Uttagsoptimering av pension vid lite större belopp (Tjp + allmän pension)

Har kollat runt lite på nätet och här på RT efter bra information om uttagsstrategier. Det finns en del matnyttigt men tänkte ändå passa på att fråga forumet några saker.

1. Har någon kommit på något enkelt och smart sätt att använda minpensions uttagsplanerare eller skatteverkets uträkningsverktyg? Jag skulle vilja ha det detaljerat och helst utan att behöva summera ihop en massa år för att se skatten för de olika alternativen. Går det t.ex. att exportera ut datat från uttagsplaneraren?

2. Är det någon som relativt nyligen räknat på långt uttag före riktåldern vs kortare uttag efter riktåldern? Dvs högre skatt pga inget förhöjt grundavdrag vs högre skatt senare pga mer pengar över brytpunkten för statlig skatt.

Vad jag sett och även räknat fram själv baserat på mina siffror så är det aningen bättre att skjuta på uttagen till efter brytpunkten. Räknat på ca 20 års uttagsperiod där det går. Kan det stämma?

Just nu så lutar jag åt att ta ut allmän pension så fort det går. Kanske någon dålig tjänstepension tidigt och resten efter riktåldern. Detta för att få någon mix av att ta ut pension utan efterlevnadsskydd tidigt och majoriteten av kapitalet till bättre skattevillkor.

1 gillning
3 gillningar

Vanligtvis så har du samma belopp under ett antal år och det är därför inte så mkt jobb att föra över det i en separat sammanställning. Mina kursdeltagare får en mall där de kan fylla i och jämföra olika alternativ. Värt att ha med sig är att skatten på minPension räknar med den lägre skatten (tack vare det förhöjda grundavdraget) utifrån de åldrar som gäller idag, dvs inte nödvändigtvis för dig. Jag som är född -66 behöver lägga till ett år med den högre skatten för att det ska bli korrekt.

Hur menar du? Det är inget jobbskatteavdrag på pensionen oavsett när du tar ut den - men jag kanske missförstår vad avser. Överlag så är det vanligtvis bättre att ta ut ett lägre belopp under flera år jämfört med högre belopp under en kortare period.

Ja jag får väl göra en Excel och laborera lite mer. Har lekt lite med Uttagsplaneraren, Skattemyndighetens kalkylator och ChatGPT. Får lite olika besked tycker jag. Någon räknar fel. Kan mycket väl vara jag :wink:

Förhöjt grundavdrag efter riktåldern menar jag. Jag var inne och kollade lite på din sida t.ex. här. 5 steg för smart uttagsplanering | Pensionsguiden

Exemplet där visar väl snarast att det är bättre, men inte så mycket, att ta ut efter riktåldern? Fast det beror väl delvis på belopp förstås.

Update efter Excellande:

Det hade du rätt i. Och det skiljer ganska stora belopp om man har bra pension.

3 gillningar

”Jag var inne och kollade lite på din sida t.ex. här. 5 steg för smart uttagsplanering | Pensionsguiden

Observera dock att skatteskillnaderna ökar i år när både jobbskatteavdraget och det förhöjda grundavdraget har höjts. (ping @Monica )

Jag har inte uppdaterat artiklarna med årets siffror - kommer i närtid när nya hemsidan är uppe och snurrar.

Ja, det är det som är så tragiskt, att många inte har en aning om att det kan slå en hel del. Det är vanligtvis helt klart värt att ta sig tiden att räkna på några olika alternativ.

2 gillningar

@Monica jag lade in ett uttag av en mindre TJP för start i april i år och 5 år framåt och pang försvann ALLA mina TJP från både uttagsplaneraren/simulatorn på Minpensions hemsida!

Verkar vara så att det inte går att varken använda simulatorn eller uttagsplaneraren för att sen sina TJP när man väl påbörjat ett uttag. Stämmer det, eller finns det något sätt att öppna upp de möjligheterna?

Det verkar himla udda. De du inte har påbörjat borde ju finnas kvar (om det inte är grupperade så att de hänger ihop). Däremot så lämnar inte alla bolag info om försäkringar under utbetalning, så de får man lägga in manuellt.

Kolla med minPensions kundtjänst.

2 gillningar

Jag tog fram 3e-5e grads ekvationer så jag kan räkna ut skatten direkt i xls utan att behöva gå via SKVs app. Plockade ut skatten för ett gäng inkomster (års pensioner) och sedan bara regression på det. Ekvationerna passar bra med r2 på 99+%.

