Tankevurpa vid omfördelning av ROT-avdrag mellan makar

Någon klok person som på ett lätt sätt kan förklara och ta mig ur min “tankevurpa” om omfördelning av ROT-avdrag mellan makar.

Inledningsvis kan jag säga att vi har hyfsade inkomster (betalar skatt så det täcker skattereduktioner) och gemensam ekonom på det hela taget.

Vi bytte fönster på huste förra året och fick ett större ROT-avdrag som lades på min man. Vid deklarationen tänkte jag (hade förmodligen otur när jag tänkte) att de bör vara rimligt/rättvist att dela på ROT-avdraget. Så jag omfördelade ROT-avdraget från min man till mig så det blev hälften var. Vi insåg att konsekvensen blev när vi fick den slutliga skatten att min man fick betala ytterligare restskatt och jag mindre. Det är här jag inte fattar hur det kan bli så eftersom man får ROT-avdraget på fakturan och så att säga redan fått den “pengen”.

Är det någon som kan förklara detta på ett enkelt sätt. Har pratat med SKV men förstod inte fullt ut. Har försökt läsa trådar här och information på SKV. Det är något jag inte fattar. Är det här resultatet mer kvarskatt för en och mindre för en annan rättvist? Det är något som skaver och överväger att begära omprövning för att lägga tillbaka hela ROT-avdraget på min man.

Jag behöver förstå för att kunna fatta rätt beslut och släppa det.

Stort tack på förhand!

1 gillning

Säg att fakturan skickades i november förra året. Din Man fick då, i november, pengarna för ett ROT-avdrag som betalades ut till Fönsterfirman. Pengarna är liksom Din Mans men han har använt dem för att betala en del av sin faktura hos Fönsterfirman.

Nu i år så säger Din Man till Skatteverket att han inte skulle ha hela det ROT-avdraget. Därför får Din Man betala tillbaka hälften. Han betalar alltså tillbaka pengar som han fick i november. Detta ökar restskatten för Din Man eftersom han är skyldig Skatteverket de här pengarna.

Samtidigt säger Du att du skulle ha fått motsvarande ROT-avdrag. Därför minskar din restskatt. Din minskning på restskatten är samma som Din Mans ökning.

Vad är problemet?

Har ni gemensam ekonomi, spelar fördelningen ingen roll. Har ni delad ekonomi har du ju tagit rätt beslut.

Tack Emil för ditt svar!
Det är precis så jag har resonerat men fick svaret av SKV när jag resonerade på det sättet att “det inte spelade någon roll att omfördela ROT-avdraget” eftersom vi fick avdraget på fakturan och det inte påverkade den slutliga skatten. Jag förstår att det inte påverkar den slutliga skatten men de facto får min man högre restskatt och jag mindre vid en omfördelning - det är det jag inte förstår när SKV säger att det inte påverkar den slutliga skatten. Jag skulle verkligen vilja förstå. Tacksam för ytterligare input om du har någon.

Tack för ditt svar Nestor! Jag förstår ditt inspel men det som är poängen är att jag behöver förstå och vill lära. Så sitter du på en pedagogisk förklaring så får du mer än gärna ge mig den.

Önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

Dela er faktura på två så är problemet löst.

Tack för din input. Det är min tanke framåt.

Läs gärna tråden Vad är det jag inte fattar med ROT-avdrag? på detta forum. Där får du fördjupad information.

En trevlig kväll på dig med!:blush:

Tack det ska jag göra!

Ett nytt försök. Som Emil skrev är ju ROT ett förskott. Skatteverket betalar ut ROT direkt till hantverkaren och sedan sker en slutavräkning i deklarationen.

Detta innebär exempelvis att har fastighetsägaren ingen inkomst och betalar noll i skatt, så blir effekten att hen får hela ROT-avdraget som restskatt.

I ert fall har maken ansökt om hela ROT. Sedan har ni begärt en korrigering att du skall ha halva beloppet. De pengarna som du begär måste ju komma någonstans ifrån, och skatteverket kan ju inte betala. De måste komma från maken.

Ett exempel. Säg att maken hade ägt fastigheten med en syster istället. Fakturan hade betalts hälften var, men maken hade tagit hela ROT-avdraget. Då hade systern betalt för mycket, eftersom maken fått hela avdraget.

Samma “fel” uppkom ju nu, men det spelade ingen roll eftersom ni har gemensam ekonomi. Skulle ni haft delad ekonomi hade din begärda korrigering varit helt rätt. Nu spelade den ingen roll, annat än att du blev konfunderad.

