minPension har haft problem de senaste veckorna att det står X kronor vid uttag från säg 65 år och livsångt, men när man ändrar till ett tidgare uttag så tex 63 år och livslångt så blir beloppet högre. Jag har haft minst fem klienter den senaste månaden som fått fel värden i Utttagsplaneraren på minPension.
Ok, då kan det vara något som spökar ändå. Har du kontaktat minPension?
Min har inte funkat alls i helgen, men tror det stod något om planerat underhåll. Kanske fix är på gång?
Du missuppfattade nog mitt inlägg. Det jag menade var att jag inte tror att urvalet är representativt för Sverige för vissa ålderskategorier. Det står att de jämför med andra registrerade användare men det finns ingen info om hur dessa avviker från Sveriges befolkning i stort.
Jag kan ju fortfarande inte se och förstå hur t.ex. medianlönen i deras urval för 26-åringar avviker från SCB:s som tittar på hela Sveriges befolkning.
Viktigt att notera att det inte är utveckling över inflation, utan utveckling över reallöneutveckling. Från pensionsprognossstandarden
Med andra ord, det man vill åstadkomma och illustrera med kapitalutvecklingen och prognosen är inte en bild av hur mycket pengar du har, inflationsjusterat, vid pension, utan hur mycket pengar du har relativt de lönearbetande vid pension, uttryckt i dagens penningvärde (dvs om din pensionsprognos idag visar en pension motsvarande medianlön, så är tanken att prognosen säger att du vid pension har motsvarande en medianlön)
Jag får enligt pensionsmyndigheterna 10000 kr mer per månad än vad minpension kommer fram till.