Sitter i ett läge där jag vet att min arbetsgivare kommer lägga ner min arbetsplats inom ett fåtal år, kanske inom ett par.
Vid ett sådant senario kommer jag inte vilja ha den arbetsbörda och engagemang på ett arbete som jag har i dag.
Mao så kan jag tänka mig att byta högt ansvar och hög lön mot lågt ansvar och låg lön när en uppsägning sker.
Dagsaktuella förutsättningar:
Ensamstående 55-åring med vuxet barn och bra lön.
Kostar 30 000:- per månad enligt budget och i verkligheten, investerar resten.
I budget ligger även sparande till framtida utgifter.
Några exempel:
Avsättning med 300:-/m2 och år för underhåll bostadsrätt i gott skick.
Semesterkassa som jag hitintills inte lyckas spendera utan ökar över tid.
Sparande på konto för hälsa med 3 300:-/månad för tex glasögon och tandläkarkostnader som kan öka när jag blir äldre. Väl tilltaget med andra ord.
Har en väl hållbar budget utan större lyx vid pensionsuttag från 65 år - livet ut.
Med hjälp av avsnitt 252 har jag tittat på hur det ser ut idag om i fall att jag står helt utan inkomst från 56,5 år vilket är den ålder jag kommer hinna uppnå om jag blir uppsagd inom halvåret.
Mest troligt sker det senare.
Fick ut följande resultat utifrån simulatorn från min pension vid helt upphörd inkomst från 56,5 år.
Behov av privat sparande:
65-68 år, brist 150 000:-
69-79 år, överskott 100 000:-
80-livet ut, bris 50 000:-
Jag har en budget för vad jag kostar mellan 56,5 år och 65 år men ingen säker plan för hur den skall finansieras.
Jag kommer mest troligt att få ett betydligt lägre betalt jobb, eventuellt full a-kassa plus inkomstförsäkring under en begränsad period, vilket mest troligt kommer vara högre än ett framtida arbete.
I dagsläget har jag närmare 2 miljoner investerat.
Dessa räknar jag med att dom ska täcka upp för det lilla behovet av privat sparande enligt ovan beräkning men även för att täcka upp om inkomsten från uppsägning till pension inte täcker mina utgifter.
Därutöver kan det kännas tryggt med en del när jag väl gått i pension.
Har även en skuldfri bostadsrätt med ett lägsta värde på 2 miljoner som jag skulle kunna sälja i utbyte mot en hyresrätt vid kris.
Då ökar hyran väsentligt i jämförelse mot avgiften och budgeten faller för all framtid.
Skulle ni säga att jag med gott samvete skulle kunna sluta spara för framtiden och därmed sänka mitt behov av inkomstnivå, vid en eventuell uppsägning utifrån mina enkla beräkningar?
Min ambition är att dö utan överflöd även om det så klart skulle kännas fint med en slant till mina avkomlingar?