Hänger inte med i resonemanget du citerar ![]()
Se min kommentar om just det ämnet där jag citerar pensionsmyndighetens resonemang i frågan.
Jo det var ungefär det jag sa med det jag sa med färre ord.
Ingen vettig människa har pengar på långa räntor för pension om säg 20 år. Aktiemarknaden är det enda vettiga då.
Och skatten på pensionspengar brukar vara härad 0,4% . Avgifterna beror på bolag men Max 0,4% är ofta görbart.
4,5% efter inflation -avgifter blir då ca 3,7% OCH det tror jag är lite i underkant.
Det är standardtänk att alltid tänka på avkastning i termer av real avkastning. Finns ingen orsak att inte aktievärden skulle röra sig uppåt med inflation och löner vid säg 10% inflation.
minPension.se räknade med 2% real ränta även när inflationen låg runt 1% om jag minns rätt.
Det är ju sällan så att man fritt kan bestämma var ens tjänstepension hamnar. Med itp1 tex så måste man lägga hälften av intjänad tjänstepension på premibestämd pension vilket innebär en inte helt obetydlig andel räntor.
Det är avkastning utöver inflation som avses, så 2% är ganska konservativt räknat men inte orimligt.
Man ska också vara medveten om att om man har individuell tjänstepension via t.ex. Avanza så räknar MinPension med en schablonmässig kapitalförvaltningsavgift på 1%. Den avgiften finns inte i verkligheten på Avanza, de tar inte ut någon avgift alls för sin tjänstepensionslösning. Man kan se detta under simulatorn om man scrollar längst ner och klickar sig in på respektive tjänstepension, det kan se ut så här:
I verkligheten finns som sagt inte någon kapitalavgift så man får höja värdeutvecklingen med kanske 1% för att få en rimligare värde (detta påverkar dock allt, inte bara eventuell tjänstepension hos Avanza, så man får vara försiktig). Mer om detta i denna tråd: Minpension prognos: 0% - Avanza TJP - Nr 8 av perdah