Pensionsuträkning - stämmer den?

Hej! Kort bakgrund: jag är 46 år, tjänar 70 200/mån, min arbetsgivare sätter in 9300 kr per månad i tjänstepension som just nu är 1 978 170 kr.

Enligt minpension.se får jag, om jag går i pension vid 68 år, en tjänstepension på 38 250 om jag tar ut den i 10 år. Enligt simulatorn här borde det bli en annan summa: 1 978 170, 1,9 % avkastning, 9300 kr/per månad i sparande i 22 år ger 6 032 132. Det delat på 120 (alltså månader) blir 50 267.

Är det jag som missar något?

Är alla data i minpension uppdaterad. Det kan släpa på uppgifter om lön och avsättningar

Hej! Så vitt jag ser är allt uppdaterat, jag har haft samma jobb länge och den här lönen i snart ett år.

Vad blir siffran om du sätter avkastning till 9%. Som det verkar så är prognosen beräknad på närmare 0% alternativt avsättning på 5000. Vad för tjänstepension är det, listas alla tjänstepensioner som du gör avsättning till?

38250 du ser på minpension.se är omräknat efter inflationen året du går i pension. Alltså inte räknat i kronor vad det faktiskt kommer vara, utan vad det motsvarar i dagens penningvärde.

Här: minPension
Under " Så har vi räknat" → “Om prognosen” → “Underlag för prognosen” finns förklaringen till hur och varför och även texten “Prognosen är baserad på de antaganden som anges och är beräknad med dagens penningvärde samt med de uppgifter som redovisas nedan:”

Mer än så, den är justerad för att matcha inte bara inflation utan även hänga med i den allmäna löneutvecklingen utöver inflationen. Jag lärde mig själv detta här på forumet nyligen. Finns flera trådar om det, t.ex. här:

1 gillning

Det är redan avspeglat i att tillväxtsiffran bara är 1.9% i standardprognosen. Siffran 38250 är den lönetillväxt/inflationsjusterade siffran, men borde med trådstartarens siffror vara runt 50000.

Hej! Precis som Carljohan skriver borde ju inflation vara inräknat mtp endast 1,9 % tillväxt. Sen tycker jag att den totala summan av mina pengar borde vara ännu högre eftersom jag, i rikatillsammans kalkylator, inte tar hänsyn till att min lön lär gå upp.

Och inte kan väl minpension använda andra siffror än just de som finns, dvs 1 978 170, 1,9 % avkastning, 9300 kr/per månad i sparande i 22 år?

Så vad hände när du satte avkastning till 9%. Det ser ut som att din tjänstepension är inställd på att inte använda någon överavkastning alls i prognosen, och genom att ändra siffran kan du verifiera detta samt få en extra datapunkt för att lista ut vilken siffra som gör uppskattningen skum.

Länge sedan jag läste på exakt hur Minpension.se räknar.
När jag labbar med uttag av mina egna tjäntepensioner både traditionellt och fondfärvaltade ser jag att dom räknar orimligt konservativt.
Även om jag flyttar fram uttagsperioden med 10 år blir summorna månatliga utbetalningarna på tjänstepension helt oförändrade. Dom räknar i alla fall upp pensionerna med inflationen. Dvs i kronor räknat ökar det lite varje år. Dvs vad dom än säger räknar dom med real tillväxt 0 % . Även om jag pga att jag passerat 65 redan kommer tagga ner risk en del har jag svårt att tro på sämre real avkastning är 2% utöver inflationen på traditionell förvaltning och säg 3% realt för mix fond + räntor.
Vad räknar Minpension.se med i avkastning på din tjänstepension egentligen? . Kanske är noll % realt per år även i ditt fall? . Prova att labba med slutar jobb, tid du börjar ta ut så borde du se vad som gäller.

Om jag ändrar avkastning/ränta till 9 % ska min tjänstepension hamna på 123 100 kr. Den allmänna pension går från 25 000 till 40 900. Enligt kalkylatorn här skulle min tjänstepension hamna på 170 000 kr.

Om jag väljer 0 ränta på minpension och i kalkylatorn här blir det ändå olika resultat. Räknar minpension kanske med andra parametrar som en utomstående kalkylator inte gör? Eller gör jag bara nåt fel/tankevurpa nånstans?

Och vad blir det med 0. Baserat på dessa siffror verkar det som att minpension tror att dina avsättningar är runt 7000 per månad.

Du har även avkastningsskatt 0.38% på förvaltat kapital, samt avgifter för olika tjänstepensionsleverantörer som även de är standardiserade baserat på vad för typ av tjänstepension det är (från 0.2% till 1% baserat på olika kategorier)

Med 0 blir tjänstepensionen 28 540 och allmän pension 23 300. Men enligt kalkylatorn här blir det 36 944 i tjänstepension. Det känns som att minpension tar in något mer än bara startvärde, ränta, sparande och tid.

Någon inflationsjustering ska du inte se. Efter att man passerat åren där delningstal är variabla så ska det bli en konstant siffra, möjligtvis avrundningshopp mellan 69 och 70 eller liknande.

Ah, det är klart. Avgifter är ju inte med i kalkylatorn här men minpension räknar kanske med dem?

De siffrorna indikerar också att det räknas på en avsättning runt 7200kr/månad, dvs det verkar saknas information i systemet om din nuvarande avsättning.

Ja, minpension följer prognosstandard

1 gillning

Märkligt för på minpension står det att senaste inbetalda premie var 9300 kr. Jaja, jag blir nog inte mycket klokare än så här. Tack för alla svar.