Hej och tack för trevligt forum till att börja med!
Jag är en utav dem som kanske inte riktigt haft stenkoll på mitt ”orangea kuvert” fram till detta år.
Tittade nu och blev fundersam hur det fungerar med delen ”tjänstepension”?!
Jag är 37 år gammal. Förväntas arbeta till 69 år.
Jag har just nu en grundlön på 43’.
I mitt kuvert står det;
Allmän pension 21400kr
Tjänstepension 7900kr.
Är 7900kr i tjänstepension något jag förväntas få om jag arbetar som jag gör idag fram till jag är 69 år?
Eller är tjänstepensionen något jag hittills har tjänat in? Så denna kommer öka i takt med att jag själv blir äldre? Att jag då har tjänat ihop mer.
Mamma som gått i pension får ut 37000 i tjänstepension vilket ju i detta läge är 4,5 ggr mer än mig. Men hennes lön när hon arbetade var inte 4,5 ggr mer. Låg någonstans runt 90 000 när hon gick.
Hjälp mig! Hur fungerar det?
Får jag enbart ut 7800kr i tjänstepension när jag går så lär detta absolut tas med i beaktande i sparupplägget.
Onekligen låter det som att de summorna du nämner är den pension du förväntas få ut en dag, såklart med allehanda antaganden i beräkningen. Det är nog en schablonsberäkning de använder som ska vara hyfsat tillämplig på många men det kan skilja mycket mellan olika individer.
Mina tips är
Logga in på Minpension.se för att få en överblick var du har pensionspengarna, hur stort kapitalet är och testa med olika uttagsscenarier. Då förstår du garanterat mer
Titta på avsnittet nedan om pensioner. Det är väldigt matigt så kan krävas att du återvänder till det någon gång framöver också.
När du fått koll på dina tjänstepensioner på minpension.se så kan du även se hur dessa är placerade. Enklaste sättet att få ut mer i tjänstepension är (förutom högre lön och eventuell löneväxling) att placera så mycket som möjligt i fondförsäkringar. Oftast ligger tjänstepensionerna i traditionella försäkringar om man inte gjort ett eget aktivt val.