Vilken pensionsprognos är mest tillförlitlig - Minpension eller Pensionsmyndigheten?

Fråga på YouTube som gjorde mig osäker:

Vilken av minpension och pensionsmyndigheten är mest tillförlitlig? De visar helt olika prognoser…

Båda. Pensionsmyndigheten visar det som kommer från dem. minPension tar även med andra pensioner. De visar olika saker.

3 gillningar

Mer info från minpension.se för den intresserade:

1 gillning

Saxat från Minpension

“Det är prognosen från minPensions som du ser även när du loggar in på pensionsmyndigheten.se. Det är samma underlag men Pensionsmyndigheten har valt en annan uttagsstart för prognosberäkningen än den som visas på minPension. Oavsett var du gör din pensionsprognos visar den samma totala pension förutsatt att du väljer samma pensionsålder.”

7 gillningar

Jag noterar att pensionen blir olika på Minpension.se om jag väljer ”enligt avtal” (motsv X år) eller om jag istället väljer X år aktivt. Tittar jag på graferna ser skillnaden ut att vara närmast obefintlig men i pengar handlar det om flera tusen på månad.

Jag antar att det finns tekniska orsaker till detta och att inget är fel i sak. Tipset är då att välja pensionsålder aktivt. Då blir pensionen högre och sannolikt mer korrekt.

Varför ska det skilja om man sätter X manuellt? Prognosen borde väl vara densamma, såvida det automatiska värdet för ”enligt avtal” också väljer X som pensionsålder tänker jag.

Och varför tror du att det ”sannolikt” blir mer korrekt prognos om man sätter X manuellt?

Prova själv hur det blir för dig. Det kunde vara intressant att få koll på hur generellt detta är.

Du är säker på att du jämför det som borde vara samma sak? Om du väljer “enligt avtal” kan vissa komma beräknas för olika åldrar då olika delar av pensionen kan ha olika avtal för uttagsålder.

Tycker att minpension har lite väl konservativ förväntad real värdeutveckling på 1,9%.

Om jag bara fulräknar för pensionsdelarna jag har med 100% aktieindexfonder så blir sannolikt slutvärde och möjligt uttag mycket större än vad de föreslår.

En annan grej att notera är att i deras pensionsstatistik så jämför de en med andra registrerade användare och inte Sveriges befolkning i stort.

För vissa åldrar och åldersspann (gissar yngre) verkar den vara missvisande och jag vet inte om det beror på att de räknar konstigt eller att urvalet som har registrerat sig är skevt och har höga löner.

När jag var yngre men hade högre lön än snittet för min ålder visade den ändå att jag skulle få sämre pension än de flesta. Gissar att det är en urvalsgrej eller att de jämför åldrarna inom spannet på ett skevt sätt.

Det är nice att kunna se sina pensioner samlat på ett ställe men jag litar inte på deras prognoser eller statistik.

Naturligtvis är det så. Såvitt jag kan se handlar dock biten som fortfarande är avtalad att betalas ut före 68 års ålder om 50 kr i månaden.

För mig som född 62 blir prognosen exakt lika om jag väljer samma start ålder på båda ställena

Grundinställningen för pensionsstart på MinPension (”enligt avtal”) var 65 år men på Pensionsmyndigheten 67år (riktålder).
Ställer jag aktivt in pension vid 65 på båda så skiljer sig prognoserna åt med 11kr.

För väldigt många är den allmänna pensionen den dominerande delen. För vissas tjp är hälften låst i trad försäkring. Andra återigen har förmånsbaserad pension.
MinPension verkar sätta samma reala utveckling för alla. Det är inte lätt att individanpassa denna siffra. Framtida utveckling är svår att sia om. Man får se det som en mkt ungefärlig indikation.

Du kan nog ”lita på” deras prognoser och statistik men man måste förstå förutsättningarna och urvalet.

Hur ska vi kunna förstå urvalet när vi inte har information om hur det ser ut?

Jag tycker att det är att lägga alldeles för stort ansvar på den okunnige (som dessutom inte ens får all information) som loggar in.

Tittar man på t.ex. grafen “din pensionsjämförelse” så ska man då alltså bara veta att urvalet är skevt och det som står där är missvisande. Det borde vara minpensions jobb att ta hänsyn till det när de presenterar datan och förklarar hur den avviker mot befolkningen i stort.

“Du kommer att få sämre pension än 50% (av övriga registrerade användare)” ska man då förstå egentligen betyder t.ex. “du kommer att få bättre pension än 70% av befolkningen”.

Om t.ex. resten i min familj loggade in och tittade på det där skulle de inte förstå det, de skulle inte ens notera att det handlar om en referensgrupp som evt. avviker mycket från befolkningen i stort för vissa åldrar och åldersspann.

Du menar förutom den första meningen som uttryckligen säger att det är jämförelse med andra användares prognoser?

Eller precis under där det uttryckligen står igen hur man kommit fram till statistiken?

Väljer du uttag vid ett visst år så kommer alla försäkringar som det är möjligt att börja då. Väljer man enligt avtal så kan det komma några tidigare och några senare, så det är helt enligt inställningarna.

Absolut. Det är givet. Det belopp som står angivet mellan 65-68 är dock 50 kr, en förmånsbestämd slatt. Skillnaden som blir när jag justerar pensionsåldern till 68 kr är betydligt större än 50 kr per månad. Jag ska öppna Minpension senare och kolla på detta igen.

Mitt inlägg handlade ffa om prognosen för real utveckling och svårigheten att individanpassa.
Jag kan hålla med om att jämförelsstatistiken kan vara lätt att missförstå. Trots att det står att det gäller registrerade användare både strax ovan länken och överst på den länkade sidan.

Jag ska kika på mina sidor nästa vecka.

Men tog en bild på Swedbanks infosida kring riktålder för pension.

För min del så avslutas min sjukersättning när riktåldern uppnås, så vid 69, som det ser ut idag.

Tror snarare att det är olika förutsättningar för en specifikt pensionsprodukt som förändras när det är livsvarigt uttag från 65 vs 68. Eller nått liknande, tvivlar på att det är något systematiskt fel :thinking: Såklart behöver man gå in på detaljnivå och ställa in uttagsålder osv. för att få det som bäst reflekterar förväntat resultat.