Hur fungerar allmänna pensionen vid FIRE?

Är det någon som fattar exakt hur statliga pensionen fungerar vid Fire? Jag är 31 år och statlig pension är ca 1M nu. Vi säger att jag kör Fire vid 40 och den summan är på 2M bara som exempel, hur vet man hur mycket man får om man slutar jobba då men tar ut när man är 70 år? Vet att det är någon avancerad formel med lönen de sista åren, när man slutar jobba, vilken summa man har. Har ej hittat exakt hur den formeln funkar.

Hade gärna velat räkna på det så man kan slå ihop det med ens privata sparande och ta 3,5% av summan av kapital och pension.

Ge mig gärna länk till rätt tråd om ni vet.

Formeln du pratar om är det gamla systemet, så nu finns inget om bästa månadslöner osv kvar. Nu har du dina 2m plus avkastning på PPM delen och uppräkning på inkomstpensionen. Summan delas på antal månader du förväntas leva.

2 gillningar

Du måste dela upp det i inkomstpension och premiepension eftersom inkomstpensionen bara är en framtida fodran på pensionssystemet som följer löneutvecklingen medan premiepensionen är avkastande förhoppningsvis över löneutvecklingen (standard 1.9% överavkastning). Därefer räknas det ut hur kapitalet kan betalas ut, i statistisk förväntan, med konstant uttag under förväntad återstående livslängd, tagandes arvsvinster och avkastning i beaktande, vilket ger det så kallade delningstalet. För en 70-åring blir det runt 15. Antar vi 1 miljon i varje så standardprognos således ungefär 1000000\cdot 1.019^{30}/(12\cdot 15) på premiepensionen och 100000/(12\cdot 15) på inkomstpensionen, dvs totalt 19500.

3 gillningar

Är inte riktigt med på hur man räknar ut siffran 15? 1M ÷ riktåldersnummret, var ser man riktålders nummret, hittar ingenstans?

Men har man 1M nu i inkomstpension och slutar jobba nu, då sker väl en inflationsjustering varje år hoppas jag till det året man väljer ta ut den?

Slutar man så tidigt är det väl mer “garantipension” man kan räkna med att få?

2 gillningar

Om det inte vore för inflation, avkastning och arvsvinster så vore delningstalet inget annat än förväntad återstående livslängd när du börjar plocka ut kapitalet (17 år för en 70-åring). Dock, eftersom kapitalet avkastar (i fonder i premiepensionen och via reallöneutveckling i inkomstpensionen) och man erhåller arvsvinster från årskullsfränder som går av daga, samt att vi använder en utbetalningsstrategi som gör att man tar lite mer i början av pensionstiden, så blir delningstalet lite lägre. Exakta detaljer hittar du här https://www.pensionsmyndigheten.se/content/dam/pensionsmyndigheten/blanketter---broschyrer---faktablad/förstå-din-pension/basbelopp-och-värderegler/Beräkningsfaktorer_i_Pensionssystemet_Dokumentation%202016_v.1.0.pdf

Än mer, inkomstpensionen är indexerad med inkomstindex, dvs den räknas upp med löneökningar, vilka på lång sikt är ännu högre än inflationen. Alla siffror du ser i pensionssystemet är ankrade i lönejusterade siffror. Om du ser att du får 40000 om 40 år i pension, så betyder inte det att du får 40000 eller 40000 med inflationsjustering, utan att du får motsvarande en medianlön (eftersom medianlön idag är 40000). Av den anledningen skall alla beräkningar du gör minst vara inflationsjusterade, annars summerar du äpplen och päron om du tittar på både eget kapital och siffror från minpension.

3 gillningar

Tveksamt om man kan nå normal-FIRE via inkomst/sparande och ändå kvalificera sig för någon garantipension (annat än möjligen några hundralappar).

Möjligen om man kör lean-FIRE. Jag ser inte ut att få någon oavsett och så lastgammal är jag inte och så välbetald var jag inte heller. :sweat_smile:

1 gillning

Nu är jag sjukt dåligt insatt men det finns väl en minsta pension du kan få även om du haft extremt låga inkomster?
Så om du får ett större arv i 30års åldern o aldrig jobbar mer…finns det väl ändå en viss pensionsnivå du alltid får…eller har jag missuppfattat nått här?

Ja, garantipension på runt 10-11000, som fasas ut mot allmän pension upp till runt 16000 eller så (dvs om du har 15000 i allmän pension så får du 500 i garantipension)

2 gillningar

Ja, absolut. Jag menade just FIRE efter arbete, båda av ”normslgraden”. Inte att uncle Jim från Texas dött och du ärver 328 bapiljoner.

Har du låg allmänpension och inte tar ut tjänstepension (även om du har), så verkar det (enligt ChatGPT) vara så att du får garantipension upp till beloppet.

Beroende på skatteeffekter så kan det kanske då vara taktiskt att ta ut tjänstepension tidigt och få in den i din ISK, eller spara som reserv och ta ut tjänstepensionen sent (eller lämna i arv), eftersom ISK inte verkar påverka garantipensionsberäkningen. Moraliskt är det förstås väldigt tveksamt.

2 gillningar

Tjänstepension och premiepension påverkar inte garantipensionen alls då den inte är behovsprövad utan enbart beror på inkomstpension (teoretiskt värde baserad på vad man skulle fått om man tog ut vid 65, så om man tar ut tidigare får man lägre garantipension, för att man inte ska få igen sänkt inkomstpension pga tidigt uttag genom garantipension)

5 gillningar

Även vid uttag?

Hur menar du? Vad du får i pension (tjänstepension + premiepension + inkomstpension) tas inte i beaktande vid beräkning av garantipension, utöver vad den normaliserade inkomstpensionen är. Du kan ha väldigt hög pension totalt, men fortfarande få garantipension (vilket är fallet idag för många)

1 gillning

Du har rätt. Sökte fram källan:

Garantipension - om du har låg pension | Pensionsmyndigheten.

Garantipensionen påverkas inte av om du har kapital eller om du har tjänstepension eller privata pensionsförsäkringar.

Detta är mycket rimligare och undviker sånt där moraliskt tveksamt trixande :+1:

3 gillningar

Så vi landar då i att @angaudlinn med låg allmänpension antagligen kommer få garantipension.

1 gillning

Jag har inte tittat på gränserna, men det där får man väl veta, tids nog.

Om ChatGpt fått mig att förstå rätt så fyller de på så det blir 11907 kr/mån innan skatt. Det är minimibeloppet på utbetalningen innan skatt.

Över det, ingen påfyllning.

1 gillning

Hur menar du med ingen påfyllning? Har du 13000 i normaliserad inkomstpension får du 5733-0.48 * (13000-6174) = 2456 i garantipension som ogift.

1 gillning

Det är väl bara att logga in på minpension.se och se prognosen utan lön från idag?

1 gillning