Oro för min framtida ekonomi - håller min beräkningar tillräckligt bra?

Sitter i ett läge där jag vet att min arbetsgivare kommer lägga ner min arbetsplats inom ett fåtal år, kanske inom ett par.

Vid ett sådant senario kommer jag inte vilja ha den arbetsbörda och engagemang på ett arbete som jag har i dag.

Mao så kan jag tänka mig att byta högt ansvar och hög lön mot lågt ansvar och låg lön när en uppsägning sker.

Dagsaktuella förutsättningar:

Ensamstående 55-åring med vuxet barn och bra lön.

Kostar 30 000:- per månad enligt budget och i verkligheten, investerar resten.

I budget ligger även sparande till framtida utgifter.

Några exempel:

Avsättning med 300:-/m2 och år för underhåll bostadsrätt i gott skick.

Semesterkassa som jag hitintills inte lyckas spendera utan ökar över tid.

Sparande på konto för hälsa med 3 300:-/månad för tex glasögon och tandläkarkostnader som kan öka när jag blir äldre. Väl tilltaget med andra ord.

Har en väl hållbar budget utan större lyx vid pensionsuttag från 65 år - livet ut.

Med hjälp av avsnitt 252 har jag tittat på hur det ser ut idag om i fall att jag står helt utan inkomst från 56,5 år vilket är den ålder jag kommer hinna uppnå om jag blir uppsagd inom halvåret.

Mest troligt sker det senare.

Fick ut följande resultat utifrån simulatorn från min pension vid helt upphörd inkomst från 56,5 år.

Behov av privat sparande:

65-68 år, brist 150 000:-

69-79 år, överskott 100 000:-

80-livet ut, bris 50 000:-

Jag har en budget för vad jag kostar mellan 56,5 år och 65 år men ingen säker plan för hur den skall finansieras.

Jag kommer mest troligt att få ett betydligt lägre betalt jobb, eventuellt full a-kassa plus inkomstförsäkring under en begränsad period, vilket mest troligt kommer vara högre än ett framtida arbete.

I dagsläget har jag närmare 2 miljoner investerat.

Dessa räknar jag med att dom ska täcka upp för det lilla behovet av privat sparande enligt ovan beräkning men även för att täcka upp om inkomsten från uppsägning till pension inte täcker mina utgifter.

Därutöver kan det kännas tryggt med en del när jag väl gått i pension.

Har även en skuldfri bostadsrätt med ett lägsta värde på 2 miljoner som jag skulle kunna sälja i utbyte mot en hyresrätt vid kris.

Då ökar hyran väsentligt i jämförelse mot avgiften och budgeten faller för all framtid.

Skulle ni säga att jag med gott samvete skulle kunna sluta spara för framtiden och därmed sänka mitt behov av inkomstnivå, vid en eventuell uppsägning utifrån mina enkla beräkningar?

Min ambition är att dö utan överflöd även om det så klart skulle kännas fint med en slant till mina avkomlingar?

Bara detta ger 10 000 extra per månad i 20 år, så ja du kommer klara dig.

5 gillningar

Den här räknesnurran kan vara intressant all labba med.

Den kalkylerar sannolikheter för olika utfall. Bygger på USA Data dvs utvecklingen i USA över mycket lång tid.
USA har haft lite högre genomsnittlig avkastning än resten av världen. ca 2% högre. Sverige och övriga västliga länder ligger ca 1% lägre i snitt än USA över lång tid om jag minns rätt.

Om man labbar lite med räknesnurran. Även med 1% lägre avkastning än USA historiskt och meckar lite med parametrarna ser det ut som att det borde gå ihop med din plan med nära noll risk. Men inte någon stor marginal.
Men…
Har du räknat med den kraftfullt högre skatten på pensioner uttagna före riktåldern. Kan slå på kalkylen med häraden 400.000 SEK över 10 år.

Skatteräknensurra
https://www7.skatteverket.se/portal/rakna-ut-skatt?pk_vid=63ab72b42d70dbac17457133940a7e02

Om man labbar med ditt födelseår och ålder över riktåldern ( född 1958 ) behöver en person ca 6000! mer pension brutto per månad för att få ut dina 30000 netto vid uttag före riktåldern i år 2025 jämfört med efter riktåldern. Rejält elak skattetabell före riktåldern på pensionsuttag gör detta.

1 gillning

Jag har helt missat kolumn 6 vid uttag före riktålder även om jag väl känner till den :face_with_peeking_eye:

Det här med att sitta och laborera med sannolikheter är dessvärre inte min grej.
Jag orkar helt enkelt inte och förmodar att del lika väl kommer vara andra parametrar som slår omkull min prognos :sweat_smile:

Jag tänker som så att ska jag gå in på den nivån då tror jag det passar mig bäst att betala någon som kan det och gör det betydligt bättre och tids effektivare än jag.

1 gillning

OM jag var du skulle jag inte oroa mig om du kan hantera “problemet” extra minuset som beror på kolumn 6. Det ser annars bra ut tycker jag.
Jag var i samma sits som du. Jag visste att det fanns en skillnad men hade inte koll på hur mycket pengar i extra skatt det rörde sig om vid förtida uttag. Dryga 40.000 extra skatt varje år vid pensionsuttag med runt 35.000 per månad kändes inte rimligt. DYR läxa…
I mitt fall hade ett lite större sparande säg 10 år innan pensioneringen varit smart och fullt möjligt.
Besvärligare om det gäller uttag i förtid under lång period av pension som är nära förestående.
Många som jag vill nog typiskt inte förbruka större del av sitt sparande om man inte dimensionerat det för större uttag innan riktåldern.
EN viktig generell läxa är tyvärr att försöka att applicera sunt förnuft och antaganden avseende vilka regler som gäller räcker inte.
Kolla noga allt som du inte vet säkert!
Finns tyvärr en hel del konstigheter och (anser jag) orättvisa och ologiska regler beroende på hur man agerar inför och under sin pensionering.

Såklart surt med skatten, men skönt att uppmärksammas missen redan nu.

Får ta en funderare huruvida det är värt att sänka min min levnadsstandard redan nu.
Vissa kostnader kan med enkelhet omprioriteras.

Har för ett år sedan gått kursen hos Monica, Ta kontroll över din pension så tror mig ha någorlunda bra koll på förhoppningsvis de flesta regler och smarta val.

Har en lista på kom i håg som jag naturligtvis inte läste igenom innan mina beräkningar och missade så klart den högre skatten.

Tack för din värdefulla återkoppling :pray:

1 gillning