Var på minpension ser man specifika månadsinbetalningar. Det har jag helt missat
Klicka på Intjänad pension - Tjänstepension - och sen på vilken tjänstepension du nu vill kolla. Man verkar bara kunna se den senaste inbetalningen och det står faktiskt: “Senaste premie enligt ditt pensionsbolag. I prognosen kan minPension ha använt en annan premie, som redovisas i Så har vi räknat.” Fast i mitt fall verkar premien stämma.
Dock ser jag nu att det finns ett antal schablonavgifter: Kapitalavgift 0,5 %, Kapitalförvaltningsavgift 1 % samt Avkastningsskatt 0,38 %. Kanske påverkar de så mycket att minpensions siffror stämmer. Fan vad deppigt i så fall.
Om du vill se inbetalningshistorik kan du kanske prova med avtalat.se
Ok, verkar vara leverantörsspecifikt då det inte visas på mina.
Herrejösses, är det Söderberg & Partners eller liknade skinnare. Ja, med 1.5% i totala avgifter (samt 0.323% avkastningsskatt) så hamnar du precis på minpensions siffror. Schablonmodellerna som används när data inte finns ligger på 0.2%-1% som jag lekte med för att kunna förstå men inte fick ihop det, så de är verkligen horribelt usla. Som jämförelse, statliga Kåpan ligger på 0.09%. Alternativt, med nuvarande avgifter hamnar du på 38000 med konservativa 1.9% prognosen, hade det varit Kåpan som hade hand om kapitalet hade du landat på 47000, så din nuvarande förvaltare kostar/snor runt 10000 i månaden av dig i framtiden.
Nej, det är Folksam. Det står dessutom olika på olika ställen så jag få kontakta dem och höra vad som gäller. Inte för att jag som anställd kan göra så mycket åt det ändå troligen.
Vist förstår jag rätt att prognosen slutar räkna ränta på tp innehav efter första utbetalningen.
I så fall blir det otroligt tokigt och man missar att se skillnad om man avvaktar med uttag av tp istället för att tömma allt första åren.
Du ser ju fortfarande att du får högre utbetalning ju längre du väntar med uttaget, men korrekt noterat att utbetalningarna anges lägre an vad de faktiskt blir då delningstalet minpension använder inte tar avkastning under utbetalning i beaktande (för standardprognosen och 10 år blir det t.ex runt 8% lägre än vad ett delningstal som tar prognosränta i beaktande för att få en konstant utbetalning, men sen använder ju olika tjänstepensionsleverantörer olika strategier för delningstal/utbetalning så vad det faktiskt blir beror ju på)
det kan vara så att avsättningar för flex/deltidspension är inte med om du ser en skillnad mellan senaste premie och den som används i prognosen.