Det blev 3 stycken

• Uttag över riktålder + 1 år (året man fyller 68 för många) då skatten på pension gått ner
  • Uttag före 68 år med hyfsade uttag över 160 kkr per år
  • Uttag före 68 år med lågt uttag under 160 kkr per år

Vet inte exakt varför det ser ut som det gör vid 160 kkr men det var en knyck på kurvan så fick mycket bättre passning genom att dela den.

Sen bara lägga in med lite if satser (över under ålder, uttag över under 160 kkr i yngre år) och därefter gå bananas :banana: i simuleringarna :joy:

TLDR; mellan tummen och pekfingret, man betalar cirka 10%enheter högre skatt på uttag före riktålder + 1 år. Det är priset för att starta tidigt. Ex, man tar ut 300 kkr/år i 5 år före riktålder+1 år och det kostar en då cirka 150 kkr totalt.

1 gillning

Var Alecta ITP2/ITPK som jag tänkte plocka ut från april och anade att just de kanske kunde försvinna. Tyvärr ser jag nu INGA av de övriga 8st Tjp (som synts tidigare) i varken uttagsplaneraren eller simulatorn. (Däremot syns de i menyerna översikt och intjänad pension.)

Så här ser det ut då jag försöker i simulatorn. Går jag in i uttagsplaneraren går det bara se allmän pension/PPM. Trodde det var något som spökade vid årsskiftet men får nog ringa och fråga.

Det stämmer men om man väntar till riktåldern och har rejäl pension så hamnar alla dessa pengar (som man då inte tog ut) istället ovanför brytpunkten för statlig skatt och det är ännu värre.

Rätta mig gärna om jag har otur när jag tänker för det vore rätt bra :wink:

Jo, jag noterade också att MinPension funkar klart sämre efter mina första startade uttag.

• Intjänat kapital visas ej längre för inkomstpensionen samt för förmånsbestämda och traditionella försäkringar som är under uttag.
  • Uttagsplanen saknar information om månadsbeloppen från några pensionsbolag, efter uttagen påbörjats. Här listas från vilka det visas: https://fragor-och-svar.minpension.se/guide/hur-fungerar-minpension-nar-jag-borjat-ta-ut-pension
  • En gammal fondförsäkring försvann både från intjänat kapital och uttagsplanen på MinPension efter uttag från den påbörjats.

Så, MinPension funkar bra inför pensionen men knappast efter första uttagsstart.

1 gillning

Nä tyvärr tänker du rätt :sweat_smile:

Jag kanske oxå har samma “otur” här men Allmänpensionen är ju livsvarig och tänker att man hinner ta ut en hel jäkla massa pengar till ganska låg skatt ju tidigare man börjar. I mitt fall får jag det till runt 340K/år (brutto) och på 3-5 år blir det ju en hel del. Även om man sen räknar bort att pensionen ökar med några procent per år man väntar men som då kanske samtidigt gör att man totalt sätt får lägre belopp över brytpunkten när man börjar ta ut Tjp (efter riktåldern).

1 gillning

Alla som tänker sluta jobba i förtid borde definitivt räkna ordentligt på detta. Det spelar mycket större roll än vad man tror. Och alla har ju olika förutsättningar så det duger inte att ta rygg på någon annan.

I mitt fall diffade det ca 15% i totalt skatteuttag mellan bästa och sämsta uttagsstrategi.

När jag tidigare snabbkollat lite på minpension så har det sett ganska lika ut. Lite förvånad faktiskt.

3 gillningar

Kanske minpension missar statlig inkomstskatt?

Absolut ska man tänka igenom uttaget och hur man gör det bäst. Det kan som du skriver skilja rätt mycket både i skatte procent och total skatteuttag.

Sen är det kanske inte heller optimal skatt som styr. I mitt fall väljer jag att ta ut en del tidigt - trots högre total skatt. Dels för att en del TJP förräntar sig för dåligt (enbart inflationsskydd). Dels för att jag upplever det som knepigt att leva i Sverige utan officiell inkomst över längre perioder (tex abonnemang, byta bank/kreditkort mm).

Mitt stående råd är att börja titta på det i tid så man kan väga faktorer mot varandra och hur det känns i magen. Det kan ta något år innan man landar i att ”så får det bli” - åtminstone om man sitter med en flora av pensionslösningar :sweat_smile:

3 gillningar

Räknas schablonvinsten från ISK med i den totala inkomsten? Tillsammans med uttagen pension kan ju detta göra att den totala inkomsten kommer över brytpunkten? Vid höga belopp på ISK blir ju schablonvinsten också hög.

Det skulle jag säga att den gör men den räknas inte med i inkomstslaget tjänst utan kapital och då spelar den ingen roll för vilken skattesats du får på tjänst/pension.

3 gillningar

Så med andra ord räknas den inte med som underlag för ev brytpunkt? Bara så jag förstått rätt.

2 gillningar