Ja, det är väl typ formeln ovan (fast sen i praktiken tillkommer inkomstpensionstillägg samt komplikationen att inkomstpension inte är inkomstpension i vardaglig mening, utan en normaliserad variant som tar uttagsstart i beaktande, samt en fiktiv premiepension också)
Om man skulle få 15000 i månaden om man tog ut inkomstpensionen vid 65 års ålder men istället valde att börja ta ut den vid 63 och bara har 12000 i månaden, så får man skylla sig själv och garantipensionen kommer fortfarande baseras på siffran 15000. Vad gäller premiepensionen så är det en lite lurig komplikation. När man räknar ut siffran som garantipensionen baseras på så tar man faktiskt premiepension i beaktande, men på ett schablonmässigt sätt som inte påverkas av vad man faktiskt har för premiepensionskapital. Man räknar på vad man skulle haft för premiepension om man hade fått noll avkastning och lägger detta till inkomstpensionen. Har man haft bättre avkastning straffas man inte i form av lägre garantipension, har man haft sämre kompenseras man inte.
Grafen är korrekt i termer av garantipension, om man kommer ihåg att inkomstgrundad pension inte är exakt samma sak som inkomstpension (pga ovanstående effekter)
När jag grävde i det så blev min slutsats att MinPension räknar rätt. Surprise
Ger den ingen indikation på garantipension/tillägg så får man säkert ingen.
Vill man simulera tidigare urträde ur arbetslivet så kan man simulera det genom att lägga in att man slutar visst år. Då kan kanske garantipension poppa upp.
Högst osannolikt att garantipensionen finns kvar i sin nuvarande form om ett årtionde IMO. Det utreds för att förenkla den djungel som gäller för pensionärer i dag med garantipension, allehanda tillägg och bidrag för de med låg inkomst.
Du måste nog gå till ”simulera” sen ”lön och jobb” där kan du välja ”saknar arbetsinkomst”. Då ska den räkna som om du inte har någon inkomst alls tills pension och inte heller tillhör något kollektivavtal
Tips är att använda MinPensions kundtjänst om man har mer detaljerade frågor hur de räknar och hur man kan simulera det man vill.
På minpension fick jag ca 28500kr totalt, ta ut från år 70, 1kr lön fr.o.m. nu, utveckling 6%.
Väljer jag utveckling 0% så står allmän pension som 12400kr, så den summan är inkomstpension (även om en liten del är premiepension som är inräknad där) och är den som kommer att lönejusteras? Det kommer alltså stå en lönejusterad högre siffra år 2063 från det nuvarande 12400kr? För siffran 12400kr är väl inte en lönejusterad projektions siffra redan nu, att 12400kr är den slutgiltiga siffran som gäller 2063?