu visar fel på över 10.000kr så faller hela värdet med verktyget. Jag i likhet med 500.000 andra som snart går i pension är de som har allra störst behov av ett fungerande verktyg. Att flera hundra tusen av oss fortsätter att arbeta efter 65 innebär att vi måste flytta fram utbetalningen av pensionerna och därmed hamnar i samma situation som jag. Att pensionsprognosverktyget fallerar när vi behöver det som mest. Att be oss alla att efterfråga prognoser från varje försäkringsbolag som berörs för att kunna göra våra pensionsprognoser är inte hållbart, varken för oss eller för försäkringsbolagen”

Här är svaret från Min Pension som fick ovanstående fråga från Pensionsmyndigheten

” Hej, tack för din synpunkt.

Vi har fått ditt mail vidarebefordrat från Pensionsmyndigheten.

För att genomföra dessa förbättringar i prognosen fordras bättre uppgiftslämning från bolagen, så där är vi i händerna på våra samarbetspartners utvecklingsmässigt.

Det är ett mycket stort arbete att få allt på plats i Uttagsplaneraren, vi har kommit en bit på vägen och arbetar långsiktigt.

Med vänlig hälsning
Kundservice minPension”

Så tror jag att de fixar det snart? Nej!

OK, detta är ju inte riktigt klokt. Ja då gäller det att passa sig för att ändra på något då innan det är nära att man vill göra det på riktigt. Man kan iofs alltid lägga in pensionen manuellt om den inte kommer med automatiskt, har du provat det?

Jag har ändrat uttagstid hos Nordnet (ej kollektivavtal) och Avanza (ej kollektivavtal) samt Swedebank (ITPK) och det fortsätter att fungera så det är sannnolikt olika beroende på bolag.

För mig så handlar det om 3 olika försäkringsbolag, SEB. Alecta och SPP. Inte direkt några små bolag. Jag kommer att testa att begära en prognos från något av dem och se om jag kan lägga in det manuellt på Min Pension som du föreslår men med 13 olika tjänstepensionsförsäkringar är det inget litet jobb om man vill få hela prognosen klar.

För mig har det varit kopplat till ändrat startdatum för tjänstepensionerna för att jobba längre än 65års dagen dvs inte uttagstiderna. De senare har jag kunnat laborera med innan detta problem uppstod med uteblivna prognoser.

Hos minpension heter inställningen “uttag av…” så för mig är startdatum en del av uttagstiden. Jag anmälde till bolagen att jag ville skjuta uttagen från 55 till 60, dvs det var inte en ändring i simulatorn eller uttagsplaneraren. Kanske det beror på att du flyttar till efter 65, men det är ju himla udda att det inte fungerar.

Även om de inte säger det klart ut så skulle en anledning kunna vara att de inte har avtal med försäkringsbolagen att skicka uppdaterade prognoser längre än till 65års dagen. Därmed står Min Pension avtalslösa och utan prognoser för alla som väljer att jobba längre än 65år vilket isåfall går i otakt med uppmaningen att man bör jobba längre än så. Men det är bara en spekulation från min sida,

Jag har inte fyllt 65 ännu så det har inte bara med det att göra.
Grovt sett. Planera gärna med eftertanke med Minpension.se innan du börjar ändra något med bolagen eller ta ut någon pensionsdel MEN kolla att det som anges för varje del ser rimligt ut och om det fattas något. Printa gärna ut data och spara. NÄR du börjar ta ut något kan saker hända med det du ser på Minpension helt utan begriplig logik eller förvarning eller historia man kan kolla. pensionsaldot synt kanske inte längre korrekt och utbetalningen kanske inte heller syns. Gäller även om du börjar ta ut allmän Pension som jag gör. Mitt saldo dök då mer än en miljon omedelbart på minpension ??. MEN fortfarande samma uppskattade pension per månad på pensionsmyndigheten resp minpension som innan vilket känns viktigast. Saldosiffran är helt klart fel. Klart störande.

Lite mer info om vad som är nytt:

4 gillningar