@Nestor och @emilv Jag tror ni pratar runt @AnkanH som inte är tydlig i sitt språk. Så ni pratar om olika saker.

@AnkanH Hur många kronor minskade din restskatt med? Hur många kronor ökade din mans restskatt med?

1 gillning

Tack för din feedback att jag inte var tydlig i mitt språk. När jag läser min inledande fråga så förstår jag vad du menar.

Min restskatt minskade med 5 475 kr.
Min mans restskatt ökade med 5 940 kr.

Tacksam för hjälp!

I tidigare svar har jag förutsatt att du tjänade så pass mycket, att du kunde få fullt ROT-avdrag. Det verkar inte vara så.

Denna tråd kanske hjälper.

För att krångla till det ännu mer har nuvarande regeringen temporärt höjt ROT året ut, men det kan vi hoppa över eftersom din fråga gäller tidigare år.

Problemet med med delad ROT har jag stött på när jag deklarerat åt kunder, är speciellt när en make har förvärvsinkomst och tjänar bra, och en är pensionär. Då blir ett delat ROT-avdrag inte alltid lyckat.

Det enklaste sättet att få opital effekt, är att gå in och testa olika alternativ när man deklarerar på Skatteverkets webbplats.

Problemet med rätt fördelning blir akut när det gäller stora belopp. Säg att man har inkomter på säg 400 000 kr vardera och får ett ROT-avdrag på 1000 kr. Då spelar det ingen roll vem som tar avdraget.

1 gillning

Ps. Givetvis skall ni begära rättelse så att ni inte förlorar pengarna.

Eventuellt skall ni fördela ROT-avdraget men inte 50/50. Gå in på Skatteverkets hemsida och gå till Räkna ut din skatt. Där kan man laborera med olika alternativ för att få maximal effekt.

Hej och tack för svar! Jag tjänar så jag kunde få fullt ROT-avdrag - det var inte problemet. Får gå in och räkna lite på SKV hemsida.

Hej,

Jag hänger inte heller med gällande detta med ROT avdrag. Tidigare har jag och sambon alltid fått tillbaka ungefär samma vad det gäller skatten, vi har också tjänat ungefär samma. Men sen vi har börjat använda ROT avdrag som alltid har varit på mig så har jag börjat få mycket mindre skatteåterbäring medans sambon fått som tidigare. Vi har delad ekonomi så jag antar att detta blir orättvist? Och hur rättar man till det enklast?

Läser även detta på Offertas hemiida, och det bekräftar ju det jag skriver ovan att jag får mindre skatteåterbäring eftersom jag står på ROT avdraget.

Hur påverkar rotavdrag din skatteåterbäring?

Rotavdraget kan påverka hur mycket du får tillbaka i skatteåterbäring. Eftersom rotavdraget minskar din skatt, innebär det att din skatteåterbäring också kan bli lägre om du har använt rotavdraget. Till exempel, om du har rätt till en skatteåterbäring på 10 000 kronor men har använt rotavdrag för 5 000 kronor, kommer din skatteåterbäring att reduceras till 5 000 kronor.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Så länge som du har tillräckligt med inkomst så påverkar inte ROT-avdraget din skatteåterbäring. Rotavdraget gör 0 kr på restskatten
Jag har fått 7639 kr i Rutavdrag som fungerar på samma sätt. Det kommer som en minuspost under Skattereduktion och som en pluspost under beräkningen av skatt att betala. Nettot blir 0 vilket inses om man tänker sig att jag hade haft 0 i ROT-avdrag. Då hade mitt beräknade belopp varit exakt samma.
Så det är nog något annat som har förändrats när det gäller frågan om varför du får kvarskatt. Det enkla svaret är att du betalar för lite i preliminärskatt.

1 gillning

Hej Besj,

Tack för svar.
Men det som Offerta skriver som jag har klistrat in i mitt meddelande. Stämmer inte detta alls då?

Hur påverkar rotavdrag din skatteåterbäring?

Rotavdraget kan påverka hur mycket du får tillbaka i skatteåterbäring. Eftersom rotavdraget minskar din skatt, innebär det att din skatteåterbäring också kan bli lägre om du har använt rotavdraget. Till exempel, om du har rätt till en skatteåterbäring på 10 000 kronor men har använt rotavdrag för 5 000 kronor, kommer din skatteåterbäring att reduceras till 5 000 kronor.

1 gillning

Offerta förklarar ju inte särskilt mycket i den väldigt korta texten.

Se här två exempel från Skatteverkets hemsida som förklarar vad som kan hända när du använder ROT/RUT.

2 gillningar