Hej,
Jag och min sambo anlitade ett företag som utfärdade en tjänst som vi kunde göra ROT/RUT-avdrag på totalt 9620kr. Så här står det på min inkomstdeklaration:
Skattereduktioner som minskar din skatt:
Skattereduktion för rot-/rutarbete: -9620kr
Sen läggs samma summa på beloppet under rubriken “Beräkning av belopp att betala/få tillbaka”:
Preliminär skattereduktion för rot-/rutarbete som du fick avdrag med på din faktura 9 620 kronor
Jag har försökt att förstå detta själv men misslyckats. Så jag frågar här. Skulle det bli någon skillnad på hur mycket jag eller min sambo ska betala i skatt om ROT/RUT-avdraget blev fördelat 50/50?
Vi båda har täckning för att göra avdraget fullt ut.
Om jag minns rätt så ser det ut så för att pengarna redan dragits från räkningen när du betalade. Skatteverket lade i praktiken ut pengarna åt dig. Nu tar de tillbaka pengarna från din skatt och drar direkt av det igen Så på din beräkning blir det noll-summa här eftersom du redan fått pengarna tidigare.
Skattereduktioner behöver du ha betalt in tillräckligt med skatt för att de ska kunna reduceras. Har du mer reducerat än inbetalt kan det behöva balanseras med sambon.
Avdragsgillt påverkar marginalskatten och kan optimeras ifall någon ligger över brytpunkten.
Rot/rut hör till skattereduktioner inte de avdragsgilla, dessa begrepp är inte synonyma.