Hur fördela ROT-avdrag

Hej
Jag och min sambo äger vårat hus 50/50.
Tanken är att vi ska dela på alla utgifter.
Jag har fått ett ROT-avdrag beviljat på 5000:- på min deklaration.
Det syns inte på min sambos deklaration.
Jag har fått rest-skatt, men inte min sambo.
Stämmer det då att att vi bör kontakta skatteverket och “dela” på ROT-avdraget?
På så vis gissar jag att min rest-skatt skulle minska men kanske min sambos riskerar öka?
Mvh
Fredrik

Rotavdraget är/var väl på max 50000kr per person och år så du har nog inte gått i taket?

ROT avdraget är ju ett avdrag och inte en kostnad så det kan inte ha med restskatten att göra. Snarare borde du få tillbaka pengar om ROT inte drogs direkt när du betalade fakturan.

Det enda som kan hända så att man får betala in mer är att ROT inte beviljas. Detta har jag varit med om vid ett tillfälle då hantverkaren hade dragit en idiotisk och onödig vals för skatteverket om vem som utfört jobbet, väldigt irriterande att vi fick ta smällen för hans lögner, dessutom en bekant. Om ROT inte går igenom får man ett brev hem.

Hej
Så ni menar att om vi ser till att fördela ROT-avdraget 50/50 mellan oss så lär inte min restskatt minska (och min sambos öka)?
Mvh
Fredrik

ROT-avdraget kan minska om du har väldigt låga inkomster. I vissa fall kan det vara idé att dela upp ROT-avdraget, speciellt om det är stort. Du kan läsa om detta på Skatteverkets hemsida.

I detta fall är avdraget väldigt lågt. Har du och sambon normala inkomster lär det inte hända ett dugg om ni om ni delar avdraget.