Mitt första inlägg här.
Jag har en fråga ni i forumet här kanske kan svara på.
Rotavdraget baseras ju på inkomst, och skatt…
Jag och maken ska renovera. Han får fullt avdrag.
Men jag har lägsta sjukersättningen, hur räknar jag ut vad jag kan få i rotavdrag?
Jag har 12.163 kr före skatt per månad.
Och 10.234 kr efter skatt.
Hur mycket av skatten kan dras av till rotavdraget?
Påverkas det av andra avdrag? Som t.ex ränteavdrag och avdrag för gåvor?
Du kan räkna ut vad det blir för respektive av er via skatteverkets tjänst. Dessvärre tror jag inte du kommer kunna dra av något för vare sig RUT eller ROT, då det baseras på inkomst. Däremot kan det omfördelas inom familjen, så att din del kan gå över till din make. Läs mer på Skatteverkets hemsida, det är lite krångligt . Enklaste förklaringen jag hittar är att avdraget dras från den skatt du betalat in under året. Har du betalat in 25 000 i skatt, motsvarar det att du kan få maximalt så mycket i RUT- och ROT-avdrag under samma år.
ROT är egentligen en skattereduktion så det dras bort från den skatt som du ska betala. Om jag förstått dig rätt så betalar du 23148 kr i skatt per år, så det är ditt tak. Ja, både ränteavdraget (som också är en skattereduktion) och skattereduktionen för gåvor räknas mot samma “pott”.
Nu utgick jag från de siffror som du postade. Ifall du har tagit den siffra som du får in på ditt bankkonto så brukar det vara preliminär skatt. Den riktiga skatten räknas ju ut när du deklarerat. Om du brukar få skatteåterbäring så kan potten vara ännu mindre.
Tack så mycket för svaren! Uppskattas!
Den där uträknaren på skatteverket var ju jättebra att använda. Hade inte hittat den själv, hade ju sökt runt en del innan jag postade här. Tack för det tipset!