Hej Forumet. Jag har roat mig enormt här på rika tillsammans senaste året kanske …eller två. Älskar när det dyker upp nya frågeställningar och människor pratar och diskuterar sina liv och ekonomi. Jag är också väldigt förtjust i räknesnurran…ränta på ränta och hittade även för ett tag sen uttagsfliken. Då jag tänkt att jag ska dö fattig och göra av med allt innan graven så har jag försökt räkna lite. Mina förutsättningar är följande. Jag är snart 60 år. tänkte sluta jobba om fyra år. Jag har halvtaskig lön och kommer att få låg pension men har 3,8 mille investerade. Detta är även summan som är på sista raden i min balansrapport. Mina tillgångar minus skulder är typ inte många kronor alls. Allt i stort ligger på börsen. Så har jag börjat räkna. start år ett , 3,8 investerat ,månadssparar 5000 kr , börjat ta ut om 4 år, tar ut 400 000 kr om året. Vilket enligt räknesnurran innebär att om 20 år så har jag fortfarande 2 miljoner kvar. Kan detta verkligen stämma enligt teorin om 7 % i avkastning ? jag inser ju att allt kan hända men detta känns ju helt galet. och jag vill bara poängtera att 400 000 kr är en lyxnivå. Jag kan om det krisar sänka till hälften och så får jag ju faktiskt några kronor ev från pensionsmyndighten också
Har jag fattat saken rätt ?
Ja, du har förstått rätt. Lite servettkalkyl så kommer dina 3.8 förväntat växa till nästan 5 miljoner på 4 år, lägg till dit nysparande och du är uppe i 5.2 miljoner. Om du varje år plockar ut 400k men har en tillväxt på 7% så går du statistiskt sett back ungefär 30k om året, och då tar det lång tid att bli pank. 400k på 5.2 miljoner är dock högre än vad som typiskt rekommenderas då det dräneras för snabbt om börsen har dåliga år, men om du har pension och kan tänka dig minska uttaget så har du ju marginaler.
När jag kör mina verktyg (som baseras på faktiska historiska utfall av börs och inflation) på dina siffror så kan man ungefär säga att det är 20% sannolikhet att du blir pank när du är 90 om du fortsätter göra åt 33k i månaden (dvs plockar ut 33k-pension inflationsjusterat där jag bara gjort en chansning på din pension) oavsett vad som händer. Med 5% sannolikhet är du pank runt 80. Med mer än 50% sannolikhet är du rik som ett troll.
Med andra ord, grattis, du kan sannolikt räkna med en väldigt god ålderdom ekonomiskt sett.
Du bör räkna av skatt. Säg 1% kanske om dina pengar ligger på ISK . Annars 30% av bruttoavkastningen.
Dessutom kan man tycka att om man skall leva och få vettig nivå med dessa pengar vill man få upp sannolikheten hyfsat att pengarna inte tar slut.
Visserligen är det så att OM pengarna tar slut i förtid kan du
När nytt år inträtt? och dina sparpengar gått under 100.000 Sek får pensionstillägg, bostadstillägg mm till samma nivå som majoriteten av Sveriges nyblivna pensionärer numera får att leva på.
Med denna räknesnurra kan man skatta risk att pengarna tar slut baserat på statistik för USA aktiemarknaden över lång tid. Där ligger ofta ca 70% av världenfonders tillgångar.
Jag fick att kanske 21.000 per månad netto i dagens penningvärde är ett rimligt uttag
Indata…
Antag 4% avkastning utöver inflation dom 4 år som är kvar. Antag att dina insatta 240.000 Sek under 4 år ökar 10% totalt
Då kommer du att i dagens penningvärde ha
3.8Msek + 17% => 4,45 MSek
0,24 MSek + 10% => 0,264MSek
Totalt 4,714 i dagens pengar.
Om vi antar att 1$ = 10 Sek får vi.
Sätt förvaltningskostnader 1,3% ( 1 % skatt på ISK + 0,3% avgifter på dina fonder.)
Skatt 0 %
Inflation adjusted = yes.
Pension vid 64 och i pension 20 år.
Antag att önskvärd successrate är 80% dvs 20 % risk att dina pengar tar slut.
Jag fick då att ett uttag på 250000 Sek per år ger 20% risk att pengarna är slut vid 84 års ålder. 250.000 motsvarar ca 5,3% uttag. Optimalt riskmässigt var 90% på aktiemarknaden.
Vi 79 års ålder är då risken att pengarna redan är slut bara 7% !
DVS
Mellan tummen och pekfingret bör du som pensionär kunna leva på häraden i dagens pengar netto ( Uttaget + (statlig (låg) pension - skatt ) => ca 29.000 Sek till dess du fyller 79 med bara 7% risk att pengarna tar slut innan dess.
Vid 84 är det 20 % risk att pengarna är slut och vid 89 är det 34% risk. ( 90% aktier och 10% “bonds”)
När pengarna är slut får du leva på samma pension som dom flesta andra pensionärer i Sverige med diverse tillägg.
Tack CarlJohan för återkoppling. Detta känns oerhört positivt och spännande. Jag har alltid haft låga inkomster och varit tvungen att tänka på mina utgifter. Jag fattar fortfarande inte vad som hänt men att dra in på alla utgifter, investera allt och lite till när blodet till och från flyter på aktiemarknaden de senaste fem åren har tydligen varit ett vinnande koncept. Jag återkommer om 20 år och rapporterar hur det gick om jag blev rik som ett troll eller utfattig vid 80 ![]()
och det är ju helt ok hur dagens pensionärer har det. Kanske inte så mycket guldkant på tillvaron men det räcker och blir över. Tack för uträkningen ![]()
Är det något verktyg som man kan komma åt? Ser nice ut.
nej, hemmahack